Raar verschijnsel ,
Ik installeerde onlangs een nieuw zonnepaneel en we gingen op vakantie naar de Belgische kust , 3 weken later terug op de haven alles was prima met de apparatuur.
Voor enkele dagen naar huis dus ik dacht ik zet de victron even af, en dan zien we gelijk of het nieuwe paneel goed zijn werk doet.
Komen we na 4 dagen terug aan boord en ja alle batterijen (3) zijn nog steeds optimaal geladen de koelkast is blijven draaien en mijn automatische avondverlichting (anti diefstal) op led ook dus er was regelmatig verbruik.
Ik zet de victron lader terug aan , althans dat wou ik doen, maar de schakelaar omzetten op het apparaat gaf niets meer ? geen enkel ledje geen uitgangsspanning.
Zekeringen nagezien alles ok maar apparaat is blijkbaar NDK...
Ik begrijp dat iets dat staat te werken ermee ophoud maar iets dat uitgeschakeld wordt en perfect werkte nadien gewoon niet meer werkt is me nog niet dikwijls overkomen.
Nu vraag ik even bij 2 bedrijven wat de mogelijkheden zijn en krijg gelijk te horen dat eender welke reparatie ongeveer 40% van de nieuwprijs zal zijn en indien de reparatie wat duurder is en ik afstand doe zij het apparaat mogen behouden !, ze aanvaarden ook enkel opsturen en terug sturen ???
Er is een bloeiende markt op internet waar refurbishment toestellen door deze en andere bedrijven worden aangeboden, ze komen zo wel heel goedkoop aan hun materiaal , even een hoge offerte maken waar de klant toch al geen controle over de werkelijke schade heeft en hop voor een paar eurocenten een component vervangen en honderden euro's winst ...
Het kan zijn dat ik het wat zwart inzie maar het is toch al onze derde die in de loop der jaren telkens enkel duur te repareren viel en dus maar weer een nieuwe gekocht.
Weet er iemand een adres waar je fatsoenlijk behandeld wordt en wel ter plaatse kan gaan ?
Ik heb ondertussen wel een reserve lader dus geen haast.
Victron lader phoenix 12/50 NDK
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Victron lader phoenix 12/50 NDK
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Victron lader phoenix 12/50 NDK
Bekend verhaal. Heb bij Mastervolt op de stoep gestaan met een dikke lader maar kwam niet verder dan die blonde aan de balie. Vroegah... dan reed ik naar die zaak en kon meteen de werkplaats in naar die vent met die rokende soldeerbout...
Laatst gaf mijn blauwe omvormer de geest. Was zes jaar oud en na een belletje bleek dat ze dergelijke superoude apparaten niet meer repareren.
Wat dan.. mijn vaste leverancier leverde meteen een nieuwe want net begonnen aan een reis en geen tijd. Was leuk prijsje, ik mocht niet mopperen.
Hij zei toen "Maar eh.. Frank luister effe, geef mij die oude maar mee, ga rustig varen ik zoek een en ander voor je uit. Hier in het dorp zit een slimme electronika expert die zal ik er naar laten kijken. Je hoort nog van me.."
Een week later aan boord gebeld en jawel hoor... De man had dat ding opengepeld en zag dat de zekering aan de voedingkant was doorgebrand.
Nieuwe zekering en ik hem een leuke dag bezorgd voor een paar tientjes. Wat was nu de oorzaak? De dikke lader was niet juist afgesteld en gaf bijna 16 volt en dat is teveel voor die omvormer. Deze service krijg je alleen bij een vaste leverancier en dus koop ik die dingen eigenlijk nooit via internet. Hij een boterham en ik kan altijd terecht voor advies en hulp.
Laatst gaf mijn blauwe omvormer de geest. Was zes jaar oud en na een belletje bleek dat ze dergelijke superoude apparaten niet meer repareren.
Wat dan.. mijn vaste leverancier leverde meteen een nieuwe want net begonnen aan een reis en geen tijd. Was leuk prijsje, ik mocht niet mopperen.
Hij zei toen "Maar eh.. Frank luister effe, geef mij die oude maar mee, ga rustig varen ik zoek een en ander voor je uit. Hier in het dorp zit een slimme electronika expert die zal ik er naar laten kijken. Je hoort nog van me.."
Een week later aan boord gebeld en jawel hoor... De man had dat ding opengepeld en zag dat de zekering aan de voedingkant was doorgebrand.
Nieuwe zekering en ik hem een leuke dag bezorgd voor een paar tientjes. Wat was nu de oorzaak? De dikke lader was niet juist afgesteld en gaf bijna 16 volt en dat is teveel voor die omvormer. Deze service krijg je alleen bij een vaste leverancier en dus koop ik die dingen eigenlijk nooit via internet. Hij een boterham en ik kan altijd terecht voor advies en hulp.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: Victron lader phoenix 12/50 NDK
Fijn Frank zo een vaste leverancier zoek ik ook, dus eentje die je kan aanspreken zonder tussenpersonen en die je graag zijn boterham gunt zonder het gevoel te hebben dat je maar een inkomstenbron bent.frank schreef:Bekend verhaal. Heb bij Mastervolt op de stoep gestaan met een dikke lader maar kwam niet verder dan die blonde aan de balie. Vroegah... dan reed ik naar die zaak en kon meteen de werkplaats in naar die vent met die rokende soldeerbout...
Laatst gaf mijn blauwe omvormer de geest. Was zes jaar oud en na een belletje bleek dat ze dergelijke superoude apparaten niet meer repareren.
Wat dan.. mijn vaste leverancier leverde meteen een nieuwe want net begonnen aan een reis en geen tijd. Was leuk prijsje, ik mocht niet mopperen.
Hij zei toen "Maar eh.. Frank luister effe, geef mij die oude maar mee, ga rustig varen ik zoek een en ander voor je uit. Hier in het dorp zit een slimme electronika expert die zal ik er naar laten kijken. Je hoort nog van me.."
Een week later aan boord gebeld en jawel hoor... De man had dat ding opengepeld en zag dat de zekering aan de voedingkant was doorgebrand.
Nieuwe zekering en ik hem een leuke dag bezorgd voor een paar tientjes. Wat was nu de oorzaak? De dikke lader was niet juist afgesteld en gaf bijna 16 volt en dat is teveel voor die omvormer. Deze service krijg je alleen bij een vaste leverancier en dus koop ik die dingen eigenlijk nooit via internet. Hij een boterham en ik kan altijd terecht voor advies en hulp.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Re: Victron lader phoenix 12/50 NDK
George, je bent bij ons gewoon welkom hoor!
Zie mijn profiel voor de details.
Aquanaut
Zie mijn profiel voor de details.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Victron lader phoenix 12/50 NDK
Ik denk dat ik binnenkort een laadstroomverdeler bij je kom bestellen, Aquanout.
Maar tót die tijd:: Hoe kan ik checken of de huidige het nog wel of niet doet?
Maar tót die tijd:: Hoe kan ik checken of de huidige het nog wel of niet doet?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Victron lader phoenix 12/50 NDK
Menno,
Het simpelste is meten, als je een stroomtang hebt is dat het eenvoudigst.
Als er bij draaiende dynamo geen stroom uit de verdeler komt is hij waarschijnlijk stuk.
in 80% van de gevallen slaan de diodes in de brug dicht, er komt dan geen stroom meer door.
Je hebt ook nog kans dat één of meerdere diodes doorslaan, dan komt er nog wel stroom doorheen maar scheidt de brug niet meer.
Wat zijn de problemen?
Aquanaut
Het simpelste is meten, als je een stroomtang hebt is dat het eenvoudigst.
Als er bij draaiende dynamo geen stroom uit de verdeler komt is hij waarschijnlijk stuk.
in 80% van de gevallen slaan de diodes in de brug dicht, er komt dan geen stroom meer door.
Je hebt ook nog kans dat één of meerdere diodes doorslaan, dan komt er nog wel stroom doorheen maar scheidt de brug niet meer.
Wat zijn de problemen?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!