Dit heb ik nog nooit gehoord.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Deze middag had ik een gesprek met mijn " jachthaven-buurman ' :P . Hij vertelde me dat hij VOOR dat hij zijn motor stopt, zijn buitenboordkraan dicht zet en als er geen water meer uit de uitlaat komt de motor uit zet :roll: . Op mijn vraag waarom dat dan? kreeg ik als antwoord: dat hebben ze me verteld bij aankoop van het schip, dat zou Volvo voorschrijven om de volgende start makkelijker te maken doordat de waterpomp dan minder weerstand zou hebben :?:
Het betreft hier een Volvo Penta MD 32 A 6-cilinder 90pk welke goed start, mooi loopt, eenmaal de kou eruit niet rookt, niks mis mee volgens mij( persoonlijke mening).
Omdat ik dit in de 62 jaar dat ik op het water bezig ben ( geboren, gewerkt, ge-pleziert :wink: ), nog nooit heb gehoord, stel ik deze vraag hier waar ik de kundigheid hoog heb staan: " wat denken we van dit verhaal :?: :?:".
Ben een beetje geneigd om het een broodje aap-verhaal te vinden, maar ook graag iets uitgelegd hebben wat ik niet weet, dus brand maar los!! :lol:
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Carel-k »

Ik ook niet broodje aap verhaal natuurlijk goede bisnis voor de impeller meneer!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Marie Christina »

Zoals Jacobse en Van Es in '86 op hun EP Gouden Doden riepen: "Dat is natuurlijk gelul van een dronken aardbei".

Ik kan ook geen reden bedenken waarom dat handig zou zijn.
Waarom een motor beter zou starten als hij de eerste seconden geen koelwater heeft. :?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door RuudMal »

Nog iets aanvullends een impeller zonder smering (water) draait ook stroever. Ik ga mee met wat carel zegt. Hoeveel impellers verbruikt je buurman per jaar? En er is toch ook iets als een gebruiks handleiding voor deze motor, staat het daarin ook vermeld?

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door quichot »

Totale nonsens. Tijdens het starten draait de waterpomp dermate langzaam dat je het energieverbruik niet eens zou kunnen meten. Dit nog los van het feit dat de pomp, droog of niet, direct gaat doen waarvoor hij is bedoeld: water opzuigen.
Maar misschien worden verschillende tips doorelkaar gehaald en betreft het een methode om de pomp watervrij maken tijdens vorst? Kortom klepels en klokken?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door wrotter »

nog nooit van mijn vaarbare leven van gehoord (60jaar) wel even een goede kans om de zaak in de prak te laten draaien ,nee normaal zet je bij langere tijd wel de buitenboord kraan dicht ,kwam bij ons op het paneel een papier te liggen dat ze dicht stonden tja je weet maar nooit dat iemand anders de motor wil laten lopen ,of dat je het zelf even vergeet als je plots weg wil ,normaal bleven de afsluiters altijd open .
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Etab »

Die van mij trekt leeg al slecht water, gooi er na de winter altijd wat water in de wierpot. Doe ik om de impeller gelijk water te geven en droog draaien te voorkomen.

Ik doe dit wel als ik het water uit ga. Even 10 sec en dan motor uit.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, zoals ik ook al bedacht had : waarschijnlijk een broodje aap-verhaal :roll:
Of wat Guido zegt een kwestie van de klok en de klepel :D
Ik kon me ook al niet bedenken wat er de voordelen van zouden kunnen zijn, want het smoesje van minder weerstand in de pomp gaat niet op natuurlijk, want een droge impeller zou juist MEER weerstand moeten geven want draait stroever zonder smering(water) :?
Als ik deze week mijn buurman weer zie ga ik er nog eens over beginnen, want er zijn hem meer zaken verteld die een beetje rammelen, en hij is beginnend watersporter dus probeer ik hem wat dingen wijs te maken waar hij WEL wat aan heeft( we benne op de wereld.......)
Wordt wellicht vervolgt, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door frank »

Wel, de commentaren gelezen hebbende mis ik nog een item wat weerstand bij starten betreft.
Het zou misschien kunnen zijn dat bij een koude start een gevulde natte uitlaat en een watergevulde demper of verzamelbus extra weerstand geeft aan de eerste uitlaatgassen. Zou dat kunnen denk ik dan? Probeer maar eens een kolom water in een slang weg te blazen.
Zou daar misschien dat verhaal vandaan komen?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door varg »

Het verhaal van Frank ik ik vaker gehoord en is ook aannemelijk. Je hebt erg veel tegendruk in een natte uitlaat bij het starten! Om dat te voorkomen en ook om te voorkomen dat je door herhaald starten zonder dat de motor aanslaat waterslag krijgt werd wel geadviseerd de uitlaat leeg te draaien voordat je de motor uitzette. Ik hoor ze dat in de haven soms ook nog wel doen. Dit gaat natuurlijk geheel voorbij aan de slijtage die een droge impeller oploopt!
Verder roept dit nog een vraag op: Mijn ISUZU 2,5 liter pickup-truck had een instelling om bij strenge koude te starten. Er ging dan een klep in de uitlaat dicht (dus veel meer tegendruk) en het stationair toerental werd verhoogd. Misschien werden er nog wel meer instellingen veranderd, maar dit was wat je merkte; meer toeren en meer tegendruk in de uitlaat. Als de motor op temperatuur was werden de instellingen weer normaal. Maar meer tegendruk dus, juist bij moeilijke starten in de vrieskou! Misschien start een diesel dus juist makkelijker met wat extra tegendruk? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
groet Arnold
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Carel-k »

Als de uitlaatslang vol water zit dan is er misschien geen antie hevel systeem en dan kan je wachten op waterslag maar dan zit de cilinder vol water,of het waterlock is vol met water gelopen dat kan wel wat water hebben want die vangt eventueel terug lopend water op daar is hij voor samen gesteld.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door quichot »

varg schreef: ma nov 19, 2018 5:42 pmMisschien start een diesel dus juist makkelijker met wat extra tegendruk? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
De hitte door compressie in het nog niet verbrande gasmengsel boven de zuiger blijft wellicht wat langer gevangen als de uitlaat tegendruk geeft, en krijgt daardoor meer tijd om op te bouwen tot ontbrandingshitte, zoiets?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door varg »

door Quichot aan het denken gezet dit gevonden: The greater the back pressure the greater the amount exhaust gas that remains in the cylinder at the end of the exhaust cycle. The residual exhaust gas does two things. It reduces the amount of fuel-air mixture that can enter the cylinder. More importantly it heats the incoming fuel-air mixture reducing its density (less air less oxygen). Google vertaald dit als volgt (helemaal niet slecht!): Hoe groter de tegendruk, hoe groter de hoeveelheid uitlaatgas die aan het einde van de uitlaatcyclus in de cilinder achterblijft. Het resterende uitlaatgas doet twee dingen. Het vermindert de hoeveelheid brandstof-luchtmengsel die in de cilinder kan komen. Wat nog belangrijker is, het verwarmt het binnenkomende brandstof-luchtmengsel waardoor de dichtheid (minder lucht minder zuurstof) wordt verminderd. OK.....tegendruk-klep in uitlaat dus opgelost. Het helpt de motor sneller op werktemperatuur te brengen. Sorry, was wel een beetje off topic.

Blijft over als reden om de bb-kraan dicht te zetten en de uitlaat droog te draaien: je hebt daarna veel meer 'waterberging' in je natte uitlaat waardoor waterslag door herhaalde startpogingen minder makkelijk zal voorkomen. Oh oh...terwijl ik dit tik voel ik een vernietigende opmerking in blauw aankomen..... dat heb je als schoolmeesters zich met dieseltechniek gaan bemoeien.....
met groet, Arnold
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Baschinist »

Klep in de uitlaat is idd een manier om voor te kunnen verwarmen maar de VP md32 heeft voor zover ik weet gloeipluggen dus daar is dit niet van toepassing.
Ik snap alleen nog niet hoe je bij een draaiende motor (op de startmotor ) waterslag zou kunnen krijgen? Je hebt toch altijd een overdruk zodra je motor rond gaat?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door varg »

uit: zeilersforum:
Oja ik was er bijna een vergeten en dat is doorstarten omdat de motor niet wilt aanslaan, elke omwenteling die de motor maakt zal hij water door naar binnen pompen dit is niet erg want voordat het waterslot en de uitlaatslang is gevuld loopt meestal de motor en zal de uitlaatgassen de te veel aan water naar buitenspuwen. Maar als de motor niet aanslaat zal er uiteindelijk water inde cilinders stromen. Het advies is als de motor niet wilt aanslaan of als j aan het ontluchten ben altijd even de buitenboort afsluiter ducht doen voordat je verder start.
Nu is dat natuurlijk 'ook maar een mening', maar de geciteerde forumgebruiker noemt zich wel 'de dieseldokter'. en dan nog deze, uit Vaartips.nl, maar oorspronkelijk uit de Waterkampioen:
Risico van waterslag bij lang doorstarten.
Als er lang doorgestart moet worden omdat de motor weigert aan te slaan, bijvoorbeeld bij de eerste start na de winter is het bij motoren met een watergekoelde uitlaat zaak hierop bedacht te zijn. De verklaring is als volgt: bij draaiende motor wordt het koelwater in de uitlaat geïnjecteerd en via waterslot en zwaanshals door de druk van de uitlaatgassen naar buiten geperst. Bij niet aanslaan van de motor begint de koelwaterpomp wel water in de uitlaat te pompen, maar dit water wordt vervolgens niet naar buiten geperst. Het gevolg: waterslot en uitlaatleiding zullen na herhaalde startpogingen vol water komen te staan. Mogelijk zelfs zover, dat het niveau het uitlaatspruitstuk bereikt en via een geopende uitlaatklep in een van de cilinders terecht komt. De kans op schade als gevolg van waterslag is dan erg groot.
Als lang doorstarten door wat voor oorzaak noodzakelijk is, draai dan de buitenboordkraan van het koelsysteem tijdelijk dicht en demonteer de rubber waaier (impeller) van de koelwaterpomp, want deze kan niet tegen droogdraaien. Zodra de motor tot leven komt, kan hij gerust een tijdje zonder koelwater draaien. De kunststof en rubber onderdelen van de uitlaat houden het echter door de hete gassen zonder waterkoeling niet veel langer dan een halve minuut uit.
Bron: Waterkampioen.
Verder geen eigen ervaring, ik zweer bij een droge uitlaat.
groet, Arnold
Plaats reactie