Andere motor
Moderators: sailor wim, frank
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Andere motor
Vandaag ben ik begonnen met het uitbouwen van de motor die in mijn boot moet komen. De motor is een VW 1.9 SDI van 1996, en gaat de BMC 1.5D van ongeveer 1968 vervangen. De motor is altijd dealer onderhouden geweest to 20.000 km geleden. ( Onderhoudsboekjes aanwezig.)
Motor wordt weggebracht naar een kennis die voor mij de motorsteunen, uitlaatspruitstuk, en andere zaken gaat maken.
20 september vaar ik de boot terug van Giethoorn naar Almelo, en kan ik beginnen om de BMC uit de boot te halen.
De bedoeling is dan om de 2 motoren naast elkaar te zetten i.v.m. met het overnemen van de maten en ombouw van de keerkoppeling.
Als alles goed verloopt, gaat de boot 16 maart uit het water voor 2 weken voor nieuwe antie fouling, en ga ik de schroef eraf halen om aan te passen.
Ik zal de voortgang van dit projectje zoveel mogelijk bijhouden op dit forum.
Bedrading, computer, gaspedaalsensor, startonderbreker en andere noodzakelijke randapparatuur uitbouwen, zodat deze kan worden uitgedund van bedrading die niet gebruikt worden:
https://youtu.be/G4KAepiR9o8
https://youtu.be/xPyXSYkYN_M
Wordt vervolgd,
René
Motor wordt weggebracht naar een kennis die voor mij de motorsteunen, uitlaatspruitstuk, en andere zaken gaat maken.
20 september vaar ik de boot terug van Giethoorn naar Almelo, en kan ik beginnen om de BMC uit de boot te halen.
De bedoeling is dan om de 2 motoren naast elkaar te zetten i.v.m. met het overnemen van de maten en ombouw van de keerkoppeling.
Als alles goed verloopt, gaat de boot 16 maart uit het water voor 2 weken voor nieuwe antie fouling, en ga ik de schroef eraf halen om aan te passen.
Ik zal de voortgang van dit projectje zoveel mogelijk bijhouden op dit forum.
Bedrading, computer, gaspedaalsensor, startonderbreker en andere noodzakelijke randapparatuur uitbouwen, zodat deze kan worden uitgedund van bedrading die niet gebruikt worden:
https://youtu.be/G4KAepiR9o8
https://youtu.be/xPyXSYkYN_M
Wordt vervolgd,
René
Laatst gewijzigd door buggyrene op zo aug 12, 2018 11:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Andere motor
Nou René dat is wel een projekt zeg
Succes ik ga je volgen.
Gr Wim
Succes ik ga je volgen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Andere motor
Mijn hemel, René.
Waar begin je aan?
Maar jou kennende weet je dat best.
Veel plezier en succes.
Waar begin je aan?
Maar jou kennende weet je dat best.
Veel plezier en succes.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Andere motor
Eindelijk weer eens iets wat ik heel graag ga volgen,ik verheug mij er nu al op.
Gr Renë ( klaver vier)
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Andere motor
Ik ga dit met belangstelling volgen! Niet de simpelste motor om te mariniseren! succes, Arnold
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Andere motor
ik hoop dat je er uit komt met de spaghetti.....
succes en we gaan je vol belangstelling volgen !
gr Do
succes en we gaan je vol belangstelling volgen !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: Andere motor
Veel gedaan. Ook met de D24 diesel, uit Transporter en Volvo 240.
Ik hoop dat ik me vergis, maar die 1,6 Golf diesel heeft een startmotor die "aan de verkeerde zit", namelijk naast de bak ipv naast de motor.
Dat geldt dan ook voor de starterkrans, die "aan de verkeerde kant" van het vliegwiel zit. Want de startmotor moet naast de motor, want die past niet naast je keerkoppeling.
Als dat inderdaad zo is moet je zien aan het juiste vliegwiel te komen en die zijn lastig te vinden. De VW vliegwielen zijn vrij uitwisselbaar, de krukastap en het gatenpatroon zijn steeds hetzelfde.
Helaas heb ik het laatste vliegwiel die ik had juist teruggestuurd naar de Hoogovens.
Als je geen vliegwiel vind valt nog te denken aan een nieuwe starterkrans, die je dan aan de juiste kant van het vliegwiel krimpt. Daarvoor moet je dat vliegwiel dan wel op maat zien te draaien. Niet iedereen heeft een draaibank waar dat op kan. Zo kon het nog wel eens kostbaar worden.
Ik hoop dat ik me vergis, maar die 1,6 Golf diesel heeft een startmotor die "aan de verkeerde zit", namelijk naast de bak ipv naast de motor.
Dat geldt dan ook voor de starterkrans, die "aan de verkeerde kant" van het vliegwiel zit. Want de startmotor moet naast de motor, want die past niet naast je keerkoppeling.
Als dat inderdaad zo is moet je zien aan het juiste vliegwiel te komen en die zijn lastig te vinden. De VW vliegwielen zijn vrij uitwisselbaar, de krukastap en het gatenpatroon zijn steeds hetzelfde.
Helaas heb ik het laatste vliegwiel die ik had juist teruggestuurd naar de Hoogovens.
Als je geen vliegwiel vind valt nog te denken aan een nieuwe starterkrans, die je dan aan de juiste kant van het vliegwiel krimpt. Daarvoor moet je dat vliegwiel dan wel op maat zien te draaien. Niet iedereen heeft een draaibank waar dat op kan. Zo kon het nog wel eens kostbaar worden.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Andere motor
Rene gebruikt een 1.9, geen 1.6 motor volgens zijn eerste post.
Maar als ik rechtsonder op de 2e foto kijk zie ik daar inderdaad een startmotor 'verkeerd om' zitten. Misschien is een dynastart een oplossing? Ik weet niet of die er voor deze motorgrootte zijn.
Maar als ik rechtsonder op de 2e foto kijk zie ik daar inderdaad een startmotor 'verkeerd om' zitten. Misschien is een dynastart een oplossing? Ik weet niet of die er voor deze motorgrootte zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Andere motor
Ik vrees dat een dynastart geen uitkomst biedt:
"De dynastart is een dynamo en startmotor in één en werd vooral in de jaren 50,60 en begin jaren 70 toegepast bij kleine scheepsdiesels met weinig vermogen. Omdat de dynastart niet veel kracht geeft als startmotor werd deze alleen op kleine diesels toepast en daarnaast is de laadcapaciteit van de dynastart ook beperkt, de laadcapaciteit en bedraag z’n 11 ampère. De dynastart werkt met gelijkstroom maar omdat gelijkstroomdynamo niet erg efficiënt waren en met de komst van de wisselstroom dynamo die kleiner is en veel meer laadvermogen gaf verdween de dynastart."
Zie https://dieseldokter.nl/revisie-dynastart/
Dus zoeken naar een ander vliegwiel of vliegwiel aanpassen. Voor het starten van een 1.9 diesel heb je best wat vermogen nodig.
Dat was in de Golf 1.6 tijd al vrij lastig omdat het merendeel van die motoren met auto's eromheen naar apenlanden werden verkocht.
De D24 diesel is ook lastig, omdat die grootschalig werden gezocht door de Duitse vrijwillige brandweer, die erg op VW Transporter is gestandaardiseerd.
Ik weet niet of de 1.9 hier in beeld een daarmee uitwisselbaar vliegwiel heeft. Het is een ander type motor. De 1.6, de D24 en de W1 Polo 1.4 hebben twee nokkenriemen, aan beide zijden van de nokkenas. Deze motor maar één.
"De dynastart is een dynamo en startmotor in één en werd vooral in de jaren 50,60 en begin jaren 70 toegepast bij kleine scheepsdiesels met weinig vermogen. Omdat de dynastart niet veel kracht geeft als startmotor werd deze alleen op kleine diesels toepast en daarnaast is de laadcapaciteit van de dynastart ook beperkt, de laadcapaciteit en bedraag z’n 11 ampère. De dynastart werkt met gelijkstroom maar omdat gelijkstroomdynamo niet erg efficiënt waren en met de komst van de wisselstroom dynamo die kleiner is en veel meer laadvermogen gaf verdween de dynastart."
Zie https://dieseldokter.nl/revisie-dynastart/
Dus zoeken naar een ander vliegwiel of vliegwiel aanpassen. Voor het starten van een 1.9 diesel heb je best wat vermogen nodig.
Dat was in de Golf 1.6 tijd al vrij lastig omdat het merendeel van die motoren met auto's eromheen naar apenlanden werden verkocht.
De D24 diesel is ook lastig, omdat die grootschalig werden gezocht door de Duitse vrijwillige brandweer, die erg op VW Transporter is gestandaardiseerd.
Ik weet niet of de 1.9 hier in beeld een daarmee uitwisselbaar vliegwiel heeft. Het is een ander type motor. De 1.6, de D24 en de W1 Polo 1.4 hebben twee nokkenriemen, aan beide zijden van de nokkenas. Deze motor maar één.
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Dank voor de leuke berichten.
@JanSr, ongeveer 16 jaar bij de VW buggyclub gezeten, daar verbouwden we ook de buggy's, kever eruit, golf GTI er weer in na het nodige aanpas werk, zelfs Rover 8 cilinder, Subaru, Alfa Romeo, en diverse andere motoren ingebouwd, hiervoor werden dan pasplaten gemaakt, en de startmotor op de plek gezet waar ruimte was. Hierover maak ik mij het minst zorgen.
Het aanpassen van de bedrading gaat veel tijd inzitten, maar met de juiste schema's en geduld, gaat dat wel lukken.
Waar ik me het meest zorgen om maak is het te tillen gewicht, en ruimte om de motor weer in te bouwen, maar dat zien we later wel, wie dan leeft, dan zorgt.
Vanavond de eerste aanvang met het onleden van de kabelboom, lekker rustig op een kleedje in de kamer, schema's en gereedschap erbij, en er goed de tijd voor nemen.
@JanSr, ongeveer 16 jaar bij de VW buggyclub gezeten, daar verbouwden we ook de buggy's, kever eruit, golf GTI er weer in na het nodige aanpas werk, zelfs Rover 8 cilinder, Subaru, Alfa Romeo, en diverse andere motoren ingebouwd, hiervoor werden dan pasplaten gemaakt, en de startmotor op de plek gezet waar ruimte was. Hierover maak ik mij het minst zorgen.
Het aanpassen van de bedrading gaat veel tijd inzitten, maar met de juiste schema's en geduld, gaat dat wel lukken.
Waar ik me het meest zorgen om maak is het te tillen gewicht, en ruimte om de motor weer in te bouwen, maar dat zien we later wel, wie dan leeft, dan zorgt.
Vanavond de eerste aanvang met het onleden van de kabelboom, lekker rustig op een kleedje in de kamer, schema's en gereedschap erbij, en er goed de tijd voor nemen.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Andere motor
Ik pak die motoren meestal met zo'n motorblokkraan, voor een krats te koop.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... q4QAvD_BwE
Je kan zo'n ding ook aan dek zetten en hem over een paar stevige planken laten rijden. Met enig denkwerk krijg je zo'n motor overal.
Op marktplaats vaak voor weinig. Als het zover is kan je de mijne lenen.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... q4QAvD_BwE
Je kan zo'n ding ook aan dek zetten en hem over een paar stevige planken laten rijden. Met enig denkwerk krijg je zo'n motor overal.
Op marktplaats vaak voor weinig. Als het zover is kan je de mijne lenen.
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Andere motor
Heeee Buggyrene, als jij ervaring hebt met blokken aan bakken pas maken , ik zoek nog een simpele manier om een pasplaat te maken om een isuzu D aan een indenor/ hurth bellhouse te klieren.. heb jij tips ?
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Simpel is dit zeker niet, je moet het vlak van de Isuzu op een mal projecteren, incl. gatenpatroon, evenals de belhousing van de Hurth keerkoppeling, wel zodanig dat alles zeer goed in lijn staat, vervolgens zeer nauwkeurig de benodigde dikte van de pasplaat bereken / bepalen. Als alle maten kloppen, dan naar een machinefabriek gaan om dit te laten maken, dit zal zeker niet goedkoop zijn.
Helaas doet degene die voor de buggyclub de pasplaten maakte het niet meer, anders had ik je zijn adresgegevens aan je gegeven.
Gelukkig heb ik nog een pasplaat van een golf die past, hoef dus alleen de boel in lijn te krijgen en de dikte te bepalen.
René
Helaas doet degene die voor de buggyclub de pasplaten maakte het niet meer, anders had ik je zijn adresgegevens aan je gegeven.
Gelukkig heb ik nog een pasplaat van een golf die past, hoef dus alleen de boel in lijn te krijgen en de dikte te bepalen.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Andere motor
Peter Borsch uit Zaandam deed dit veel. Hij is inmiddels al in de 70, zijn zoon zet het bedrijf voort. Maar Peter loopt er nog iedere dag, je kan er eens een belletje aan wagen. http://borsch.nl/
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Andere motor
Het kan ook simpeler.
Je ziet hier een Polo 1.4 dieseltje aan een Velvet. Geen bell-house, maar een handvol stukken rond Ø 40 mm, die de motor verbinden met een schetsplaat die aan de Velvet past. Onder de startmotor zie je zo'n stuk rond. Aan beide kanten zitten daar een M12 bouten in. Ik meen dat er vijf of zes tussen motor en schetsplaat zitten.
Zet de stukken rond met wat lengte-overmaat vast aan de motor. Het gatenpatroon op de motor zit op een cirkel. Hart cirkel is hart krukas.
Neem een plaat aluminium en zet die met één bout vast aan één van die stukken rond. Met een plastic hamer kan je nu de andere stukken rond zich laten aftekenen op de alu plaat. Dat is (met wellicht wat correctiewerk) de mal voor de stalen schetsplaat die op de keerkoppeling past. Neem die niet te dun, bijvoorbeeld 12 mm.
Belangrijk is de lengte die de stukken rond uiteindelijk krijgen. Dat hangt af van de dikte van het vliegwiel en de trillingsdemper en de uitsteeklengte van de as van de keerkoppeling. Met enig paswerk kan je uiteindelijk de lengte van de stukken rond precies bepalen.
Groot voordeel is dat je zicht houdt op vliegwiel en trillingsdemper.
Ik vaar er nu al vijf jaar mee.
Je ziet hier een Polo 1.4 dieseltje aan een Velvet. Geen bell-house, maar een handvol stukken rond Ø 40 mm, die de motor verbinden met een schetsplaat die aan de Velvet past. Onder de startmotor zie je zo'n stuk rond. Aan beide kanten zitten daar een M12 bouten in. Ik meen dat er vijf of zes tussen motor en schetsplaat zitten.
Zet de stukken rond met wat lengte-overmaat vast aan de motor. Het gatenpatroon op de motor zit op een cirkel. Hart cirkel is hart krukas.
Neem een plaat aluminium en zet die met één bout vast aan één van die stukken rond. Met een plastic hamer kan je nu de andere stukken rond zich laten aftekenen op de alu plaat. Dat is (met wellicht wat correctiewerk) de mal voor de stalen schetsplaat die op de keerkoppeling past. Neem die niet te dun, bijvoorbeeld 12 mm.
Belangrijk is de lengte die de stukken rond uiteindelijk krijgen. Dat hangt af van de dikte van het vliegwiel en de trillingsdemper en de uitsteeklengte van de as van de keerkoppeling. Met enig paswerk kan je uiteindelijk de lengte van de stukken rond precies bepalen.
Groot voordeel is dat je zicht houdt op vliegwiel en trillingsdemper.
Ik vaar er nu al vijf jaar mee.