isolatie
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma aug 28, 2017 10:29 am
isolatie
Hallo,
Wij hebben onze boot afgelopen zomer verkocht, (de Haringvliet kruiser)
Nu hebben we een Westend kruiser ervoor terug gekocht.
Nu de winter er aan komt merk je toch dat het snel koud word op de boot, nu ben ik in overweging om isolatie aan te brengen op de boot, aan de binnenzijde van de huid uiteraard, wat zou ik hier het beste voor kunnen nemen. En op welke manier kan ik het beste isoleren in verband met condens?
Gr, Aooosterhof
Wij hebben onze boot afgelopen zomer verkocht, (de Haringvliet kruiser)
Nu hebben we een Westend kruiser ervoor terug gekocht.
Nu de winter er aan komt merk je toch dat het snel koud word op de boot, nu ben ik in overweging om isolatie aan te brengen op de boot, aan de binnenzijde van de huid uiteraard, wat zou ik hier het beste voor kunnen nemen. En op welke manier kan ik het beste isoleren in verband met condens?
Gr, Aooosterhof
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: isolatie
Gefeliciteerd met de aankoop.
Tja isolatie komt eerst in mij op, hoeveel ruimte is er achter de betimmer ring?
Gr Wim
Tja isolatie komt eerst in mij op, hoeveel ruimte is er achter de betimmer ring?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: isolatie
Als isolatie is het raadzaam iets te nemen dat een gesloten cel structuur heeft. Hierdoor sloopt eventueel vocht(condens) je isolatie materiaal niet.
Vochtvrij krijg je het zelden daar er altijd lucht je huid van het schip kan aanraken en dus kan condenseren.
Wel zijn er bedrijven welke gespecialiseerd zijn in het aanbrengen van een soort schuim op de huid en boeken daar goede resultaten mee.
Nadeel is dan wel dat wanneer je wat aan de huid v/h schip moet lassen (stukje dubbelen bijv.) je een probleem hebt.
Groet,
Ron
Vochtvrij krijg je het zelden daar er altijd lucht je huid van het schip kan aanraken en dus kan condenseren.
Wel zijn er bedrijven welke gespecialiseerd zijn in het aanbrengen van een soort schuim op de huid en boeken daar goede resultaten mee.
Nadeel is dan wel dat wanneer je wat aan de huid v/h schip moet lassen (stukje dubbelen bijv.) je een probleem hebt.
Groet,
Ron
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: isolatie
Ik begrijp dat de boot nu niet is betimmerd en dat je tegen de kale huid aankijkt.
Als er wel betimmering zit, hoe weet je dan dat er door de werf geen isolatiemateriaal is aangebracht?
Ik heb destijds dikke matten soepele glaswol tussen de spanten gedrukt (mondkapje en handschoenen!), zodat de rug gelijk lag met de uitstekende spantribbetjes en daar overheen folie met warmereflectielaag aan woningzijde aangebracht. Vanaf de vloer naar boven, dus eventuele condens kan in de ruimte daaronder vrij verdampen.
Vast niet hightech genoeg naar de huidige normen, maar voor mij toen de enige betaalbare oplossing gezien het totaal te isoleren oppervlak.
Het zit er nu 39 jaar en ik heb het 's winters lekker warm.
Van condens merk ik overigens niks. Het gevette vlak onder de vloer blijft kurkdroog en als ik voor een klus een stukje betimmering moet weghalen ziet de huid er nog exact hetzelfde uit als destijds in 1978.
En niet onbelangrijk, onbrandbaar. Dus bij laswerk aan de huid safe. Wel zit ik dan altijd brandwacht (tot minstens een uur na de klus), en ruik ik wel eens wat verschroeid vet.
Als er wel betimmering zit, hoe weet je dan dat er door de werf geen isolatiemateriaal is aangebracht?
Ik heb destijds dikke matten soepele glaswol tussen de spanten gedrukt (mondkapje en handschoenen!), zodat de rug gelijk lag met de uitstekende spantribbetjes en daar overheen folie met warmereflectielaag aan woningzijde aangebracht. Vanaf de vloer naar boven, dus eventuele condens kan in de ruimte daaronder vrij verdampen.
Vast niet hightech genoeg naar de huidige normen, maar voor mij toen de enige betaalbare oplossing gezien het totaal te isoleren oppervlak.
Het zit er nu 39 jaar en ik heb het 's winters lekker warm.
Van condens merk ik overigens niks. Het gevette vlak onder de vloer blijft kurkdroog en als ik voor een klus een stukje betimmering moet weghalen ziet de huid er nog exact hetzelfde uit als destijds in 1978.
En niet onbelangrijk, onbrandbaar. Dus bij laswerk aan de huid safe. Wel zit ik dan altijd brandwacht (tot minstens een uur na de klus), en ruik ik wel eens wat verschroeid vet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma aug 28, 2017 10:29 am
Re: isolatie
Bedankt voor de reactie's
De boot is geheel betimmerd, maar niet geïsoleerd, enkel het dak met glas- of steenwol voor zover ik het heb kunnen zien.
Het liefste doe ik zoveel mogelijk zelf, ook omdat ik het leuk vind.
ik zat zelf te denken aan (polypress) vlokkenschuim, zou dat van structuur dicht genoeg zijn om condens vorming te voorkomen?
Verder zit er redelijk wat ruimte achter de betimmering, maar er zitten ook genoeg "kasten" opberg ruimte wat tot de huid loopt.
De boot is geheel betimmerd, maar niet geïsoleerd, enkel het dak met glas- of steenwol voor zover ik het heb kunnen zien.
Het liefste doe ik zoveel mogelijk zelf, ook omdat ik het leuk vind.
ik zat zelf te denken aan (polypress) vlokkenschuim, zou dat van structuur dicht genoeg zijn om condens vorming te voorkomen?
Verder zit er redelijk wat ruimte achter de betimmering, maar er zitten ook genoeg "kasten" opberg ruimte wat tot de huid loopt.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: ma aug 28, 2017 10:29 am
Re: isolatie
Hierbij een plaatje van de buitenzijde van de nieuwe boot
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: isolatie
Zoals in het andere topic over condens al gezegd:
Gewoon het staal goed conserveren.
Voor condens hoef je niet zo bang te zijn, want je isoleert het staal nu juist.
Vlokkenschuim is prima spul, maar peperduur.
Voor ons doel: in het voor- en naseizoen een beetje fatsoenlijk in de boot kunnen leven, voldoen de betaalbare alternatieven ook prima.
Gewoon het staal goed conserveren.
Voor condens hoef je niet zo bang te zijn, want je isoleert het staal nu juist.
Vlokkenschuim is prima spul, maar peperduur.
Voor ons doel: in het voor- en naseizoen een beetje fatsoenlijk in de boot kunnen leven, voldoen de betaalbare alternatieven ook prima.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: isolatie
Zelf heb ik vlokkenschuim gebruikt om de motorruimte te isoleren, dus vooral om geluid te absorberen. Daarvoor werkt het goed. Als het gaat om temperatuur lijkt het me onnodig zwaar en zou ik zelf sneller kiezen voor glaswol zoals Quichot gedaan heeft. Ik werk in de scheepsbouw en zie daar dat het nog steeds een heel gangbare oplossing is.
Er zijn meerdere manieren om te isoleren en ik denk niet dat er perse eentje de beste is
Er zijn meerdere manieren om te isoleren en ik denk niet dat er perse eentje de beste is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: isolatie
Natuurlijk begrijp ik de strekking van deze opmerking. Als aanvulling op alle vrolijke opmerkingen over kurkdroge ruimten/ruimen na isolatie zou ik graag dit artikel http://www.register-holland.nl/assets/p ... nenuit.pdf van Register Holland ter lezing willen aanbevelen. groet ArnoldVoor condens hoef je niet zo bang te zijn, want je isoleert het staal nu juist.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: isolatie
Arnold, ik begrijp wat er staat, en ook die berekeningen van de hoeveelheid water op het vlak door condensvorming, maar als mijn vlak nou desondanks kurkdroog blijft, wat dan?
Welke aannames zijn gehanteerd? Neem nou die oliekachel uit de berekeningen. Kennelijk is dat er een zonder schoorsteen, want het maakt bij kachels met rookgasafvoer qua dampvorming niets uit of je nou olie, gas of pellets verstookt.
En dat vroeger eens per tien jaar die buikdenningen werden gelicht is ook logisch. Al had dat weinig met condensvorming te maken. Soms werd er met open luiken gevaren, met zand bijvoorbeeld, en ook tijdens laden en lossen kwam er wel eens een regenbuitje naar beneden. Dus dat er zich toen water op het vlak verzamelde is te begrijpen.
Welke aannames zijn gehanteerd? Neem nou die oliekachel uit de berekeningen. Kennelijk is dat er een zonder schoorsteen, want het maakt bij kachels met rookgasafvoer qua dampvorming niets uit of je nou olie, gas of pellets verstookt.
En dat vroeger eens per tien jaar die buikdenningen werden gelicht is ook logisch. Al had dat weinig met condensvorming te maken. Soms werd er met open luiken gevaren, met zand bijvoorbeeld, en ook tijdens laden en lossen kwam er wel eens een regenbuitje naar beneden. Dus dat er zich toen water op het vlak verzamelde is te begrijpen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: isolatie
Ach Guido, als het droog is dan roest er niks..., maar ik heb eens een heel vooronder de glaswol van de onderkant van het dek af moeten krabben, het was één bruine koek geworden en die klus ben ik nog steeds niet vergeten. Het stuk van Register Holland mag hoop ik als een beetje tegenwicht dienen voor de al te makkelijk teksten die op diverse fora over isoleren passeren. Corrosion Under Insulation (CUI) is best een onderschat probleem. Bij het intimmeren van mijn scheepje wilde ik (ter inspectie) alle panelen makkelijk 'losneembaar' maken...maar na een paar jaar moet ik toch concluderen dat dat niet helemaal gelukt is. Ik hoop maar dat de roestwerende maatregelen voldoende waren..ik heb er in ieder geval zorg aan besteed
Groet, Arnold
Groet, Arnold
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: isolatie
Ik moet je bekennen dat ik niet weet hoe het staal van mijn plafond er na bijna 40 jaar isolatie uitziet. Maar ik ben niet van plan de betimmering los te peuteren!
Maar serieus: hoe je ook isoleert, en welke theorieën daarbij ook een rol spelen, het blijft een kwestie van luchtvochtigheid en warmteverschillen aan weerszijde van een staalplaat. Wij moeten daarbij het voor ons gunstigste compromis sluiten. En hoe groter de te isoleren oppervlaktes, hoe zwaarder de kosten per m2 daarin meewegen.
Maar serieus: hoe je ook isoleert, en welke theorieën daarbij ook een rol spelen, het blijft een kwestie van luchtvochtigheid en warmteverschillen aan weerszijde van een staalplaat. Wij moeten daarbij het voor ons gunstigste compromis sluiten. En hoe groter de te isoleren oppervlaktes, hoe zwaarder de kosten per m2 daarin meewegen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am
Re: isolatie
Pas las ik ergens iets over Mascoat. Ik ken het niet, maar ff gegoogled. Schijnt vooral industrieel gebruikt te worden, maar wel veelbelovend?
Ben benieuwd of dit ook voor particulier gebruik te koop is? Weet iemand dit?
Ben benieuwd of dit ook voor particulier gebruik te koop is? Weet iemand dit?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: isolatie
Dat verhaal zou wel eens bij mij vandaan kunnen komen. De schilder gaat ons slepertje voorzien van dat spul. Ons plan was eerst spuitpur maar dat raadde hij af omdat het veel te bewerkelijk en duur was. Zij doen megajachten hiermee dus neem aan dat het wel werkt maar ben eerlijk gezegd ook stik nieuwsgierig.
Kom nog wel wat tegenstrijdigheden tegen over hoe het aangebracht dient te worden. Volgens de ene bron kan het enkel gespoten worden, volgens de andere bron kan het ook met de roller aangebracht worden.
Wij krijgen het idd wel via de industriële weg, geen idee of er een particuliere markt voor is. Maar wellicht bied een belletje naar een bedrijf wat het industrieel gebruikt uitkomst en valt er wat te regelen via de achterdeur voor een bijdrage in de kantinepot
Kom nog wel wat tegenstrijdigheden tegen over hoe het aangebracht dient te worden. Volgens de ene bron kan het enkel gespoten worden, volgens de andere bron kan het ook met de roller aangebracht worden.
Wij krijgen het idd wel via de industriële weg, geen idee of er een particuliere markt voor is. Maar wellicht bied een belletje naar een bedrijf wat het industrieel gebruikt uitkomst en valt er wat te regelen via de achterdeur voor een bijdrage in de kantinepot
Re: isolatie
bij de ombouw van onze schepen naar passagiers schip smeerden we de hele opbouw dik in de anti roest compound (de lange oliehandel Hoogeveen )daarna het grondhout en de isolatie ,van glaswol met anti condens laag ,klote werk maar het moest zo van de scheepvaart inspectie (register holland bestond gelukkig nog niet )en werd door hun gecontroleerd ,voor iedere verdere handeling wouden ze even zien hoe je het gedaan had ,en alles moest toen B 30 en B 60 zijn .