verf vragen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
kapwalrus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 10:09 pm
Info: Sinds 2014 ben ik voor het eerst op een woonschip gaan wonen. Het schip was voor bewoning goed afgebouwd. Voor de rest is nog het achteronder en het vooronder niet klaar. Ik vind het een uitdaging om tijdens mijn pensioen heerlijk te klussen in, om en aan het schip. Veel dingen moet ik nog ontdekken. Daarom zal ik regelmatig hier mijn problemen willen voorleggen.

verf vragen

Bericht door kapwalrus »

Beste medeboot bezitters,
ik heb een vraag en die heb ik in het verkeerde forum geplaatst, vandaar de herhaling met de al gegeven reactie. nu met foto's

Ik woon op een woonschip (nog niet zo lang) en het schip is toe aan onderhoud. met name een stevige verf beurt. Ik ben nu toe aan de gangboorden. en kom daar kierende naden tegen. De zwarte laag op het gangpad wordt straks grijs. Ik heb nu alles geschuurd. de kale plekken wil ik eerst voor behandelen met mei en daaroverheen het hele gangboordpad eerst een grondlaag grijs en dan aflakken met een deklaag. Doch die kieren daar zit ik mee. mijn idee is om als ik ze eerst verf met menie, dan afritten met sikaflex kit en dan verder afverven. Is dat een redelijk goed idee?
Afbeelding

en de kieren tussen gangboord en boordrand

Afbeelding


Antwoord van Sailor WimIk ben een liefhebber van Owatrol, maar nu zou ik Rust- Oleum galva zinc adviseren.Lekker met meerdere lagen in de naad kwasten. Snel droog en zeer goed roestwerend. Je hebt dan op de plaatsen waar je niet meer bij komt een goede kathodische bescherming.
En het "ruwe" oppervlak zal de kit beter laten hechten.
De kit moet wel de Rustoleum laag afdekken omdat menie ed. er moeilijk op hecht .

mijn reactie
Beste Wim,

Dank voor je reactie.
Mooi middel lijkt me. Maar ik moet dan wel alles blank maken eerst. Als ik het goed lees.


tweede vraag: Ik heb nog een ander vraagje namelijk en daar wil ik de foto graag van laten zien. Het gaat om putjes in het gangboord aan de zijkant, waar nu al het vuil in blijft liggen en niet wordt weggespoeld. ik wil dat oppervlak eigenlijk egaliseren, maar waarmee? en kan ik het over de oude verflaag egaliseren, of moet het toch eerst blank zijn?

Afbeelding

Ik hoop dat ik duidelijk ben.
en wacht jullie reactie af.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verf vragen

Bericht door sailor wim »

Hoi Peter.
Na het zien van de foto kom ik terug op mijn eerste advies.
Zoveel mogelijk roest verwijderen en lekker in de Owatrol zetten, de naad "vullen" met Owatrol.
Ik gebruikte daarvoor een kleine injectie spuit zonder naald.
Na drogen deed ik er antie roest no. 1 van Hamerit overheen dat is lekker dik en vult ook.
Geen kit of plamuur aan boord is mijn devies.
Dan daarna weer met enkele lagen verf afdekken ook de putjes.
Gr Wim

Ps. Een tip die ik kreeg van Frank, de nieuwe schipper van de ijtunnel, een boor zonder snijvlakken gebruiken als biknaald in de boormachine.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
kapwalrus
Berichten: 8
Lid geworden op: zo mar 13, 2016 10:09 pm
Info: Sinds 2014 ben ik voor het eerst op een woonschip gaan wonen. Het schip was voor bewoning goed afgebouwd. Voor de rest is nog het achteronder en het vooronder niet klaar. Ik vind het een uitdaging om tijdens mijn pensioen heerlijk te klussen in, om en aan het schip. Veel dingen moet ik nog ontdekken. Daarom zal ik regelmatig hier mijn problemen willen voorleggen.

Re: verf vragen

Bericht door kapwalrus »

Beste Wim,

Dank voor je reactie.
Owatrol ga ik zeker uitvoeren. maar Hammerite ken ik niet zo goed, wel werk ik veel met loodmenie van Werdol.

Je zegt"Geen kit of plamuur aan boord", waarom eigenlijk niet?
Die putjes wil ik eigenlijk zoveel mogelijk glad hebben, is het werken met metaalplamuur ook een optie? en zo ja welke advieseer je dan?

Als je toegevoegde foto bekijkt, dan blijft het water in het gangpad staan, na droging blijft vuil achter in de putjes. Dat is lastiger te verwijderen, dan wanneer het egaal is.
Afbeelding

Ik hoor wel wat je ervan vind. Dank in vedergeval voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verf vragen

Bericht door sailor wim »

Hoi Peter.
Ik zou voor plamuur vragen je naar www.polyservice.nl willen verwijzen.
Ook omdat je dan een geheel merk gebonden voor bewerkings advies krijgt.
En ik je dat niet kan geven.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verf vragen

Bericht door KarelE »

Het is maar een gedachtenspinsel van me, je zou ze kunnen oplassen en daarna vlakschuren met een lamellenschijf.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: verf vragen

Bericht door hans-tjalk »

Putjes vullen door lassen zal niet meevallen.. Lassen in roest of wat roest is geweest is niet zo eenvoudig.
Plamuur zat bij ons in de gangboorden, en niet weinig ook, maar dat geeft op termijn wel problemen. Je hebt dan inderdaad minder problemen met ophopen / aanhechten vuil, maar langere termijn gaat plamuur wel scheuren, komt toch iets van vocht onder. Bovendien de roest echt verwijderen voor je gaat plamuren zou eigenlijk betekenen dat je moet stralen om diep in de roest te komen. Veelal gebeurd dat onvoldoende en zag ik dan ook onder de plamuur problemen langzaam groeien.

We hebben dus gekozen plamuur weg te laten, wel putjes te hebben, maar ook goed zicht op de status van het metaal.
Keuzes...
WADnWIND

Re: verf vragen

Bericht door WADnWIND »

Ik ben na 40 jaar ijzeren schepen op de volgende behandelmethode uit gekomen voor de hardnekkige plekken

- Zo goed mogelijk roestvrij maken, maar beslist niet met de flex of staalborstel. Ik gebruik een mini elektrische bikhamer met 1 naald. Het voordeel is dat je de roestplek klein houdt en niet steeds of elk jaar groter maakt. Het hoeft niet compleet blank te zijn.
- Dat ontvetten, bevochtigen en behandelen met Fertan of een ander oxaal zuur middel
- 24 uur laten inwerken en de 1e uren nog wat bevochtigen
- Schoonwassen, drogen en ontvetten
- dan polyurethaan hars er op aanbrengen met de kwast of roller. Ik gebruik PUR-gietvloer van Romar-VOSS
- laten uitharden
- Primer
- Verf.

Je bent dan een groot gedeelte van je leven verlost van roest op die plek. Het geheim is dat de Fertan de roest omzet naar een harde ferriet (o.i.d) en zo prima hechtingslaag vormt. Die polyurethaan hecht ontzettend goed, ik gebruik het al 20 jaar.

Het is geen conventionele methode, niet iedereen durft het.
Maar met owatrol, verf en andere antieke middelen en smeersels ga je het nooit winnen.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: verf vragen

Bericht door ronrtl »

Ben het helemaal eens! Gebruik op dezelfde manier Fertan en (zolang je precies doet wat op de gebruiksaanw. staat) werkt het briljant! Ik smeer na de Fertan eerst 2 a 3 lagen FERPOX epoxy primer alvorens te gaan plamuren. Dit word kijhard en hecht perfect. Tot nu toe op nare plaatsen met roest dit nooit meer terug gehad. ...Gewonnen? :wink:
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: verf vragen

Bericht door ronrtl »

..kijhard? tsss euh.. keihard dus :lol: :lol: :lol:
WADnWIND

Re: verf vragen

Bericht door WADnWIND »

Het voordeel van de PU-giethars, dien je met de kwast opbrengt, is dat door de wat dikkere viscositeit heel veel putten zich veel opvullen. Omdat die giethars een 2 componenten versie is, hard het door en door uit, dus een dikke laag of een putje volgieten wordt in zijn geheel hard.
PU-Giethars blijft enigszins taai en laat zich dus niet als schilfers of bladder er af stoten. Ik ken geen ander middel wat zo goed hecht en vult.
De verwerkingstijd is ongeveer 20-30 minuten, dus kleine beetjes aanmaken.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: verf vragen

Bericht door wrotter »

her staand werk zoals de binnen boeiing deden wij in de binnen vaart vaak met anti roest compound vermengt met wat van de kleur verf die we er op wouden hebben (bij ons meestal roodbruin ,of rood)en een klein beetje siccatief er door houd jaren stand en als er noch lichte roest onder zit weekt dat los wij deden het eens in de 2 jaar bij een varend schip ,wat ook werkte bij ons was om er enkele keren gasolie op te smeren dan kon je het later zo lis tikken ,maar ja dat was voor de tijd dat iedereen in paniek raakte dat er wat olie in het water kwam en dat is nu een doodsonde .
Plaats reactie