Bewaking/afstandsbediening

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

Ruudmal vroeg in een privé bericht naar de afstandbediening die ik had geïnstalleerd. Ik zal mijn antwoord hier ook even posten, misschien zijn er meer geïnteresseerden:

Ik heb deze componenten gebruikt:

https://www.conrad.nl/zoeken?search=Gx1 ... pe=regular

Daar zit 1 set spanningsvrije NO contacten opgebouwd.

De voedingsspanning is 5-30V. Die kan bewaakt worden, er volgt een sms-alarm als de spanning beneden een ingestelde waarde komt.

Wij hebben de voeding geregeld met een stekkervoeding van 12V, die achter de omvormer zit. Valt de omvormer uit door zijn ingebouwde spanningsbeveiliging dan is er geen voedingsspanning meer. De module heeft een ingebouwde backup accu met een capaciteit voor plm. 5 dagen. Na de alarm sms stuur je een sms'je om de generator te starten. Je kan er ook voor kiezen om de module te bellen. Als dat met een geautoriseerd nummer gebeurt dan schakelt het relais om. Bij weer bellen opnieuw, zo zet je generator of kachel aan of uit. Je kan ook instellen dat hij na het bellen tussen de 1 en 240 minuten draait en dan uitschakelt.

Voor het starten van een tweede generator gebruiken we dan de transistor uitgang, die schakelt via een relais https://www.conrad.nl/p/relaisprintplaa ... st=product

De GSM antenne is niet altijd nodig, gebruiken wij nu wel omdat het schip op de meest afgelegen plekken kan liggen in het weekend.

Tenslotte bewaken we de temperatuur met de sensor uit het eerste Conrad lijstje. Is het te warm of te koud dan krijg je een sms'je. Dan kan je bijvoorbeeld de kachel (bij mij) of generator (bij mijn zoon) inschakelen.

Ik bewaak met de voeding de walstroom. Valt die uit dan doet mijn kachel het 's winters op de accu's en omvormer nog wel 1 of 2 dagen, zodat ik tijd heb er naartoe te gaan.

Voor het starten van de generator heeft mijn zoon een op het schip al ingebouwde startautomaat, die het bekrachtigen van de startmotor regelt, desnoods een paar pogingen. Die module accepteert dus het simpel verbinden van 2 contacten om de generator te starten en verbreken om de stopspoel te bekrachtigen.

De totale kosten belopen rond de 200 euro.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Marie Christina »

Ik denk dat ik niet helemaal snap waar je het over hebt, maar mooi dat het voor elkaar is. *duimpje*.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Karel,

bedankt voor je uitgebreide input ik heb nu het volgende bedacht.

Schema voor het in het aansluiten van de gsm module

Afbeelding

toelichting;
4 polige wisselschakelaar schakelt de 230 volt (N,L, aarde) en 24V DC voedingsspanning voor de GSM module. (wij hebben geen scheidingstrafo)
deze schakelaar bepaalt dus of de gsm module gebruikt kan worden of niet. (aan boord/ van boord)
"aan boord" GSM module is spanningsloos en kan niet worden niet gebruikt
"van boord" GSM module heeft spanning en er kan geschakeld worden via de GSM module.

Via het "relais" kan dus de walstroom geschakeld worden en zullen de accu's worden op geladen.
ik wil hier voor gaan gebruiken de GX110 GSM-module van conrad.
om de wal spanning te schakelen en de kachel worden er nog 2 finderrelais bij geplaatst (de Finder 55.33.9.024.0010 Steekrelais 24 V/DC 10 A 3x wisselcontact)
Verder wil ik een alarm contact maken op de ruimte temperatuur (<5 graden bijv alarm ) om de kachel bij te kunnen schakelen.
en een alarm contact op de cv leiding om te kunnen controleren of de kachel het wel doet (temp > 30 graden-> alarm)
kachel is een kabola btap waarvan we de stuurstroom schakelen. daarna neemt de thermostaat het over.
één ding ontbreekt nog; ik kan de batterij monitor niet op afstand aflezen dus ik weet niet de laad toestand van de accu's is. wie heeft hier een suggestie voor ?

4 polige wissel schakelaar bestaat dit of hoe kan dit anders worden opgelost ?
hebben jullie suggestie/aanbevelingen waarmee ik het systeem beter kan maken ?

ik hoor het graag

alvast bedankt
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

Hoi Ruud,

De gsx110 moet met een usb-kabel vanaf een Windows laptop worden geprogrammeerd. De recensies daarover zijn niet positief: omslachtig programma waarvan niet duidelijk is welke Windows versie compatible is.

Ik zou de kachel direct met de thermostaat laten schakelen en alleen een temperatuur alarm op de ruimte gebruiken. Zolang de kachel het doet (ruimte boven de 5 graden) is er niks aan de hand, geen nieuws is goed nieuws.

Met dat gegeven is het met de gsx107 te realiseren. Ik ga nog wel even de handleiding van de gsx110 downloaden en bekijken om te zien of ik nog nieuwe ideeën krijg.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Karel,

bedankt voor je input
is in jouw optie de thermostaat dan ook nog los te gebruiken in de "aan boord" stand ?
inmiddels de 4 polige schakelaar vervangen door een relais

zie tekening 1.1
Afbeelding
Ancora Imparo
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door hans-tjalk »

De GSM modulen van conrad, heb ik beiden, gebruik slechts 1 van de twee, de andere had ik voor andere toepassing aangeschaft, maar ligt nu in opslag op betere toepassing te wachten.
Ervaringen met windoos om te programmeren heb ik wel, maar moet er bij zeggen dat ik dat doe van af XP dat ik voor die toepassing(en) op mijn appeltje draai. Ik ervaar dan geen enkel probleem, al ziet de tool er iets gedateerd uit.

Die GSM module (107?) is dat de oudste? die gebruik ik voor op ons schip, walstroom, temperatuur en accu status. Temperatuur vooral in de winter om te zorgen dat we opletten als de boel vorstvrij moet.
Voorts zet ik die module eens per jaar (redelijk) intensief weg voor het bewaken van stroomverbruik tijdens een groot muziek festival. Om zo op tijd in te grijpen bij het royale gebruik dat het totale festival heeft en de inzet van een extern aggregaat.

Vind de modules betrouwbaar, maar wel een beetje aan de prijs. Zo zocht ik ooit eens een oplossing voor een bejaarde buurman om een knop te maken voor hulp, maar kwam tot de ontdekking dat er dan hele compacte oplossingen zijn die zo groot als een klein horloge zijn, GPS hebben en een groepje van 3 nummers kunnen aanroepen, met GPS en voorgeprogrammeerde boodschap. Daarnaast kan je met de "knop" nog een gesprek voeren ook.. en dat voor ruim 100 euri!
Je kan zo'n "senioren" knop ook gebruiken als tracking device ... ;-)

Ohja... die accu spanning kan je inlezen middels de anaologe ingang, je kan via een weerstands netwerkje een spanning aanbieden uit de accu's die onder die (?) maximale waarde zit van de analoge ingang. (ADC input) Ik lees ook via die ingang de status van de start-accu al moet ik even omrekenen (x2)

Voorbeeld als ik status opvraag van de module;

Orion GSM T1=27C, T2=27C, TMP1-4=L,L,L,L, EIN:IN1-2=H,H, SMS1-4=L,L,L,L, ADC=1304mV, PWM=128, ANRUF=L, PEGEL=26 -ENDE-

Dan weet ik startaccu staat op 1304 x 2 = 26,08 Volt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

RuudMal schreef:Karel,

bedankt voor je input
is in jouw optie de thermostaat dan ook nog los te gebruiken in de "aan boord" stand ?
inmiddels de 4 polige schakelaar vervangen door een relais
Ruud, de kachelthermostaat werkt altijd. De bewaking doe je met de temperatuur bewaking van de module.

Als ik het goed begrijp schakel je de module uit in de aan boord stand.

Ik begrijp niet goed wat de master switch doet.

Je hebt om op de GX107 twee uitgangen die je onafhankelijk van elkaar kan schakelen.

De eerste is een opgebouwd relais. Die kan je zo configureren dat na het bellen naar de module het relais na bellen naar de module bijvoorbeeld 6 uur ingeschakeld blijft. Ideaal voor het inschakelen van de walstroom om je accu's op te laden.

De tweede uitgang is een transistor. Met het bij te bestellen relais heb 2-polige omschakelaar. Daarmee kan je dan de kachel op afstand uitschakelen of inschakelen. Als je dat met de NC contacten doet blijft de kachel actief als je de module spanningloos maakt als je aan boord bent.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Hans,

oke dat is inderdaad een manier er voor zorgen dat je accuspanning middels weerstanden in het bereik van de analoge ingang komt . dat je het moet vermenigvuldigen met 2 vind ik niet zo'n probleem.ik zie aan je meet resultaten dat je de "110" in bedrijf hebt en de "106" of "107" nog in de kast heb liggen.

@karel,
ik begrijp dat bij jouw de gsm module altijd aanstaat. dit had ik nog niet zo bedacht. ga ik onderzoeken. wij hebben een Kabola btap deze heeft dus ook een warmwatervoorziening welke op temperatuur gehouden wordt. zelfs als wij aan boord zijn zet ik 's nachts de Kabola uit zodat de warmwatervoorziening niet onnodig wordt warm gehouden. en dus stroom kost. Het uitschakelen doen wij door de stuurstroom af te schakelen. dus daar ben ik ook mee gaan werken voor de gsm module.

de masterswitch regelt de gebruikers
via de omvormer kunnen we ; normaal 230 volt gebruiken zonder zware gebruikers
als de walstroom aanstaat kunnen we gewoon 230volt gebruiken en worden de accu's geladen
als de generator aanstaat kunnen we gewoon 230volt gebruikers gebruiken, worden de accu's geladen, kunnen we ook koken en wassen.

inmiddels heb ik het schema weer aangepast (vereenvoudigt) omdat ik de walstroom wil kunnen schakelen en als we aan boord zijn dan staat de "afstandsbediening" uit en moet alles functioneren zoals we gewend zijn. dus in de "aan boord" situatie is nu het wal relais geactiveerd zodat als we eventueel aan de walstroom gaan, deze automatisch accu's gaat laden. afgelopen zomervakantie slechts eenmaal aan de walstroom gelegen. Als we van boord zijn, dit is helaas het grootste gedeelte van het jaar en is het relais spanningloos en kan de walstroom via de gsm module geschakeld worden. Als we de accu spanning kunnen meten weet ik wanneer ik de accu's moet laden.

Bedankt voor het meedenken. meer input/adviezen zijn uiteraard welkom.
ik zal kijken of ik eerdaags de tekening even kan bijwerken en kan plaatsen

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

Hoi Ruud,

De 107 kan niet eens uit. Hij heeft een backup accu die hem tot 5 dagen na afschakelen van de spanning actief houdt.

Je kan alarmeringen disablen met een sms'je, dat komt het dichtst bij uitzetten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Even een update,

We gaan iets ander proberen. Geen conrad (nog).
We gaan kijken of we met een teracom ethernet i/o module (tcw241) kunnen meten en schakelen. De maken we dan remote beschikbaar via een teltonika mifi router.

Via een web interface e.a.a. Remote in te stellen en kunnen emailalerts ontvangen.

Dit weekend ga ik dit verder onderzoeken.

Gekozen voor deze oplossing omdat we dan een netwerk aanboord hebben net als thuis. Daar kunnen we weer van alles op aansluiten zoals een printer of camera’s

We gaan het gefaseerd opbouwen.eerst de basis dan de luxe.

Zodra er wat te melden valt zal ik het posten
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door KarelE »

Interessant om te volgen! Succes!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door Richard van den Berg »

Zekers!
RuudMal schreef:Zodra er wat te melden valt zal ik het posten
Graag!
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Even een korte update,

Vandaag een proef opstelling gemaakt in de woonkamer

Een oude accu gebruikt als voeding. Deze aangesloten op de analoge ingang deze meet keurig de accu spanning. Een temperatuur sensor aangesloten, en een “bilge alarm” gesimuleerd.

Bijgevoegd wat afbeeldingen zoals het op een pc te zien is.
De web interface heeft heel veel instellingsmogelijkheden
zie temperaruur, accu spanning en bilge alarm

Afbeelding

Bilge alarm geschakeld en lenspomp geactiveerd.

Afbeelding

Afbeelding

van elk alarm kan je een email versturen naar meerdere email adressen.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Op een mobiele telefoon ziet het er als volgt uit.

Zelfs de connecties die je niet gebruikt kan je oop niet zichtbaar maken waardoor het heel overzichtelijk blijft.

Afbeelding

Afbeelding


gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door RuudMal »

Goedemiddag,

Weer even een update. ik ben tegen een probleempje aangelopen van een IP adress.
er zijn blijkbaar meer soorten ip-adressen namelijk
hert statische ip-adres, public ip-adres en een private ip-adres

voor de geïnteresseerden kijk even op onderstaande link

https://wiki.teltonika.lt/view/Private_ ... _Addresses

statisch is het mooiste maar niet altijd beschikbaar, public adres hebben we meestal thuis (vaste locatie).
Private ip-adres is wat gekoppeld is aan een mobieltje.

Een Simkaartje van een telefoon kan je geen communicatie mee opbouwen van buiten naar binnen maar wel van binnen naar buiten.
en wat ik op de boot wil is dat ik ook van buiten naar binnen kan om de schakelingen te "sturen".

inmiddels wel een partij gevonden die zo'n Simkaartje kan leveren. we hebben het dan over een M2M simkaart (machine 2 machine) of een IOT simkaart (Internet of Things). ik hoop deze binnen kort binnen te krijgen en dan ga ik het inbouwen in de boot. dan staat de basis.

wordt vervolgd,

gr
Ruud
Ancora Imparo
Plaats reactie