Welke kachel??

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Welke kachel??

Bericht door cmo »

Hallo, op ons schip van een scoutng groep willen we graag een kachel plaatsen. Het schip wordt van april tot november gebruikt als clubgebouw. En in het voorjaar en najaar is het koud aan boord omdat we geen kachel hebben.

We hebben 3 iedeen met elk z'n voor een nadelen.

- houtkachel.
Simpel, goedkoop. Eenvoudig in aanleg. Doet het altijd.
Nadeel: niet mogelijk om meerdere ruimtes te verwarmen. Brandhout nodig.

Diesel ( standkachel)
Duur, aanleg meer werk, storings gevoelig?

Diesel ( potkachel) bv heatpol
Je kan er CV op aansluiten,
Nadeel storingsgevoelig.

Voor elke optie is wel.wat te zeggen.
1 ruimte willen we zowiezo kunnen verwarmen
Een andere zou ook mooi zijn en met CV zouden we ook nog het stuurhuis en de MK kunnen verwarmen. Dat laatste is geen noodzaak.

Een diesel gestookte CV ketel is waarschijnlijk boven budget.

Iemand nog iedeen of tips??
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Welke kachel??

Bericht door Ducomte »

Er bestaan houtkachels met cv aansluiting, met een voorraadvat kan je vloerverwarming en radiatoren verwarmen
Op Google zag ik zelfs een hout gestookte boiler.
De loods waarin ik mijn boot schilder is ook zo verwarmd.
Wim
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Welke kachel??

Bericht door sambeek »

Misschien is het mogelijk kanalen naar ander ruimtes te plaatsen en warmte
uit te verwarmen hoofdruimte weg te zuigen d.m.v. ventilatie naar andere ruimtes?
Diesel of houtkachel? Keuze tussen gemak, prijs aanschaf en prijs stoken.
Warmtepomp zou mooi zijn echter duur in aanschaf (waarschijnlijk) en deels
energie verbruik. (ondanks hoog rendement.)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Welke kachel??

Bericht door sailor wim »

Houtkachel aan de achterkant een kleine radiator die zwart is geverfd.
Daarmee een cv systeem met pomp voeden .
Als de kleine radiator bv. 800 Watt sterk is moeten de andere radiatoren bij elkaar 3x800 Watt zo groot zijn en er mogen geen kranen aan zitten.
Wel een expansie en overstort ventiel en drukmeter plaatsen.
Het geheel vullen met antivries en water.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Welke kachel??

Bericht door paure nesci »

En zo' n houtpellets kachel ? Kan ook heel zuinig zijn !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Welke kachel??

Bericht door Peter-J »

Kijk eens naar pelletkachels. Met een beetje mazzel krijg je nog 500 euro subsidie terug. En het stookt werelds. Heb er naar volle tevredenheid 1 thuis staan! 1 nadeel. Je hebt 230 volt nodig. Maar walspanning zal wel aanwezig zijn bij clubhuis gebruik neem ik aan.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door cmo »

sailor wim schreef:Houtkachel aan de achterkant een kleine radiator die zwart is geverfd.
Daarmee een cv systeem met pomp voeden .
Als de kleine radiator bv. 800 Watt sterk is moeten de andere radiatoren bij elkaar 3x800 Watt zo groot zijn en er mogen geen kranen aan zitten.
Wel een expansie en overstort ventiel en drukmeter plaatsen.
Het geheel vullen met antivries en water.
Gr Wim

Dat vind ik wel een leuke oplossing! Nog even voor alle duidelijkheid. Het moet goedkoop ( max E1000,- ) en er is geen Walstroom aanwezig. Wel een generator maar we willen deze niet moeten laten draaien voor de kachel.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Welke kachel??

Bericht door Wouter »

De oplossing van Wim is best te doen als inventieve hout-CV installatie.
Houdt wel rekening met de veiligheid, en zorg dat het de watertemperatuur nooit in de buurt van het kookpunt kan komen.
Je werkt ook met vrij grote temperatuurverschillen, dus een expansievaatje kan geen kwaad.
Plaats je er nog een buffervat (500 liter?) bij dan kun je vertrekken s'nachts ook naverwarmen nadat je gestopt bent met stoken.
En vooruit, met een extra warmtewisselaaar kun je vrij simpel warm tapwater regelen (in ieder geval tijdens het stoken), lekker douchen in de winter.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Welke kachel??

Bericht door sailor wim »

cmo schreef:
sailor wim schreef:Houtkachel aan de achterkant een kleine radiator die zwart is geverfd.
Daarmee een cv systeem met pomp voeden .
Als de kleine radiator bv. 800 Watt sterk is moeten de andere radiatoren bij elkaar 3x800 Watt zo groot zijn en er mogen geen kranen aan zitten.
Wel een expansie en overstort ventiel en drukmeter plaatsen.
Het geheel vullen met antivries en water.
Gr Wim

Dat vind ik wel een leuke oplossing! Nog even voor alle duidelijkheid. Het moet goedkoop ( max E1000,- ) en er is geen Walstroom aanwezig. Wel een generator maar we willen deze niet moeten laten draaien voor de kachel.
Hoi.
Het cv systeem kan ook met natuurlijke circulatie maar dan worden de pijpen wel een stuk dikker en moeten flink op afschot liggen naar de kachel.
Verder moet het eerste stuk vertikale pijp bij de kachel toch wel 3 duim zijn om als pomp te dienen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Welke kachel??

Bericht door quichot »

Peter-J schreef:Kijk eens naar pelletkachels. Met een beetje mazzel krijg je nog 500 euro subsidie terug. En het stookt werelds. Heb er naar volle tevredenheid 1 thuis staan! 1 nadeel. Je hebt 230 volt nodig. Maar walspanning zal wel aanwezig zijn bij clubhuis gebruik neem ik aan.
Ik zou ook een pelletkachel aanbevelen. Ze werken volautomatisch, geen stank voor de buren, veel voordeliger stoken dan diesel, en met de iets duurdere kunt je ook belendende ruimtes verwarmen via luchtkanalen, zoals bij een Eberspacher.
Tja, die 230 volt. Er is zo weinig spanning voor nodig dat je met een relatief bescheiden servicebank plus omvormer al een heel eind komt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Welke kachel??

Bericht door paure nesci »

En dat servicebankje ondersteunen met n setje zonnepaneeltjes.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Welke kachel??

Bericht door Peter-J »

Dat kan weer aangeschaft worden met de subsidie die je terug krijgt. Ben je milieu technisch super verantwoord bezig! 1x per jaar een pallet met pellets naar binnen sjouwen en stoken maar!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Welke kachel??

Bericht door varg »

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een pelletkachel. Vooral als er meedere mensen zijn die de kachel bedienen (aansteken houtkachel...doven van de kachel) dan is het uit veiligheidsoverweging beter om een -standaard goed beveiligde- pelletkachel te nemen. Ook de aanvoer van verbrandingslucht van buiten is in dat opzicht van belang (CO vergiftiging etc)
groet
Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Welke kachel??

Bericht door quichot »

Ik ben me ook aan het oriënteren op vervanging van mijn dieselkachel door een pelletkachel. De dieselkachel kocht ik toen ik in Anwerpen 5 franken de liter betaalde. Dat is nu 1,20 euro, ruim 10 x zo duur! De investering is dus redelijk snel terug te verdienen.
Probleem is dat ik dan een prima werkende dieselkachel overhoud, en daar hik ik nog een beetje tegenaan. Misschien moet ik me troosten met de gedachte dat die al zo'n 20 jaar trouwe dienst achter de rug heeft.
Ben nog aan het minnen en plussen. Het levert me bijvoorbeeld ook weer 300 liter extra bunkercapaciteit op voor hoofdmotor en generator, te weten de tank die ik nu 's zomers volgooi voor verwarming.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door cmo »

We hebben nog geen keuze gemaakt voor onze kachel. Als jij overweegt om je diesel kachel te vervangen, willen wij deze misschien wel overnemen!
Plaats reactie