Weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, ik ben benieuwd naar de antwoorden op Rene`s verhaal, omdat ik de zelfde gedachten-gang heb met mijn "miskleun" n.l. dat als de walstroom op de omvormer staat, deze wel 230 V geeft aan de uitgang en als de stroom eraf is maar 210 V aan de uitgang.
Dus denk ik dat er een omschakeling in zit :shock: of zie ik ( de LEEK weet U nog?) het allemaal verkeerd?
HEEL wat anders: kent iemand/zijn er ervaringen met het merk Westech? Hiervan vond ik een apparaat met: een zuivere-sinus omvormer 700/1500 , een IUoUo acculader met twee standen 10 en 20A EN een MPPT zonnepaneel regelaar , voor een prijs die OOK nog een beetje aansluit bij mijn( toekomstig) budget EN deze drie zaken staan nu net op mijn verlanglijstje, alleen wil ik niet weer een vermomde duitse miskleun
De discussie of het slim is een alles-in-een apparaat te kiezen wil ik hier niet voeren/oprakelen maar gezien de prijsstelling van Mastervonk, Vicstroom en andere gevestigde "namen" EN mijn leeftijd EN mijn te verwachten budget is het waarschijnlijker dat het budget voor crematie( met bijbehorend feest) gaat worden gebruikt en niet aan een omvormer :lol:
Dus als ik toch qua elektra een beetje mee wil met de tijd, EN de gedachte dat dit project voor mij geen tientallen jaren meer mee zal gaan, zal ik wederom keuzes moeten maken. :roll:
Als ik dan lees dat de "slechte" minder slecht worden en de "goeien" wat minder duur, komt de Zeeuw in mij in het gedrang ( zuunig eeh) :D
voor nu weer genoeg getypt vandaag, wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Weer een verrassing

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Je zoekt het weer op Arrejoan.
Westpech daar zal het wel op uitdraaien denk ik.
230 uit het net word doorgeschakeld is goed.
210 uit de inverter los van het net is goed.
Houd wat je nu bezit en voor wat niet op de 210 prettig werkt koop daarvoor een kleine 12/24 naar 230 omvormer voor.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Arrejoan,

Vergeet die Westpech, misschien houd je huidige omvormer het langer uit dan jij. Kan het bezoek nog een koffie + cake extra nemen op je afscheidsfeestje. :mrgreen:

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Weer een verrassing

Bericht door ErikH »

Dit schiet me net te binnen; Mogelijk word je meting van 210V veroorzaakt doordat je (multi)meter niet goed overweg kan met de gemodificeerde sinusvorm. Kortom (in Jip&Janneke-taal die je graag wilt); Mogelijk een meetfout en niets aan de hand.

Gr.

Erik
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Erik die Westpech was een dingetje wat ik tegenkwam in een poging om op een rijtje te krijgen wat vervanging van wat ik nu heb eventueel zou gaan kosten :roll: aan gezien ik voor twee tel tegenwoordig( want gewaarschuwd) dachten we( :lol:) het even te informeren in dit forum.
Die mogelijke mis-meting als gevolg van de gemodificeerde?-/blok?- sinus was al eerder voorbij gekomen, en al begrijp ik daar niks van gaan mijn (hoopvolle) gedachten ook een beetje die kant op omdat alle zaken die ik via die omvormer wil voeden het gewoon (lijken) te doen alleen is dan de vraag: hoe lang? maar dat is een chinees heb ik wel eens gehoord :lol: dus daar zullen we het zwijgen maar toe doen :wink:
@ Wim : zoals hierboven gemeld beschouw ik me een gewaarschuwd man, en nu door jou weer :) waarvoor dank , maar probeer wel zoveel mogelijk opties te bekijken.
Dus ik zoek niks op, wil alleen alles duidelijk hebben,ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen namelijk dat er maar twee of drie "goede" fabrikanten zouden zijn (met bijbehorende prijskaartjes) en dat ALLE anderen rommel zouden maken.
Ter vergelijk: een Rolls Royce rijdt, maar een Dacia ook ( merken gebaseerd als prijsvoorbeeld, niet op gebruikservaring :D ), en dat er kwaliteit verschil is moge duidelijk zijn, maar tussen "topklasse" en "rotzooi" is een wereld van nuances, en DIE wil ik graag een beetje duidelijk hebben voor me zelf. :roll:
Ik heb besloten om te kijken hoelang de "Technautic" die ik heb me van dienst gaat zijn en pas over te stappen als het ECHT niet meer gaat .
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
[quote="ErikH"]Dit schiet me net te binnen; Mogelijk word je meting van 210V veroorzaakt doordat je (multi)meter niet goed overweg kan met de gemodificeerde sinusvorm. Kortom (in Jip&Janneke-taal die je graag wilt); Mogelijk een meetfout en niets aan de hand.]

Omdat dit "mismeet-verhaal" me maar niet wilde loslaten, heb ik vandaag met een erg goedkoop multi-metertje van Conrad (eigenlijk alleen om wissel-en gelijkspanning te meten) nog eens een poging gedaan om er achter te komen wat de Technautic nou eigenlijk doet.
Ik heb eerst de omvormer aan gezet en de koelkast er op laten draaien, omdat er ook eens hier gevraagd was om belast te meten, en wat blijkt: met dit simpele metertje meet ik 220V aan de uitgang van de omvormer :shock:
De koelkast is nog een verhaal apart want hoewel hij prima koelt met "Technautic-stroom" was het tot zondag alsof het lampje een hartslag had (fel-minder-fel-minder :P ) nu hebben we zondag 6 uurtjes gevaren met de omvormer en koelkast aan en nu is alles normaal :?:
Zou het mogelijk zijn dat de omvormer na lange stilstand even in moet lopen? Domme gedachte van de leek waarschijnlijk, maar het lijkt wel of het steeds beter gaat nu hij bijna dagelijks een paar uur gebruikt word om te proberen.
Dan nog de vraag welke multimeter ga ik vertrouwen? de laatste? (de wens = de vader van de gedachte 8) ) of die wat duurdere? (die wijst niet aan wat je zou verwachten/willen :cry: )
Wel heb ik inmiddels een zuivere-sinus ( Mastervolt 350w was bij de aankoop van TADI) besloten bij te bouwen voor mijn laptop en mijn telefoon lader.
Wie het weet mag het zeggen, Arrejoan gaat met ziekte-reces, vrijdag opereren en dan 6 weken rust met de rechterpols :?
wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Sterkte en voorspoedige genezing, Ad!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Weer een verrassing

Bericht door Klaver vier »

Ad ik denk dat door het varen de accu,s weer beter gevuld zijn door de dynamo.
Het beste Ad.
Ik hoop je gauw weer te horen op het forum
Gr René
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Weer een verrassing

Bericht door Klaver vier »

Klein stukje uit de handleiding.
Doorschakelen van de walspanning.
Wanneer u de walspanning( acinput) inschakelde zal na een aantal seconden deze spanning naar de uitgang van de omvormer worden geschakeld ( waarbij de omvormer zelf automatisch wordt uitgeschakeld)
Het maximale vermogen welke nu kan worden opgenomen bedraagt 3600w verminderd met het eigen verbruik van de acculader ( max.1800w) indien deze is ingeschakeld

Wat dus aantoont dat het is of walstroom of via de inverter ,maar nooit gelijk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Rene: dat meet ik bij de mijne ook dus denk ik dar een omschakelautomaat in zit( heb geen gebruiksaanwijzing).
Als ik de walstroom aan zet hoor je ook duidelijk de omvormer-brom veranderen/wegvallen en wordt de spanning op de uitgang die eerst 210 V aangaf op de multimeter 232 V, dus.....?
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Weer een verrassing

Bericht door Klaver vier »

Ad als je een ijskast op 220 volt hebt kan je zien of je een omschakel automaat hebt,op het moment dat je de stekker uit de walstroom trekt en je ijskast blijft branden heb je een omschakelautomaat,als je dan tenminste niet iets anders omzet.
Ik hoop dat het goed gaat met de pols.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Rene dank voor de goede wens , het is inderdaad goed gegaan met de operatie nu de revalidatie nog door zien te komen.
de koelkast blijf gewoon aan als ik de walstroom eruit trek dus die schakeling zit wel goed denk ik.
Wordt vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie