accu keuze boegschroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

Heren,

Deze vraag zit in dezelfde richting als de recente van Arrjoan, maar met andere getallen.
We hebben aan boord een 12PK 24V Kalkman boegschroef.
Op het moment zitten hier 2 250Ah AGM accu's aan, maar die zijn overleden, Schijnt te komen omdat ze eigenlijk nooit gebruikt worden en altijd aan de druppellader hangen (27.3 V)

Nu wil ik de accu's vervangen, maar niet de hoofdprijs neerleggen.
Bij het varen (sporadisch) gebruiken we ze heel weinig, een paar klapjes bij het wegvaren en aanleggen.

Is het voldoende om ze te vervangen voor een enkele AGM van ongeveer 250 Ah? (kom ik nog steeds aan 500 Euro)
Of zijn er ook andere oplossingen?

Ook adviezen voor specifieke accu's en webshops zijn welkom want ik heb me hier niet veel in verdiept.

Bedankt!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter.
Voor 24 volt heb je twee 12 volt accu's nodig in serrie.
Dat zal je best bedoelen denk ik.
Hoeveel Ampere trekt de 12 pk boegschroef, dat is een eerste vereiste.Om verder met je mee te denken.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

Hoi Wim,
Met 12 pk kom ik aan 9 kW.
Naar VA weet ik niet meer welke kant de cos p op gaat, maar laten we zeggen x 1.1 wordt het 10 KVA.
Gedeeld door 24 is 420 Amp.
Kun je hiermee de capaciteit berekenen?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door sailor wim »

Hoi Wouter.
Ik denk dat je niet kleiner kan met dat vermogen.
Als je naar Optima kijkt ben je meer als €500 kwijt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

Hoi Wim,
Heb een beetje gezocht en ben er achter dat de cos P alleen geldt bij wisselstroom. School is alweer een tijdje terug.
Hier staat een eenvoudig rekenvoorbeeld:
https://www.accudienst.nl/h/378

Als ik daar wat getallen in geef kom ik tot:
9 kW bij 24V geeft 375 Amp
Tussen laadcycli door gebruik ik ze maximaal 10 min
Dus 65 Ah nodig.

Dan wordt het een beetje speculatief voor mij:

AGM accu's mag je tot 80% ontladen, maar laten we veiligheidshalve 70% aanhouden, komen we aan 92.5Ah
Als de capaciteit van de accu per 10 uur gegeven wordt, maar we gebruiken de berekende capaciteit in 10 minuten dan is de benodigde capaciteit 1.3e3 = 2.2
Dit geeft een totaal benodigde capaciteit van 205 Ah
Dat zou de helft schelen!

Dan het veiligheids stukje:
Het datablad http://www.beaut.nu/fileuploads/wms_agm100-12.pdfgeeft aan dat 1 accu een discharge current van 1000A gedurende 5 sec aankan. Theoretisch zou dat 2000A in serie zijn, maar ik weet niet of de interne materiaaldiktes dit aankunnen.
Waarschijnlijk is de ontlaadstroom curve niet lineaar, maar als ik daar conservatief vanuit ga dan kan de accu bij 375 Amp zo'n 13 sec overleven.

Nu gebruik ik de boegschroef alleen in klapjes van een paar seconden, dus met een simpel stickertje "max 10 sec" bij de schakelaar lijkt me dat opgelost.

In feite is het gebruik van de accu's te vergelijken met startaccu's. Daarvoor heb ik 2x70 Ah voor een 4 pk startmotor, dus dat ligt in dezelfde lijn.

Toch zijn er een paar mogelijkheden om met bovenstaand verhaal te kort door de bocht te gaan, dus als iemand er iets van vind hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door sailor wim »

Ja dat klopt Wouter.
2 stuks optima 55 Ampere kan dat mee.
Maar ook richting €500
En waarschijnlijk ook een andere lader of de instellingen van de huidige aanpassen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door varg »

en als je gewoon 2 startaccu's plaatst van bijv. 62Ah en een cca van 510 A....dan voldoe je toch aan alles? Een accu speciaal ontworpen voor korte acties (bs-motoren zijn vaak startmotoren) en met 510 cca ruim voldoende voor een max stroomsterkte van 420 Amp. kost je €150,- totaal https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 56219.html
Wil je het zekere voor het onzekere dan ga je nog een stapje hoger naar 85 Ah en 760- cca
groet
Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door quichot »

Geen ampères met ampère/uur verwarren.
De inschakeltijd van de boegschroef is dermate kort dat een bult peperdure Ah's weggegooid geld is.
Ik heb bij mijn in kracht vergelijkbare boegschroef twee seriegeschakelde yellowtopjes staan, en hoewel ik het bonnetje niet heb bewaard, waren die zeker niet duurder dan 360 euro samen.
Wel heb ik er een tweede 24V-dynamo voor bijgeplaatst aan de hoofdmotor, dus dat laden is geen probleem.
Onnodig te zeggen dat die combi al jaren perfect werkt.
Hou het simpel, het leven is al duur en ingewikkeld genoeg! 8)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door stevedem »

Ik had eerst een setje van 2 accus van 110ah voor mijn boegschroef staan,
dit waren oude start accu's.

Toen die slecht werden heb ik die vervangen voor de Varta Promotive Black 654 011 115
154ah en een CCA van 1150
https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/p ... 54-011-115
Ik heb daar bij de accushop utrecht nog geen 150 euro voor betaald.

De boegschroef presteerde daar vele malen beter op dan op de robustaks die er voorheen stonden.

Je zou in jouw geval 2x een varta black kunnen plaatsen
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door quichot »

stevedem schreef: https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/p ... 54-011-115
Ik heb daar bij de accushop utrecht nog geen 150 euro voor betaald.
Rond de 300 euro dus voor twee. Met Yellowtop vergelijkbare, goede en voordelige oplossing. Wél goedkoop hoor, die autoshop! Is dat incl. btw?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

bedankt voor het advies. Als het goed is krijg ik vandaag twee startauccu's binnen, zoals aangeraden door Varg, alleen iets zwaarder.
Ben ik hopelijk voor 200 Euro klaar. We gaan het zien!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door stevedem »

quichot schreef:
Rond de 300 euro dus voor twee. Met Yellowtop vergelijkbare, goede en voordelige oplossing. Wél goedkoop hoor, die autoshop! Is dat incl. btw?
ja in de btw, en incl korting..
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

Heb nu 2 van deze accu's geinstalleerd:
https://www.accuserviceholland.nl/dynac ... 7412l.html

Dit zijn calcium accu's. Als ik de acculader er op aansluit geeft ie 28.6 volt.
Nu weet ik heel weinig van accu's. Is dit goed?
De handleiding van de lader (Mastervolt IVO smart 24/15_2) zegt dat ik met een jumper kan kiezen voor "gel / wet" accu's. Moet ik hier voor kiezen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door varg »

wet, de lader is 'smart' en regelt alles zelf. Don't worry! Hier: http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=doc&id=4765 een stukje uitleg over calcium-accu's
Arnold
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: accu keuze boegschroef

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de link Arnold, dit gaat meer ove de chemische eigenschappen.
Ik maakte me meer zorgen over de bulk/absorbtion/float spanningen, want dat schijnt vrij nauw te werken om de levensduur goed te houden.
Maar als ie "smart" is dan komt het dus wel goed.
Plaats reactie