Keerkoppeling verliest olie
Moderators: sailor wim, frank
Keerkoppeling verliest olie
Ha allemaal,
na wat problemen met hete motor, door gesprongen V-snaar, heb ik een slippende keerkoppeling gehad, die na een tijd helemaal niet meer schakelde.
Toen de olie vervangen voor ATF olie en daarmee het probleem gelijk opgelost.
Nu had ik vandaag weer dat de koppeling begon te slippen op water met wat meer golven en wind. En toen ik rustig aan de kant keek, bleek er olie verloren te zijn uit de keerkoppeling die ik een maand geleden bij heb gevuld. Na het bijvullen was het weer opgelost. Maar ik verlies dus olie uit de keerkoppeling.
Doordat mijn bilge zwart is geverfd en er altijd een laagje water in staat is het moeilijk te zien waar de lek vandaan komt. Hebben jullie misschien tips wat ik het beste kan doen om de lek te voorkomen?
Bootgegevens:
Keerkoppeling:
Velvet AS7-70C
Mercedes OM636
Martijn
na wat problemen met hete motor, door gesprongen V-snaar, heb ik een slippende keerkoppeling gehad, die na een tijd helemaal niet meer schakelde.
Toen de olie vervangen voor ATF olie en daarmee het probleem gelijk opgelost.
Nu had ik vandaag weer dat de koppeling begon te slippen op water met wat meer golven en wind. En toen ik rustig aan de kant keek, bleek er olie verloren te zijn uit de keerkoppeling die ik een maand geleden bij heb gevuld. Na het bijvullen was het weer opgelost. Maar ik verlies dus olie uit de keerkoppeling.
Doordat mijn bilge zwart is geverfd en er altijd een laagje water in staat is het moeilijk te zien waar de lek vandaan komt. Hebben jullie misschien tips wat ik het beste kan doen om de lek te voorkomen?
Bootgegevens:
Keerkoppeling:
Velvet AS7-70C
Mercedes OM636
Martijn
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Keerkoppeling verliest olie
Om je lek te voorkomen/verhelpen zul je toch eerst uit moeten vinden waar het lek vandaan komt.
Zou zeggen eerst de bilge droog maken en leg er eens een witte lap o.i.d. onder.
Zou zeggen eerst de bilge droog maken en leg er eens een witte lap o.i.d. onder.
Re: Keerkoppeling verliest olie
En vergeet de oliekoeler niet....
Olie die daar weglekt vind je niet in je bilge.
En waarom is die bilge zwart en niet wit? Je weet nu al waarom dat niet handig is.
Olie die daar weglekt vind je niet in je bilge.
En waarom is die bilge zwart en niet wit? Je weet nu al waarom dat niet handig is.
Re: Keerkoppeling verliest olie
HH,
Je schrijft dat je olie gewisseld hebt.
Kijk eerst eens of je aftap plug goed vastzit en natuurlijk afdicht. Juiste afdichting gebruikt?
Als die goed dicht is ga eens met je hand onder de koppeling door en voel eens of en waar hij vettig is?
Controleer eens de slangen en koppelingen van en naar de oliekoeler, zijn deze lekvrij?
Als je niets vind blijven er twee opties over; inwendige lekkage koeler of een asafdichting van in/ uitgaande as koppeling.
Heb je een gesloten koelwatersysteem wat onder druk staat? Zie je olie in je expansietank?
Uitgaande as koppeling kun je direct zien, ingaande as? Zit er ergens een controle/ lek gaatje in het vliegwielhuis?
Zijn deze vettig?
Navigo
Je schrijft dat je olie gewisseld hebt.
Kijk eerst eens of je aftap plug goed vastzit en natuurlijk afdicht. Juiste afdichting gebruikt?
Als die goed dicht is ga eens met je hand onder de koppeling door en voel eens of en waar hij vettig is?
Controleer eens de slangen en koppelingen van en naar de oliekoeler, zijn deze lekvrij?
Als je niets vind blijven er twee opties over; inwendige lekkage koeler of een asafdichting van in/ uitgaande as koppeling.
Heb je een gesloten koelwatersysteem wat onder druk staat? Zie je olie in je expansietank?
Uitgaande as koppeling kun je direct zien, ingaande as? Zit er ergens een controle/ lek gaatje in het vliegwielhuis?
Zijn deze vettig?
Navigo
Re: Keerkoppeling verliest olie
Bedankt voor de reacties.
Ik weet inderdaad dat het beter is dat de bilge licht van kleur is, maar ik heb deze boot een aantal jaar geleden gekocht en er nooit aan toe gekomen (helaas). Maar de bilge goed droogmaken en een witte lap eronder zal meer informatie geven.
-De aftapplug (pijlstok, vulopening), zat goed dicht er ontsnapte ook een beetje lucht (kort sissend geluid) toen ik deze opende.
-Koelwater lijkt schoon op het eerste gezicht. En ik verlies ook geen koelwater.
-Slangen ga ik nalopen, zou een logische plek kunnen zijn. Ik heb dit onderdeel nog nooit goed bekeken dus zal mij hier nog meer in moeten verdiepen. Iemand nog adviezen hoe deze leidingen lopen?
Martijn
Ik weet inderdaad dat het beter is dat de bilge licht van kleur is, maar ik heb deze boot een aantal jaar geleden gekocht en er nooit aan toe gekomen (helaas). Maar de bilge goed droogmaken en een witte lap eronder zal meer informatie geven.
-De aftapplug (pijlstok, vulopening), zat goed dicht er ontsnapte ook een beetje lucht (kort sissend geluid) toen ik deze opende.
-Koelwater lijkt schoon op het eerste gezicht. En ik verlies ook geen koelwater.
-Slangen ga ik nalopen, zou een logische plek kunnen zijn. Ik heb dit onderdeel nog nooit goed bekeken dus zal mij hier nog meer in moeten verdiepen. Iemand nog adviezen hoe deze leidingen lopen?
Martijn
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Keerkoppeling verliest olie
Zullen waarschijnlijk 2 slangen zijn lijkend op hydrauliekleidingen die vanaf je koppeling naar je koeler lopen.
Vanaf pagina 16 staat e.e.a. beschreven.
http://bf494.co.uk/assets/VelvetDriveIn ... Manual.pdf
Vanaf pagina 16 staat e.e.a. beschreven.
http://bf494.co.uk/assets/VelvetDriveIn ... Manual.pdf
Re: Keerkoppeling verliest olie
Ha allemaal,
bedankt voor de reacties. Vandaag heb ik kunnen kijken.
En het lek zit bij het punt waar geschakeld wordt. In de onderstaande foto's en video is dit wel goed te zien.
Wat ik gedaan heb daarna is het handeltje los gehaald. De veer meer opgerekt en alles weer terug geplaatst met nieuwe bouten en ringen. Minder lek maar helaas nog steeds wel lek. Hiervoor heb ik wel het olie bijgevuld weer, dus er zat vrij veel olie in de KK. Weet iemand een oplossing voor deze lek?
Foto's en video van de lek: https://drive.google.com/open?id=1gISo_ ... u0T4yBIPwO
Groeten,
Martijn
bedankt voor de reacties. Vandaag heb ik kunnen kijken.
En het lek zit bij het punt waar geschakeld wordt. In de onderstaande foto's en video is dit wel goed te zien.
Wat ik gedaan heb daarna is het handeltje los gehaald. De veer meer opgerekt en alles weer terug geplaatst met nieuwe bouten en ringen. Minder lek maar helaas nog steeds wel lek. Hiervoor heb ik wel het olie bijgevuld weer, dus er zat vrij veel olie in de KK. Weet iemand een oplossing voor deze lek?
Foto's en video van de lek: https://drive.google.com/open?id=1gISo_ ... u0T4yBIPwO
Groeten,
Martijn
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Keerkoppeling verliest olie
Dat lekt best behoorlijk! Weet je zeker dat het voornamelijk water was in je bilge?
Wat ik hier http://www.svsarah.com/Sarah/Manuals/Me ... manual.pdf zie bestaat de afdichting uit een o-ringetje, deze zal er wel uit liggen. ( pagina 12, nummertje 40)
o.a. hier http://www.dintra.com/ned/800%20ned.htm wel verkrijgbaar
Wat ik hier http://www.svsarah.com/Sarah/Manuals/Me ... manual.pdf zie bestaat de afdichting uit een o-ringetje, deze zal er wel uit liggen. ( pagina 12, nummertje 40)
o.a. hier http://www.dintra.com/ned/800%20ned.htm wel verkrijgbaar
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Keerkoppeling verliest olie
Er hoort niet vrij veel olie in, er hoort olie in tot op het streepje van de pijlstok en niet meer,meer olie geeft meer druk
Gr René ( klaver vier)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: Keerkoppeling verliest olie
HH,
Het veertje wat je opgerekt hebt staat los van de lekage. Dat het nu minder lekt, komt waarschijnlijk eerder doordat de koppeling nu koud is.
Dit veertje zorgt samen met een kogeltje (wat in een uitsparing wordt gedrukt) dat de keerkoppeling in de gevraagde stand blijft staan.
Zeg maar een soort borg.
De achterliggende o ring zul je moeten vernieuwen.
Mogelijk moet je de doorlopende as even demonteren, in tekening zit hij namelijk vanaf de aszijde ingetekend.
O ring ligt waarschijnlijk in een uitsparing van de doorlopende as.
Voor het gemak pakking no 33 ook mee bestellen.
Navigo
Het veertje wat je opgerekt hebt staat los van de lekage. Dat het nu minder lekt, komt waarschijnlijk eerder doordat de koppeling nu koud is.
Dit veertje zorgt samen met een kogeltje (wat in een uitsparing wordt gedrukt) dat de keerkoppeling in de gevraagde stand blijft staan.
Zeg maar een soort borg.
De achterliggende o ring zul je moeten vernieuwen.
Mogelijk moet je de doorlopende as even demonteren, in tekening zit hij namelijk vanaf de aszijde ingetekend.
O ring ligt waarschijnlijk in een uitsparing van de doorlopende as.
Voor het gemak pakking no 33 ook mee bestellen.
Navigo
Re: Keerkoppeling verliest olie
Bedankt allebei voor de antwoorden. O-ring klinkt heel logisch. Ik ga het bestellen en vervangen:)!
Bedankt!
Bedankt!
Re: Keerkoppeling verliest olie
En het is helemaal opgelost. Bedankt voor het meedenken!
Re: Keerkoppeling verliest olie
Mooi dat het is opgelost. Maar kun je ook voor onze gemoedsrust vertellen wat je precies vervangen en gerepareerd hebt? Ook in de toekomst is dit topic terug te vinden voor iemand die naar antwoorden zoekt. Dus even verdere uitleg. Zo delen wij alle mogelijke info met elkaar.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......