Andere motor
Moderators: sailor wim, frank
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Gegevens die ik aangeleverd heb zijn: type motor en Gewicht motor, type keerkoppeling en gewicht keerkoppeling, plaatsing van de motorrubbers op de motor en op de keerkoppeling, aantal pk's van de motor, en type aansluiting op de schroefas (flex, of homokinetisch).
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Deze week langzaam begonnen om de oude motor los te sleutelen. Aanstaande vrijdag wordt hij van boord gehaald, om naast de nieuwe te worden geplaatst voor het overnemen van diverse maten.
Wordt vervolgt.
René
Wordt vervolgt.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Andere motor
Wat een klus.
Ik vind je maar dapper.
Ik vind je maar dapper.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Deze week de motor uit het motorruim gehaald met behulp van een driepoot en kettingtakel.
Vandaag de motor van boord gehaald en naar de werkplaats gebracht, hier staat hij nu naast zin opvolger.
Wordt vervolgt.
Vandaag de motor van boord gehaald en naar de werkplaats gebracht, hier staat hij nu naast zin opvolger.
Wordt vervolgt.
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Andere motor
Rene,
Leuke uitdaging die je bent aangegaan. Gaat mij net een brug te ver. Maar een vraagje ; het lujkt er op dat het nieuwe blok een stuk hoger is of is dat bedrog?
Gaat dat wel lukken dan?
Gr
Ruud
Leuke uitdaging die je bent aangegaan. Gaat mij net een brug te ver. Maar een vraagje ; het lujkt er op dat het nieuwe blok een stuk hoger is of is dat bedrog?
Gaat dat wel lukken dan?
Gr
Ruud
Ancora Imparo
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Hoi Ruud,
De oude motor had nog iets meer dan 30 centimeter over tot het luik, dus ruimte genoeg, nieuwe motor is 8 cm korter, maar 2 cm breder, maar ook dat is geen probleem.
René
De oude motor had nog iets meer dan 30 centimeter over tot het luik, dus ruimte genoeg, nieuwe motor is 8 cm korter, maar 2 cm breder, maar ook dat is geen probleem.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Afgelopen tijd kleine dingetjes gedaan, nieuwe oliekoeler voor de keerkoppeling gekocht:
Zwaar vliegwiel gekregen van een goede kennis van mij, deze gestraald, en voorzien van een zwarte laklaag:
Vandaag een nieuwe demperplaat bij Dintra gekocht, vliegwiel en demperplaat naar de draaier gebracht om het vliegwiel aan te passen aan de demperplaat, eind van de week klaar, dus langzamerhand gaat de trein in beweging.
Op de boot druk bezig met het vetvrij maken van de letterlijke vetkuil, en voorbereidingen treffen voor totaal leegmaken van het motorruim voor het schuren, ontroesten , en schilderen van het motorruim.
Zodra dit klaar is, beginnen aan het isoleren van het motorruim.
Wordt vervolgt,
René
Zwaar vliegwiel gekregen van een goede kennis van mij, deze gestraald, en voorzien van een zwarte laklaag:
Vandaag een nieuwe demperplaat bij Dintra gekocht, vliegwiel en demperplaat naar de draaier gebracht om het vliegwiel aan te passen aan de demperplaat, eind van de week klaar, dus langzamerhand gaat de trein in beweging.
Op de boot druk bezig met het vetvrij maken van de letterlijke vetkuil, en voorbereidingen treffen voor totaal leegmaken van het motorruim voor het schuren, ontroesten , en schilderen van het motorruim.
Zodra dit klaar is, beginnen aan het isoleren van het motorruim.
Wordt vervolgt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Andere motor
Ik zeg lekker bezig!!!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Vandaag het schoonmaken en ontvetten van de motorruimte afgerond, op de foto een klein deel van de motorruimte,
Delen van de motor gedemonteerd, Filters, distributieset, multiribriem, oliekeeringen voor krukas en nokkenas besteld, ik vervang deze nu, omdat ik er nu mooi bij kan komen, en heb ik er voorlopig geen omkijken meer na.
Inlaatspruitstuk gaat gedemonteerd worden als het uitlaatspruitstuk klaar is, deze gaat ultrasoon gereinigd worden, omdat er veel troep inzit door de EGR, deze wordt natuurlijk niet weer gebruikt....
Vanavond vlokkenschuim 120 kg/m3, 3 cm dik besteld als isolatie van de motorruimte.
Morgen, ga ik beginnen met het uitschuren van de motorruimte, en beginnen met het in de primer zetten van de ruimte. Volgende week aflakken met bilgeverf.
Wordt vervolgt,
René
Delen van de motor gedemonteerd, Filters, distributieset, multiribriem, oliekeeringen voor krukas en nokkenas besteld, ik vervang deze nu, omdat ik er nu mooi bij kan komen, en heb ik er voorlopig geen omkijken meer na.
Inlaatspruitstuk gaat gedemonteerd worden als het uitlaatspruitstuk klaar is, deze gaat ultrasoon gereinigd worden, omdat er veel troep inzit door de EGR, deze wordt natuurlijk niet weer gebruikt....
Vanavond vlokkenschuim 120 kg/m3, 3 cm dik besteld als isolatie van de motorruimte.
Morgen, ga ik beginnen met het uitschuren van de motorruimte, en beginnen met het in de primer zetten van de ruimte. Volgende week aflakken met bilgeverf.
Wordt vervolgt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Planningen zijn er om aangepast te worden.... het schilderen van de motorruimte gaat niet als gepland, mede door andere zaken die me bezig houden, en als je dan toch bezig bent, kom je dingetjes tegen, waarvan je denkt, dit ga ik ook anders maken.
Zoals bekabeling in de motorruimte, waarvan ik denk, dat kan ook anders, dus.... knip, bilgeblower, die in mijn ogen op een plek zit waarvan ik denk, wat doe jij daar, dus komt ook op een andere plek, bilgepomp, onmogelijk ding, dus weg, dit kan beter met een zelf aanzuigende pomp, met keerklep en goed leidingwerk, en ga zo maar even door.... Ben nu toch bezig, en dan maar goed doen, zoals ik het voor ogen heb.
Planning was om begin april als ik de loods uitkom, de boot naar Giethoorn te varen voor de zomerplek, dit wordt bijgesteld naar begin mei, aangezien we ook begin april nog een lang weekend weg gaan ter ere van mijn 50ste jaar op deze aardkloot. Dus, weer dingetjes besteld en rustig doorgaan, als de motor half maart draait is het goed, dan gaan we de loods in, voor het onderhoud aan de onderzijde, aanpassen van de schroef, en het poetsen van de gehele boot.
Onder het motto: alles komt goed, gaan we vrolijk verder, en denk alvast aan het mooie seizoen van 2019.
René
Zoals bekabeling in de motorruimte, waarvan ik denk, dat kan ook anders, dus.... knip, bilgeblower, die in mijn ogen op een plek zit waarvan ik denk, wat doe jij daar, dus komt ook op een andere plek, bilgepomp, onmogelijk ding, dus weg, dit kan beter met een zelf aanzuigende pomp, met keerklep en goed leidingwerk, en ga zo maar even door.... Ben nu toch bezig, en dan maar goed doen, zoals ik het voor ogen heb.
Planning was om begin april als ik de loods uitkom, de boot naar Giethoorn te varen voor de zomerplek, dit wordt bijgesteld naar begin mei, aangezien we ook begin april nog een lang weekend weg gaan ter ere van mijn 50ste jaar op deze aardkloot. Dus, weer dingetjes besteld en rustig doorgaan, als de motor half maart draait is het goed, dan gaan we de loods in, voor het onderhoud aan de onderzijde, aanpassen van de schroef, en het poetsen van de gehele boot.
Onder het motto: alles komt goed, gaan we vrolijk verder, en denk alvast aan het mooie seizoen van 2019.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Vandaag weer een bestelling binnen gekregen, dit keer het vlokkenschuim om de gehele motorruimte te isoleren.
8 platen Polypress SG 120 plaat maat 100x200 cm, 3 cm dik.
Nu nog ff uitzoeken wat de beste lijm is om het te verlijmen in een ruimte met wisselende temperaturen.
Elektrisch broodmes om de platen te versnijden is al geregeld.
René
8 platen Polypress SG 120 plaat maat 100x200 cm, 3 cm dik.
Nu nog ff uitzoeken wat de beste lijm is om het te verlijmen in een ruimte met wisselende temperaturen.
Elektrisch broodmes om de platen te versnijden is al geregeld.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Andere motor
All in one kit van de action ! Flink dikke rillen , gaat prima !
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Dank je Do voor de hint, zal van de week eens een tube halen om te testen.
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Vliegwiel vandaag terug gekregen:
Achterzijde ook iets laten afdraaien, zodat als het nodig is ook aan de motorzijde een startmotor gemonteerd kan worden:
Aanzicht aan de motorzijde, vertanding net vrij gedraaid, zodat het vliegwielgewicht zo groot mogelijk blijft.
Wordt weer vervolgt,
René
Achterzijde ook iets laten afdraaien, zodat als het nodig is ook aan de motorzijde een startmotor gemonteerd kan worden:
Aanzicht aan de motorzijde, vertanding net vrij gedraaid, zodat het vliegwielgewicht zo groot mogelijk blijft.
Wordt weer vervolgt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Andere motor
Afgelopen tijd de motor voorzien van een nieuwe distributieriem en rollen, krukas keringen , thermostaat, oliefilter, Multi rib riem, carter ventilatieslangen, e.d. hier hoef ik me dus geen zorgen meer over te maken.
Verder druk met het isoleren van de motorruimte met vlokkenschuim 3 cm dik, en 120 kg/m3. alle verticale delen zijn wel te doen, maar de horizontale onder de vloer,...….. pfff.
Maar ook dat komt goed, we gaan vrolijk verder met spierpijn in de schouders.......
Wordt vervolgd,
René
Verder druk met het isoleren van de motorruimte met vlokkenschuim 3 cm dik, en 120 kg/m3. alle verticale delen zijn wel te doen, maar de horizontale onder de vloer,...….. pfff.
Maar ook dat komt goed, we gaan vrolijk verder met spierpijn in de schouders.......
Wordt vervolgd,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt