Ratelende Keerkoppeling
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do jul 05, 2018 9:55 am
Ratelende Keerkoppeling
Enige tijd geleden mijn boot laten hermotoriseren door een erkend jachtservice bedrijf.
Motor (diesel) en aandrijving worden verkocht als zijnde 'gebruikt-in-goede-staat'.
Bij oplevering ontdek ik dat de keerkoppeling ratelt.
https://www.youtube.com/watch?v=OBdcKcYvVhE
Als ik hier een opmerking over maak, zegt men het volgende:
"Dit is krukastorsie, daar is niks aan te doen". "Deze tandhamer zal altijd blijven".
Heb voor de hele inbouw meer dan €9.000,- betaald.
We zijn inmiddels 2 jaar verder en de keerkoppeling schakelt inmiddels ook niet goed meer in de vooruit.
Het jachtservice bedrijf schermt nu met Metaaluni Garantievoorwaarden van 6 maanden.
Ben ik te veeleisend geweest of is dit acceptabel?
Motor (diesel) en aandrijving worden verkocht als zijnde 'gebruikt-in-goede-staat'.
Bij oplevering ontdek ik dat de keerkoppeling ratelt.
https://www.youtube.com/watch?v=OBdcKcYvVhE
Als ik hier een opmerking over maak, zegt men het volgende:
"Dit is krukastorsie, daar is niks aan te doen". "Deze tandhamer zal altijd blijven".
Heb voor de hele inbouw meer dan €9.000,- betaald.
We zijn inmiddels 2 jaar verder en de keerkoppeling schakelt inmiddels ook niet goed meer in de vooruit.
Het jachtservice bedrijf schermt nu met Metaaluni Garantievoorwaarden van 6 maanden.
Ben ik te veeleisend geweest of is dit acceptabel?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Ratelende Keerkoppeling
Kun je die 9000 euro verder specificeren?
Welk bedrag stond er voor de keerkoppeling op de rekening? En komt er dan een bedrag uit wat marktconform is voor een koppeling die bijna nieuw is of voor 1 van 20 jaar oud?
Niet lullig bedoeld en het is een klap met geld, maar sec het bedrag op de eindrekening zegt niet zoveel. Als dat 8000 is voor de motor, 900 voor arbeid en 100 voor de keerkoppeling dan valt er weinig te klagen.
( overdreven gezegd natuurlijk maar snap je mijn punt?)
Welk bedrag stond er voor de keerkoppeling op de rekening? En komt er dan een bedrag uit wat marktconform is voor een koppeling die bijna nieuw is of voor 1 van 20 jaar oud?
Niet lullig bedoeld en het is een klap met geld, maar sec het bedrag op de eindrekening zegt niet zoveel. Als dat 8000 is voor de motor, 900 voor arbeid en 100 voor de keerkoppeling dan valt er weinig te klagen.
( overdreven gezegd natuurlijk maar snap je mijn punt?)
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do jul 05, 2018 9:55 am
Re: Ratelende Keerkoppeling
Hierbij de offerte/factuur:
Mitsubishi 63pk motor compleet met: €7.400,00
- Losse warmtewisselaar + pomp
- Aanbouwhuis voor Volvo Penta Staartstuk
- Transom
- Volvo Penta Staartstuk
- Standaard Dashboard + Kabelboom + Zenders
- Propeller
Volledige inbouw €2.500,00
Het volgende is mij na inbouw verteld:
Motor is vermoedelijk bouwjaar 1980.
Staartstuk vermoedelijk bouwjaar 1995.
Mitsubishi 63pk motor compleet met: €7.400,00
- Losse warmtewisselaar + pomp
- Aanbouwhuis voor Volvo Penta Staartstuk
- Transom
- Volvo Penta Staartstuk
- Standaard Dashboard + Kabelboom + Zenders
- Propeller
Volledige inbouw €2.500,00
Het volgende is mij na inbouw verteld:
Motor is vermoedelijk bouwjaar 1980.
Staartstuk vermoedelijk bouwjaar 1995.
Re: Ratelende Keerkoppeling
Wat mij bevreemd is, dat niet van te voren bekend is/was welke leeftijd de motor en het staartstuk had.Superfries schreef:Hierbij de offerte/factuur:
Mitsubishi 63pk motor compleet met: €7.400,00
- Losse warmtewisselaar + pomp
- Aanbouwhuis voor Volvo Penta Staartstuk
- Transom
- Volvo Penta Staartstuk
- Standaard Dashboard + Kabelboom + Zenders
- Propeller
Volledige inbouw €2.500,00
Het volgende is mij na inbouw verteld:
Motor is vermoedelijk bouwjaar 1980.
Staartstuk vermoedelijk bouwjaar 1995.
(voor inbouw) Heb je daar ook niet naar gevraagd?
Dan heb je nog een beste prijs betaald oor het beestje met staartstuk?
"Het jachtservice bedrijf schermt nu met Metaaluni Garantievoorwaarden van 6 maanden."
Sowieso vind ik dat onfatsoenlijk om dat nu te roepen. Ook gezien je al eens een opmerking daarover hebt gemaakt.
Maar het is altijd lastig met gebruikt spul en je moet de persoon/bedrijf maar geloven op z'n blauwe ogen.
Een erkend bedrijf zou daar toch anders mee om moeten gaan lijkt mij.
Ik denk niet dat je te veeleisend ben geweest. Je mag toch iets meer verwachten en daarmee niet afgescheept worden
met Metaaluni Garantievoorwaarden.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Ratelende Keerkoppeling
Jammer dat het niet verder gespecificeerd staat, had een klein hoopje dat het allemaal apart vermeld zou staan.
Ik weet zelf te weinig van staartstukken om je nu verder van dienst te kunnen zijn. Misschien kun je zelf eens zoeken op internet wat er voor losse staartstukken met ongeveer hetzelfde bouwjaar gevraagd wordt.
Maar gezien de bouwjaren vrees ik dat er weinig meer te verwachten valt eerlijk gezegd.
Ik weet zelf te weinig van staartstukken om je nu verder van dienst te kunnen zijn. Misschien kun je zelf eens zoeken op internet wat er voor losse staartstukken met ongeveer hetzelfde bouwjaar gevraagd wordt.
Maar gezien de bouwjaren vrees ik dat er weinig meer te verwachten valt eerlijk gezegd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do jul 05, 2018 9:55 am
Re: Ratelende Keerkoppeling
Ik heb het bedrijf opnieuw aangesproken en de volgende 2 opties geboden:
1. Ik betaal de kosten voor kranen en transport naar het Jachtservice bedrijf. Waarna zij de keerkoppeling kunnen repareren + het tandhameren kunnen oplossen.
2. Het Jachtservice bedrijf koopt de zaak af door de reparatiefactuur (van een erkend Volvo Penta reparateur) te voldoen.
Daarop ontving ik de volgende reactie:
“Wat betreft de tandhamer, ik ga het niet mooier maken dan het is; een 4 cilinder motor op een aluminium boot (kortom een grote klankkast) zul je altijd blijven horen.
Ik zie dit regelmatig voorbij komen, niet alleen bij oudere motoren, maar ook bij splinternieuwe (zie het filmpje welke ik via whatsapp stuurde). Daarom klinkt dit mij niet vreemd in de oren.
Ik kan je allerlei dingen gaan beloven wat betreft die tandhamer, maar ik zeg eerlijk zoals het is.”
Met andere woorden, dit bedrijf wil mij nog steeds doen geloven dat dit gehamer de gewoonste zaak van de wereld is... Ik kan het bijna niet geloven. Wie o wie kan mij helpen?
1. Ik betaal de kosten voor kranen en transport naar het Jachtservice bedrijf. Waarna zij de keerkoppeling kunnen repareren + het tandhameren kunnen oplossen.
2. Het Jachtservice bedrijf koopt de zaak af door de reparatiefactuur (van een erkend Volvo Penta reparateur) te voldoen.
Daarop ontving ik de volgende reactie:
“Wat betreft de tandhamer, ik ga het niet mooier maken dan het is; een 4 cilinder motor op een aluminium boot (kortom een grote klankkast) zul je altijd blijven horen.
Ik zie dit regelmatig voorbij komen, niet alleen bij oudere motoren, maar ook bij splinternieuwe (zie het filmpje welke ik via whatsapp stuurde). Daarom klinkt dit mij niet vreemd in de oren.
Ik kan je allerlei dingen gaan beloven wat betreft die tandhamer, maar ik zeg eerlijk zoals het is.”
Met andere woorden, dit bedrijf wil mij nog steeds doen geloven dat dit gehamer de gewoonste zaak van de wereld is... Ik kan het bijna niet geloven. Wie o wie kan mij helpen?
Re: Ratelende Keerkoppeling
Ik lees ook mee op het andere forum. Vind dat je coulant genoeg bent geweest en afscheid moet nemen van dit bedrijf. Je kunt eventueel rechtsbijstand in schakelen voor wat dat waard is. Beter is op zoek gaan naar een vakman die je verder kunt helpen. Eagle (andere forum) lijkt mij daar een goeie voor.
Gaat geld kosten maar wat je nu hebt is ook armoe.....
Succes en hou ons op de hoogte.
Gaat geld kosten maar wat je nu hebt is ook armoe.....
Succes en hou ons op de hoogte.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Ratelende Keerkoppeling
HH,
Even een klein inzicht vanaf mijn kant.
Tandhamer treedt op door torsie.
Het geluid kan flink versterkt worden doordat het geheel in een te lichtte constructie is opgenomen(achterschip).
In het filmpje staat de koppeling in zijn vrij, schroef draait niet? Tandhamer komt dan niet vanuit het staartstuk alles staat ten slotte stil.
De veroorzaker zit dan voor of deels in de keerkoppeling.
Breng eens het toerental van de motor omhoog terwijl deze in zijn vrij staat, veranderd het geluid?
Is je stationair toerental niet iets te laag in combi met constructie?
Mogelijk veroorzaakt de demper plaat het geluid. Versleten of gewoonweg de verkeerde.
Zet het geheel eens in zijn werk veranderd het geluid? Voor en/ of achteruit?
Wordt het geluid minder als je bijvoorbeeld het toerental omhoog brengt?
Ook nu is de demper plaat een optie om na (te laten) kijken.
Kortom wanneer voldoet het geheel wel, wanneer is het geluid acceptabel cq normaal.
Storing zoeken/ oplossingen aandragen begint met dingen uitsluiten.
Als het bedrijf aangeeft dat het gewoonweg zo is, dan kunnen zij ook het probleem aangeven.
Ook waarom zij het niet kunnen of willen oplossen.
Navigo
Even een klein inzicht vanaf mijn kant.
Tandhamer treedt op door torsie.
Het geluid kan flink versterkt worden doordat het geheel in een te lichtte constructie is opgenomen(achterschip).
In het filmpje staat de koppeling in zijn vrij, schroef draait niet? Tandhamer komt dan niet vanuit het staartstuk alles staat ten slotte stil.
De veroorzaker zit dan voor of deels in de keerkoppeling.
Breng eens het toerental van de motor omhoog terwijl deze in zijn vrij staat, veranderd het geluid?
Is je stationair toerental niet iets te laag in combi met constructie?
Mogelijk veroorzaakt de demper plaat het geluid. Versleten of gewoonweg de verkeerde.
Zet het geheel eens in zijn werk veranderd het geluid? Voor en/ of achteruit?
Wordt het geluid minder als je bijvoorbeeld het toerental omhoog brengt?
Ook nu is de demper plaat een optie om na (te laten) kijken.
Kortom wanneer voldoet het geheel wel, wanneer is het geluid acceptabel cq normaal.
Storing zoeken/ oplossingen aandragen begint met dingen uitsluiten.
Als het bedrijf aangeeft dat het gewoonweg zo is, dan kunnen zij ook het probleem aangeven.
Ook waarom zij het niet kunnen of willen oplossen.
Navigo
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do jul 05, 2018 9:55 am
Re: Ratelende Keerkoppeling
Beste Navigo,
Je hebt gelijk. Mijn vertrouwen in dit bedrijf is momenteel erg laag.
Met name omdat ze zo gemakkelijk hun schouders ophalen en er vervolgens voor weglopen...
Even inhoudelijk:
Het geluid is alleen aanwezig in z'n 'vrij'.
Als ik het toerental opvoer dan verdwijnt het geratel (bij dit toerental is schakelen niet meer mogelijk).
Zodra ik de 'vooruit' of 'achteruit' inschakel is het geratel weg.
Ik sluit me aan bij jouw opmerking dat er torsie trillingen via de krukas aan de heckdrive worden doorgegeven.
Ruimte op de bewegende delen in de heckdrive (zonder krachten op de tandwielen) zorgen een ratelend geluid.
Ik lees berichten over mogelijke vervolgschade.
Daarnaast denk ik dat een correcte demperplaat uitkomst zou kunnen bieden.
Volgens mij durven ze dat niet aan...
Wat mij bovendien een beetje frustreert. Ik heb hen uitgenodigd bij mijn boot te komen kijken (ongeveer 150km).
Dit willen ze niet doen omdat het te ver is. Daarentegen mag ik wel mijn boot uit het water hijsen en naar Papendrecht rijden (ook 150km).
Ik ben ertoe bereid, maar dat wil ik ook dat álles opgelost wordt. En dát kunnen ze niet toezeggen (zinssnede: "het geratel zal áltijd blijven").
Je hebt gelijk. Mijn vertrouwen in dit bedrijf is momenteel erg laag.
Met name omdat ze zo gemakkelijk hun schouders ophalen en er vervolgens voor weglopen...
Even inhoudelijk:
Het geluid is alleen aanwezig in z'n 'vrij'.
Als ik het toerental opvoer dan verdwijnt het geratel (bij dit toerental is schakelen niet meer mogelijk).
Zodra ik de 'vooruit' of 'achteruit' inschakel is het geratel weg.
Ik sluit me aan bij jouw opmerking dat er torsie trillingen via de krukas aan de heckdrive worden doorgegeven.
Ruimte op de bewegende delen in de heckdrive (zonder krachten op de tandwielen) zorgen een ratelend geluid.
Ik lees berichten over mogelijke vervolgschade.
Daarnaast denk ik dat een correcte demperplaat uitkomst zou kunnen bieden.
Volgens mij durven ze dat niet aan...
Wat mij bovendien een beetje frustreert. Ik heb hen uitgenodigd bij mijn boot te komen kijken (ongeveer 150km).
Dit willen ze niet doen omdat het te ver is. Daarentegen mag ik wel mijn boot uit het water hijsen en naar Papendrecht rijden (ook 150km).
Ik ben ertoe bereid, maar dat wil ik ook dat álles opgelost wordt. En dát kunnen ze niet toezeggen (zinssnede: "het geratel zal áltijd blijven").
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Ratelende Keerkoppeling
Ik begrijp niet waarom je totaal niet ingaat op het voorstel om Eagle er is naar te laten kijken,zo,n berdijf als waar je mee in zee bent gegaan wil je toch nooit meer zien.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Ratelende Keerkoppeling
HH,
Ik denk wel dat ze de demperplaat willen vernieuwen, maar simpelweg niet de garantie kunnen en daarmee ook willen geven dat het geluid geheel weg is.
Als wederzijds het vertrouwen er niet is, kun je ervoor kiezen een ander in te huren of zelf de demperplaat te wisselen.
Weet je eigenlijk welke er nu in zit?
Misschien dat er een oude met verenpakket gemonteerd zit, als je dit weet dan kun je op voorhand kijken of er voordeel te behalen is.
Staat de motor op rubbers? Of zoek eens andere contactpunten waar geluid wordt overgedragen.
Navigo
Ik denk wel dat ze de demperplaat willen vernieuwen, maar simpelweg niet de garantie kunnen en daarmee ook willen geven dat het geluid geheel weg is.
Als wederzijds het vertrouwen er niet is, kun je ervoor kiezen een ander in te huren of zelf de demperplaat te wisselen.
Weet je eigenlijk welke er nu in zit?
Misschien dat er een oude met verenpakket gemonteerd zit, als je dit weet dan kun je op voorhand kijken of er voordeel te behalen is.
Staat de motor op rubbers? Of zoek eens andere contactpunten waar geluid wordt overgedragen.
Navigo
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Ratelende Keerkoppeling
Hij schakelt ook niet meer goed in zijn vooruit,ik denk niet dat dat komt door een slechte demperplaat.
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Ratelende Keerkoppeling
Pardon ?Superfries schreef:Hierbij de offerte/factuur:
Mitsubishi 63pk motor compleet met: €7.400,00
- Losse warmtewisselaar + pomp
- Aanbouwhuis voor Volvo Penta Staartstuk
- Transom
- Volvo Penta Staartstuk
- Standaard Dashboard + Kabelboom + Zenders
- Propeller
Volledige inbouw €2.500,00
Het volgende is mij na inbouw verteld:
Motor is vermoedelijk bouwjaar 1980.
Staartstuk vermoedelijk bouwjaar 1995.
7400 euries voor een gebruikte motor uit 1980, en staart uit 95 ?
Zonder aantoonbaar revisie moment ?
Ik vind dat heel veel geld !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Ratelende Keerkoppeling
Is het ook. Alleen ik vermoed dat de transom, aanbouwhuis en schroef nieuw zijn en dan ga je hard omhoog in de eindrekening. Vandaar dat het jammer is dat het niet verder gespecificeerd is.Ik vind dat heel veel geld !
Re: Ratelende Keerkoppeling
En dan nog iets: stonden die Metaalunie voorwaarden op de offerte?
Indien niet: Dan waren ze niet van toepassing.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan zou ik ze in dat geval zeker aanspreken.
En verder: Als je iets geleverd krijgt waar je een opmerking over hebt is het echt het beste om dat SCHRIFTELIJK vast te leggen op het moment van de constatering. Dan kan simpelweg met een e-mail.
Daarmee voorkom je later gedoe over garantietermijnen.
Indien niet: Dan waren ze niet van toepassing.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, dan zou ik ze in dat geval zeker aanspreken.
En verder: Als je iets geleverd krijgt waar je een opmerking over hebt is het echt het beste om dat SCHRIFTELIJK vast te leggen op het moment van de constatering. Dan kan simpelweg met een e-mail.
Daarmee voorkom je later gedoe over garantietermijnen.