motor Indenor vraag

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

motor Indenor vraag

Bericht door Etab »

Waarde vaar vrienden,

Ik heb een paar vraagjes over mijn Peugeot indenor 50 pk.

Onder de afsluitdop van de koelwater zit een slangetje om overtollig koelvloeistof af te voeren.
Als ik daarin kijk zie ik geen vloeistof zitten dus vul ik dat trouw bij. Blijkbaar genereert de koelvloeistof door opwarming dusdanig druk dat het dus de te veel aan koelvloeistof via de drukklep in de dop eruit gegooid wordt. En zit het idee dat ik dat moet bijvullen in mijn hoofd en niet in de noodzaak tot bijvullen.
Ter info ik heb dus een intern koelvloeistof systeem met een warmtewissel via extern koelwater.

Ik ben nogal argwanend door ellende uit het verleden of ik voldoende koel en heb een infra rood warmte meter gekocht en meet nu de temperatuur op de motor bij de 4 cilinders regelmatig op. Het ijzer op die kop van de cilinders loopt nu op tot zeg maximaal 83 graden. De vraag is of dat een enigszins normale temperatuur is. Ik heb afgelopen week behoorlijk wat gevaren en heb geen hik gehad aan de motor. Uitgeest- Broek op langedijk- de Rijp Zaandam Uitgeest.

Het is behoorlijk warm in het motorruim en ik heb vanuit de oude benzinemotor een blower draaien die links bakboord lucht binnenhaalt en aan stuurboord er weer uit gooit. Dit om lucht aan te voeren voor de motor en warme lucht af te voeren.
Klopt het dat een diesel (50 pk) zoveel warmte genereert?

Ergo: wat is een normale temp van de ijzerenkop rond de cilinder , koelwater wat eruit stroomt?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Etab schreef: Ik heb een paar vraagjes over mijn Peugeot indenor 50 pk.
Onder de afsluitdop van de koelwater zit een slangetje om overtollig koelvloeistof af te voeren.
Als ik daarin kijk zie ik geen vloeistof zitten dus vul ik dat trouw bij. Blijkbaar genereert de koelvloeistof door opwarming dusdanig druk dat het dus de te veel aan koelvloeistof via de drukklep in de dop eruit gegooid wordt.
Gaat het water niet via een slangetje naar een extern overlooptankje?
Bij mij is dat namelijk wel het geval.
Het ijzer op die kop van de cilinders loopt nu op tot zeg maximaal 83 graden. De vraag is of dat een enigszins normale temperatuur is.
Klopt het dat een diesel (50 pk) zoveel warmte genereert?
Ergo: wat is een normale temp van de ijzerenkop rond de cilinder , koelwater wat eruit stroomt?
Mij is verteld,dat een Peugeot-Indenor,-in mijn boot staat er ook zo'n torretje- , dat de kop van aluminium is,en dat ik moet uitkijken om niet te lang op hoge toeren moet gaan draaien, i.v.m. eventuele warmte problemen.
Is 83 graden hoog? Ik weet niet bij welke temperatuur de thermostaatklep zich opent,maar je moet bedenken dat het koelwater dat door de impeller wordt opgepomt,en door de warmtewisselaar gaat,altijd kouder is,dan het koelwater van het blok zelf.
Ik persoonlijk,vind 83 graden niet alarmerend.
Maar waar blijft je koelwater dan?
Onderin de bilge,of in het carter?
Er zal toch ergens overtollig koelwater moeten zijn,als je constant moet bijvullen toch?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Etab ik denk dat die temperatuur normaal is,mijn motor temperatuur wordt op de temperatuur meter 85 graden,heel soms bij meer beslasting 90 graden
Masr bij onze boot zit er aan dat pijpje onder de vuldop een slangetje dat naar een expansietankje gaat onder in de stuurkolom daar vul je dan ook de koelvloeistof,zet nu de koelvloeistof uit dan gaat dat in het tankje,krimpt het dan gaat het uit het tankje.
In jouw geval zet het uit en loost hij het via het pijpje,en ben je het kwijt,en dan ga je dus weer bijvullen.
Beter is dus zo,n tankje kopen waarin het kan uitzetten en krimpen,wordt in auto,s ook toegepast.
Suc6
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Gelijk gepost
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: motor Indenor vraag

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Hang dat slangetje in een leeg kannetje tot vlak op de bodem.
De overtollige vloeistof gaat erin, en bij afkoeling word het weer terug gezogen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Etab »

Hey Tanx allen voor de reactie.

Er zat een gaatje aan de plek waar de dop vastgedraaid wordt. Daar zit een slangetje aan. Lastige is dat dat slangetje niet vast zit en er steeds afdonderd. (kan ik er iets aan vast solderen?)
Dat loopt nu een klein plastic tankje wat ik daar gezet heb. daar gaat het dan in maar heeft geen terugkeer functie zoals je wel bij een auto ziet als expansievat. Zou nietw eten waar het dan terug moet?

Als ik de dop erafhaal met dat drukveer erop. Zie ik gelijk vrij ondiep wat koperen (?) bodem en als het koud is is dus het koelvloeistof wat ik tot de dop vul een stuk weg. geen liters hoor maar het voelt raar aan dat ik het niet zie. Ik denk dat hij er dan max een halve liter uitgooit.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Etab ik denk dat waar het gaatje zit het pijpje hoort ( vlak onder de dop)
Ik weet niet of je dat gedeelte er makkelijk afhaalt anders kan je het bij een radiatoren bedrijf misschien er aan laten solderen.
Suc6
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Pleysant »

Beste Etab
motor bij 1700 toeren 78 gr
bij 2000 toeren 80 gr,
hoe oud is de koelvloeistof,
bij mij niet ouder als 2 jaar (long live)
dit ivm cil bus ring aantasting te voorkomen,
ik heb een exp tankje daar zet de vloeistof in uit en komt in koude toestand weer terug in oude stand,
als je dit niet hebt,doe wat Wim zegt een klein jerry can maak een gaatje in de dop hiervan en zet deze laag naast de motor,en als deze is afgekoeld giet dan de vloeistof weer terug,en dan moet hij weer gevuld zijn.(zo deed ik dat voorheen)
Als je verlies hebt pers dan de wisselaar eerst af,en controleer de impeller!

Vrg,Ed
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Als je een tuitje onder de dop hebt met een slangetje in een vaatje hoef je het niet terug te gieten,het gaat vanzelf terug door het vacuum
Gr René ( klaver vier)
Als het slangetje tenminste geen valse lucht trekt
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Etab schreef:Dat loopt nu een klein plastic tankje wat ik daar gezet heb. daar gaat het dan in maar heeft geen terugkeer functie zoals je wel bij een auto ziet als expansievat. Zou nietw eten waar het dan terug moet?
Iets soortgelijks als deze zou je op de warmtewisselaar kunnen maken,en daar weer een slangetje aan naar een koelwater overlooptankje.
https://www.autosportonderdelen.nl/webs ... 2mm-1.html
Als ik de dop erafhaal met dat drukveer erop. Zie ik gelijk vrij ondiep wat koperen (?) bodem en als het koud is is dus het koelvloeistof wat ik tot de dop vul een stuk weg. geen liters hoor maar het voelt raar aan dat ik het niet zie. Ik denk dat hij er dan max een halve liter uitgooit
Maar je moet ook nooit de radiateur of in dit geval,de warmtewisselaar volgooien met koelvloeistof,want dan is er geen uitzetruimte meer voor het vloeistof als dat uitzet.Als het vloeistof warm wordt,zet het namelijk uit.Logisch dus dat het systeem het er weer uitgooit .
Altijd een paar cm's onder de rand blijven,zo creéer je uitzetruimte.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Baschinist »

Lastig beoordelen zonder foto dus weet niet precies hoe het zit maar als ik het zo lees vul je inderdaad teveel bij en heeft het kw te weinig ruimte om uit te zetten waardoor het eruit gegooid wordt via het pijpje/gaatje.

83 graden op de cilinderkop is prima.
Het is behoorlijk warm in het motorruim en ik heb vanuit de oude benzinemotor een blower draaien die links bakboord lucht binnenhaalt en aan stuurboord er weer uit gooit. Dit om lucht aan te voeren voor de motor en warme lucht af te voeren.
Klopt het dat een diesel (50 pk) zoveel warmte genereert?
Dat is goed mogelijk ja, zeker als je de motor stopt. Dan stopt ook de circulatie van de olie en koelwater en zuigt de motor geen buitenlucht meer naar binnen. Wat overblijft is een gietijzeren straalkacheltje van een graad of 85 wat de ruimte lekker opwarmt. Je zou je blower een tijdje na kunnen laten draaien.
Deze blower heeft trouwens bij benzine motoren wel een iets andere functie. Die zit er meer om voor het starten eventuele benzinedampen af te voeren die zich onder in de boot misschien verzameld hebben. En ik weet niet hoe groot de blower is maar voor het aanvoeren van lucht voor de motor heeft het ding geen functie wss. Die motor heeft veel meer lucht nodig dan dat de blower kan leveren waarschijnlijk en een motor is over het algemeen prima in staat om dat zelf aan te zuigen. In die zin is het eerder een obstructie in het aanzuigkanaal dan dat het goed doet.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: motor Indenor vraag

Bericht door paure nesci »

Het systeem met een expansyvat werkt alleen goed als je er ook een andere dop op zet , de standaard dop heeft een overdrukklep en een retourfunktie , ik heb er een vaste ( dichte ) radiateurdop op gezet en het expansievat heeft nu de overdrukdop.
Al jaren geen last meer van koelvloeistofverlies,
Expansievat zit 30 cm hoger dan de bovenkant v.d. motor.
Die zit bij koude motor half vol en bij warme motor iets voller.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

Do weet je zeker dat ,dat er een vaste dop op zit ,bij mij is dat namelijk niet zo,en hoe kan bij jouw dan het uitgezette water door het pijpje onder de dop er in of er uit,want dit regelt de dop namelijk.
Op het moment dat het water uitzet,laat de dop namelijk door overdruk overtollig water ontsnappen.
Koelt nu de boel af dan krijg je een soort vacuum waardoor het water terug vloeit in de motor.
Dit wordt geregeld door de dop.
Op deze manier heb je altijd genoeg water in het motorblok.
In mijn geval zit het tankje er dan toevallig boven wat dan ook inhoud dat ik hem op het tankje moet vullen omdat de dop lager zit
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Waterman »

Etab schreef:Dat loopt nu een klein plastic tankje wat ik daar gezet heb. daar gaat het dan in maar heeft geen terugkeer functie zoals je wel bij een auto ziet als expansievat. Zou nietw eten waar het dan terug moet?
Bij mij zit er een tankje aan een stukje trespa,voor bij de motor.
Er loopt een slangetje van de dop naar dat tankje,die er bovenin gaat.
Aan de dop zit een lang buisje die bijna tot op de bodem van het tankje gaat.
Zie foto:
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: motor Indenor vraag

Bericht door Klaver vier »

En zo moet het Waterman,en dan werkt het ook.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie