roer
Moderators: sailor wim, frank
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
roer
een veelbesproken onderwerp,
als ik rustig poekel stuurt mn paure nesci keurig rechtdoor als ik t stuurwiel loslaat, zodra ik wat meer power op de schroef zet loopt ie weg , moet ik echt t roer "tegenhouden" doe ik dat niet dan loopt ie vol uit t roer.....
zou dit kunnen komen omdat mijn roerblad eigenlijk niet diep genoeg steekt t.o.v. de schroef ?
ik kan me zo voorstellen dat bij mijn rechtsdraaiende schroef er bovenaan het roerblad meer druk uitgeoefend wordt dan aan de onderkant, ( want daar zit niks ) ....
of zie ik hier iets fout ?
mijn idee was om het roerblad iets naar onder uit te breiden en er dan ook van die "fancy"verticale platen boven en onder aan te lassen......
het roerblad heeft al een mooie aerodynamische druppelvorm , zou een "fishtail"hier nog positief aan bij kunnen dragen ??
wat ie ook doet is als ik op kruissnelheid vol aan het roer draai ( hij stuurt dan als n malle ) dan krijg ik het roer haast niet meer recht gedraaid , mits ik het vermogen er af haal, gas terug , dan kan ik m weer rechtzetten , en vervolgens weer gas erop.....is dit bij andere schepen ook zo ?
een leuke voor een druilerige zondag.
groet Do
als ik rustig poekel stuurt mn paure nesci keurig rechtdoor als ik t stuurwiel loslaat, zodra ik wat meer power op de schroef zet loopt ie weg , moet ik echt t roer "tegenhouden" doe ik dat niet dan loopt ie vol uit t roer.....
zou dit kunnen komen omdat mijn roerblad eigenlijk niet diep genoeg steekt t.o.v. de schroef ?
ik kan me zo voorstellen dat bij mijn rechtsdraaiende schroef er bovenaan het roerblad meer druk uitgeoefend wordt dan aan de onderkant, ( want daar zit niks ) ....
of zie ik hier iets fout ?
mijn idee was om het roerblad iets naar onder uit te breiden en er dan ook van die "fancy"verticale platen boven en onder aan te lassen......
het roerblad heeft al een mooie aerodynamische druppelvorm , zou een "fishtail"hier nog positief aan bij kunnen dragen ??
wat ie ook doet is als ik op kruissnelheid vol aan het roer draai ( hij stuurt dan als n malle ) dan krijg ik het roer haast niet meer recht gedraaid , mits ik het vermogen er af haal, gas terug , dan kan ik m weer rechtzetten , en vervolgens weer gas erop.....is dit bij andere schepen ook zo ?
een leuke voor een druilerige zondag.
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: roer
Zo op het eerste oog zie ik niets vreemds.
Prima balansroer, zo te zien op een keurige afstand van de schroef en de schroef mooi in het midden van het roer.
Natuurlijk heeft je schroef schroefwerking.
Zoals elke schroef.
Maar dan zou je daar ook last van moeten hebben als je gewoon met een constant toerental aan het varen bent.
Dan mag dat wel wat meer waarneembaar worden als je een dot gas geeft, maar niet zo erg dat hij totaal uit zijn roer loopt.
Ben benieuwd wat de wat meer deskundigen hiervan denken.
(P.S. Een aerodynamische druppelvorm zal het roer niet hebben, denk ik? Eerder hydrodynamisch. )
Prima balansroer, zo te zien op een keurige afstand van de schroef en de schroef mooi in het midden van het roer.
Natuurlijk heeft je schroef schroefwerking.
Zoals elke schroef.
Maar dan zou je daar ook last van moeten hebben als je gewoon met een constant toerental aan het varen bent.
Dan mag dat wel wat meer waarneembaar worden als je een dot gas geeft, maar niet zo erg dat hij totaal uit zijn roer loopt.
Ben benieuwd wat de wat meer deskundigen hiervan denken.
(P.S. Een aerodynamische druppelvorm zal het roer niet hebben, denk ik? Eerder hydrodynamisch. )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: roer
Hoi Do .
Keurig roer hoor.
Als je in het mechanisch stuurgedeelte geen haakse wormwiel constructie hebt, of in het hydrolisch gedeelte geen terugslagklep blok dan blijf je dit houden.
Gr Wim
Keurig roer hoor.
Als je in het mechanisch stuurgedeelte geen haakse wormwiel constructie hebt, of in het hydrolisch gedeelte geen terugslagklep blok dan blijf je dit houden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: roer
Hallo Do,
De ervaring die je beschrijft had ik exact hetzelfde met ons vorige bootje: https://www.nd5.nl/whitehorse/
Dat is de hele reden dat ik elektrisch hydraulisch op de huidige heb bedacht.
De ervaring die je beschrijft had ik exact hetzelfde met ons vorige bootje: https://www.nd5.nl/whitehorse/
Dat is de hele reden dat ik elektrisch hydraulisch op de huidige heb bedacht.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: roer
Dag Do,
Je roer heb ik even uitgemeten en kom tot de conclusie dat je 26% van je totaal roeroppervlak vóór het draaipunt van de roeras hebt. Het maximum wordt in de literatuur beschreven als 19 á 21 %. Ga je daar boven dan wordt het roer 'zelfsturend'. Er is veel ingewikkelde literatuur over, maar hier: http://www.boothobby.nl/index.php/balansroer wordt het nog eens eenvoudig besproken. Meet je roer in werkelijkheid nog even na en als het ook maar iets boven de 20% uitkomt zit daar het probleem. Je ziet ook dat het balansdeel later iets is vergroot. Dat zou je weer kunnen verwijderen of...misschien eenvoudiger...een stukje strip van een cm of 6 achter aan je blad lassen. Voordat je allerlei fancy trucs uit gaat halen, probeer dit even! Het verhaal klopt ook met het feit dat je bij rustig varen geen last hebt, maar bij meer water op je roer wordt het zoekend. Niet altijd dezelfde kant op (dan kan je het met een kleine compensator corrigeren) maar willekeurig. Gevolg, je moet erg anticiperend roer geven en de rust is uit het schip. Als je zou varen zonder hydrauliek zou je het ook op je helmstok voelen, boven een bepaald toerental gaat de helmstok erg licht aanvoelen en wordt onrustig.
Groet, Arnold
Je roer heb ik even uitgemeten en kom tot de conclusie dat je 26% van je totaal roeroppervlak vóór het draaipunt van de roeras hebt. Het maximum wordt in de literatuur beschreven als 19 á 21 %. Ga je daar boven dan wordt het roer 'zelfsturend'. Er is veel ingewikkelde literatuur over, maar hier: http://www.boothobby.nl/index.php/balansroer wordt het nog eens eenvoudig besproken. Meet je roer in werkelijkheid nog even na en als het ook maar iets boven de 20% uitkomt zit daar het probleem. Je ziet ook dat het balansdeel later iets is vergroot. Dat zou je weer kunnen verwijderen of...misschien eenvoudiger...een stukje strip van een cm of 6 achter aan je blad lassen. Voordat je allerlei fancy trucs uit gaat halen, probeer dit even! Het verhaal klopt ook met het feit dat je bij rustig varen geen last hebt, maar bij meer water op je roer wordt het zoekend. Niet altijd dezelfde kant op (dan kan je het met een kleine compensator corrigeren) maar willekeurig. Gevolg, je moet erg anticiperend roer geven en de rust is uit het schip. Als je zou varen zonder hydrauliek zou je het ook op je helmstok voelen, boven een bepaald toerental gaat de helmstok erg licht aanvoelen en wordt onrustig.
Groet, Arnold
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
Arnold , het zoeken valt wel mee , dat trekken doet ie altijd maar een kant op , maar ik zal morgen wel eens gaan meten.....meten is immers weten !
En eh...een kleine compensator , hoe zie ik dat , ? Is dat een ( verstelbare ) strip aan het roer maken die de afwijking corrigeert ?
Gr Do
En eh...een kleine compensator , hoe zie ik dat , ? Is dat een ( verstelbare ) strip aan het roer maken die de afwijking corrigeert ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: roer
Als het roer altijd dezelfde kant op trekt is dat meestal te wijten aan het schroefeffect. Langs de ene kant van het roer wordt meer water weggezet dan langs de andere kant. Door achteraan het roer aan de bovenzijde een stukje strip te lassen, ongeveer 14 cm lang en 6 cm breed, onder een hoek van ongeveer 45 graden kan je het trekkend effect compenseren. Met een forse moordenaar kan je het compensatortje nog wat bijbuigen als het te goed werkt. Als je las tenminste netjes is Maar met deze afmetingen moet het ongeveer kloppen. Het roer blijft dan recht achter het schip hangen. Op de oude ijsselaak van mijn vader moest ik ook altijd met een hand het stuurwiel naar stuurboord 'terugduwen', na een dag varen had je een dikke pols. We regelden dat op lange stukken met een touwtje, niet erg veilig..maar het ging. Maar ik dacht dat je op je scheepje hydraulisch stuurde en die systemen hebben meestal een klep die teruglopen van het roer voorkomt. In dat geval vraag ik me af of je er bent met een compensatortje. Je roerblad is iig voorzien van een flink balansdeel..iets te flink naar mijn idee. Ik weet een beetje waarover ik praat. Ik heb mijn eigen roer laten aanpassen van 23% balansdeel naar bijna niets omdat het roer bij kruissnelheid zijn eigen weg ging. groet Arnold
een onduidelijke foto van een roercompensator die om het laatste (vlakke) deel van het roer is geklemd en geborgd is met een touwtje. Zo kun je makkelijk kijken of het werkt en eea bijstellen als nodig.
een onduidelijke foto van een roercompensator die om het laatste (vlakke) deel van het roer is geklemd en geborgd is met een touwtje. Zo kun je makkelijk kijken of het werkt en eea bijstellen als nodig.
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
O.k.duidelijk , en sturen doen we nog anno 1949 , dus via kettingwiel en ketting , naar staalkabels , en achter een kwadrant op roeras , puur oldschool dus......
Strippie lassen zal ik denk ik wel kunnen......
Gr Do
Strippie lassen zal ik denk ik wel kunnen......
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: roer
wij hadden vroeger op de luxe motor een normaal roer op de as dus geen schep er voor met een ketting stuurwerk en kwadrant dus hard werk maar van dat gezegde dat door de schroefwerking het roer een kant op wrong heb ik nooit wat gemerkt midden was midden en het liep dan langs een lijntje wel heel veel werk as je plots roer aan boord legde ging erg zwaar als je hard voer (18km) leeg en geladen ..en als je overstuur ergens wat wou moest je goed oppassen als je wat harder ging dat het roer er niet dwars onder klapte dus met kleine beetjes stuur of bakboord met een beetje mazzel kon je dan grote afstanden achteruit(overstuur) varen dat alles zonder kopschroef die hadden we niet maar ja met 32 meter ging de kop niet zo snel aan de haal .
nee hydraulisch stuurwerk werkt het mooist op de grote tankers waar ik op voer kon het roer werk het aan als je met 24 kmpu geladen achteruit voer en het stuurde als een veertje dat met dubbele roeren .
nee hydraulisch stuurwerk werkt het mooist op de grote tankers waar ik op voer kon het roer werk het aan als je met 24 kmpu geladen achteruit voer en het stuurde als een veertje dat met dubbele roeren .
Re: roer
HH,
Mijn mening voor zover die telt.
In eerste instantie balansdeel verkleinen.
Als je opdit moment geen trillingen in het roer hebt door de schroef, dan de achterzijde van het roer verlengen.
Geen visstaart constructie toepassen, je geeft eigenlijk al aan dat het te goed naar het roer luistert.
Wil je na één van de eerst genoemde aanpassing een compensatie , verlaag dan je roerblad aan de onderzijde.
Hiermee zorg je ervoor dat het schroefwater daar ook het roerblad raakt.
Navigo
Mijn mening voor zover die telt.
In eerste instantie balansdeel verkleinen.
Als je opdit moment geen trillingen in het roer hebt door de schroef, dan de achterzijde van het roer verlengen.
Geen visstaart constructie toepassen, je geeft eigenlijk al aan dat het te goed naar het roer luistert.
Wil je na één van de eerst genoemde aanpassing een compensatie , verlaag dan je roerblad aan de onderzijde.
Hiermee zorg je ervoor dat het schroefwater daar ook het roerblad raakt.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: roer
Weet je wel zeker dat dit nog spelingsvrij is?O.k.duidelijk , en sturen doen we nog anno 1949 , dus via kettingwiel en ketting , naar staalkabels , en achter een kwadrant op roeras , puur oldschool dus......
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
Absoluut spelingsvrij , roerkoning heb ik zelf vervangen ( dikwandige stoompijp ) bovenlager met pakkingdrukker brons en ook nieuw , onder taats zelf met nylon bus gemaakt , rock solid ! Kabels en ketting mooi op spanning !
( Toen ik m in bezit kreeg zat er bij de hak toch zeker 10 mm speling op , en als je vol gas gaf stroomde het water via de roerkoning naar binnen......)
Gr Do
goh , wist ik niet eens meer , blijkt dat ik er toch een bronzen bus in gezet heb zelfs.... ook het vet zit er nog keurig in ( 4 jaar terug voor t laatst gesmeerd )
en hier duidelijk te zien dat er ooit in het verleden een extra balansdeel is aangezet , deze moet er dus vanaf !
gr Do
( Toen ik m in bezit kreeg zat er bij de hak toch zeker 10 mm speling op , en als je vol gas gaf stroomde het water via de roerkoning naar binnen......)
Gr Do
goh , wist ik niet eens meer , blijkt dat ik er toch een bronzen bus in gezet heb zelfs.... ook het vet zit er nog keurig in ( 4 jaar terug voor t laatst gesmeerd )
en hier duidelijk te zien dat er ooit in het verleden een extra balansdeel is aangezet , deze moet er dus vanaf !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: roer
Dan is dat iig uitgesloten...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo vanaf de foto het balansdeel niet overdreven groot vind.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo vanaf de foto het balansdeel niet overdreven groot vind.