Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,


Zeker met het oog op de straalbuis, als ik het stuk in de laatste Schuttevaer zijn de inzichten mbt het rendement flink veranderd.
Nu je er mee bezig bent, welke kk overbrenging gaan jullie gebruiken en met welke soort schroef/afmetingen?

Met wat zichtwerk krijgt het project meteen weer meer aandacht en vooral motivatie.
Goed bezig hoor.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Wat is dat , een kort nozzle ?
Straalbuis/tunnel
Zeker met het oog op de straalbuis, als ik het stuk in de laatste Schuttevaer zijn de inzichten mbt het rendement flink veranderd.
Nu je er mee bezig bent, welke kk overbrenging gaan jullie gebruiken en met welke soort schroef/afmetingen?
Ik ken het stuk uit de schuttevaer niet. Het zal altijd een discussie blijven over het nut ervan, zeker op dit formaat bootjes. Achterliggende gedachte erachter is: We hebben nu de middelen om het te maken en uit te proberen, achteraf ga je het nooit meer doen. Werkt het dan is het mooi, werkt het niet dan wandelen we bij de eerste de beste werfbeurt met de brander erlangs en beschouwen we het onderdeel als mislukt en leveren we het is bij de schrootboer.
KK zijn 1:2.8 en dan op 22" schroeven. Die zullen das wss van een Kaplan achtig type worden.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat dat roer helemaal super wordt mooi zo met die venturie erin,ik wou dat ik zo,n roer had,daar ben ik altijd al gek op geweest.
Vroeger had ik een boot en had daar over en onder het bestaande roer een plaat gelast en daar links en rechts aanvast nog twee roeren gemaakt die iets verder naar voren stonden als het bestaande roer,ik kon er 8tjes mee achteruit varen,werkte echt super.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Bedankt!

Maar het is geen roer hoor. Plan is om vaste buizen te plaatsen met visstaart roeren erachter.
Het huidige bootje heeft dat ook en die gaat om zijn asje......alleen achteruit ook als het niet moet :mrgreen: We hebben het lang geleden toen ook geprobeerd met van die zij flappen eraan maar bij ons maakte het weinig verschil. Blijft gewoon een waardeloos onderwaterschip waar weinig eer aan te behalen valt :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Deze week geen klusdag gehad. Iedereen was op kamp of thuis aan het verbouwen of vond het gewoon te warm :)
Wel was er nog 1 mafketel die met dit weer verder is gegaan aan het experiment. De straalbuis is af!
Eerst de buitenschaal er omheen geplaatst en daarna alles poetsen.
Conclusie: Hier en daar het ontwerp wat aanpassen maar deze methode gaat wel werken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door dconel »

Wat zou er aangepast moeten worden dan, ziet er goed uit toch? Mooi werk :!:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Ben wel heel erg benieuwd, ben zelf best sceptisch aangelegd over de toegevoegde waarde.

Ik vraag me af of je wel echt een voordeel gaat halen.
Voor een goede straalbuis is er veel onderzoek en kennis nodig.

Nu trek ik het laatste zeer zeker niet in twijfel, maar even een straalbuisje bouwen?

Hoe dan ook het ziet er leuk uit.
Misschien zie en heb ik het uiteindelijk helemaal verkeerd, dan je er mogelijk een klant bij voor een straalbuis.


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Wat zou er aangepast moeten worden dan, ziet er goed uit toch? Mooi werk :!:
Tenx! iets meer spantjes erin voornamelijk en misschien iets dikker materiaal. Tevens wat extra "supports" om de buitenhoek vast te kunnen houden tijdens het maken. En ik had geen zin om er nu op te wachten maar de volgende keer eerst alles in vorm walsen vooraf. Zeker als het straks in RVS wordt wil het aardig trekken.
Ik vraag me af of je wel echt een voordeel gaat halen.
Voor een goede straalbuis is er veel onderzoek en kennis nodig.
Zonder meer waar maar beter goed gejat dan slecht verzonnen dus in die zin doen we niks anders dan kopieren wat anderen al uitgedacht hebben 8)
En een voordeel.....tja, de tijd zal het leren maar het fenomeen straalbuis "an sich" heeft zich al wel bewezen.
En nu was dit mijn eerste straalbuis en zal de volgende ongetwijfeld sneller en makkelijker gaan maar ik weet nu wel waarom dit niet op kleine schepen wordt toegepast......dat is een investering die je er in geen 100 jaar uit gaat halen als je dit uit moet besteden.

Heeft u enig idee wat u trekt per pk?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

780kg met de mitsu s4sDt bij 2500 omw, met een aangepastte 4 blads schroef achter een prm 260C 2;1.
Beunkoeler van Blokland, maatje 120.

Dus ben zeker benieuwd wat een dubbel setje mitsu s4s gaat doen.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Dus ben zeker benieuwd wat een dubbel setje mitsu s4s gaat doen.
Anders ik wel .....stukje beroepsdeformatie denk ik :mrgreen:

Maar de DT is 84 pk toch als ik me niet vergis?
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Carel-k »

Wat gaat het hele spul bij elkaar wegen als het project klaar is?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

16,7 Ton. Nu maar hopen dat iemand zijn rekenwerk goed heeft gedaan :mrgreen:
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Carel-k »

Dan zal de motor heel goed zijn best moeten doen en bij sleepwerk het gewicht mee laten doen!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad.

Er zitten nogal wat verschillen in dat wat de daadwerkelijke specificaties zijn.
De s4s doet inderdaad een 64 pk, de turbo uitvoering doet volgens de constructeurs een goede 75 pk.

De s4s doet bij iedereen het zelfde, de 64pk volgens fabriek specificaties, de turbo uitvoering wordt al snel verkocht voor 84pk.
Geheel is zeer afhankelijk van welke norm wordt gehanteerd om het aan te prijzen

Wat is waar?

In de praktijk kwam het naar voren..
Na inloopperiode de schroef laten verzetten, op basis van; 84 pk op de krukas, verlies van 3% keerkoppeling en 2x verlies van1,5% per aslager mee gecalculeerd.
Gevolg het niet meer halen van maximaal toerental en dus hoge koelwatertemperatuur.

In de praktijk ligt het voor de turbo uitvoering eerder bij de 75pk. Dus volgens de specs die ik je gestuurd heb.

Dus voor de s4s zou ik ook maximaal de 64pk aanhouden.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Dan zal de motor heel goed zijn best moeten doen en bij sleepwerk het gewicht mee laten doen!
De calculaties lopen wat uiteen maar we zullen ongeveer 70 pk nodig hebben voor rompsnelheid lossen boot. Blijven er 50 over om te slepen.
Echter heeft slepen op rompsnelheid niet zo veel nut aangezien je vletjes sleept waarvan de rompsnelheid een stuk lager ligt. Voor die snelheid is er nog maar ongeveer 30 pk nodig voor de sleper en blijft er meer over voor de vletjes.
Dus voor de s4s zou ik ook maximaal de 64pk aanhouden.
Ze zijn ons verkocht voor 62 pk per stuk dus daar gaan we maar even vanuit.
Plaats reactie