Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
Re: Het sleperadr project!
Is die buis met die T erin de vulpijp voor twee brandstoftanks? Is het niet mogelijk beide tanks apart van elkaar te vullen? Ik denk dat dit vragen om problemen is bij het vullen van de tanks.
Verder hard aan het werk en ik geniet elke keer weer van de vorderingen.
Verder hard aan het werk en ik geniet elke keer weer van de vorderingen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ha Evert,
Ja klopt, is de vul voor de brandstoftanks. Er zit/komt een cross-over leiding onder tussen beide tanks dus ik voorzie weinig problemen eigenlijk op deze manier.
Ja klopt, is de vul voor de brandstoftanks. Er zit/komt een cross-over leiding onder tussen beide tanks dus ik voorzie weinig problemen eigenlijk op deze manier.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Het sleperadr project!
Goed bezig! Bekijk net de pagina met sponsors: http://www.sleperadr.nl/sponsoring/
Daar zitten heel wat bekende namen bij. knap hoor!
Daar zitten heel wat bekende namen bij. knap hoor!
Re: Het sleperadr project!
HH,
Een centrale vul leiding kan ik wel volgen, ik zou persoonlijk toch kiezen voor een afsluiter naar beide tanks.
Zo ook de mogelijkheid creëeren om de verbruikers uit iedere en/ of afzonderlijke tank te laten aanzuigen en retourneren.
Je tanks zijn al snel relatief te groot, zeker voor op een normale doorsnee zaterdag.
Je geeft jezelf de kans om een kleinere hoeveelheid aan boord te houden.
Aan een zijde een vollere tank; minder kans op lucht aanzuigen, grotere omloopsnelheid van de diesel, en minder kans op bacteriën.
Of denk eens aan rechtleggen mbv verschil in inhoud brandstoftank.
Denk er eens over na, misschien is het nu een gemakkelijke aanpassing die in de toekomst goed uitpakt.
Navigo
Een centrale vul leiding kan ik wel volgen, ik zou persoonlijk toch kiezen voor een afsluiter naar beide tanks.
Zo ook de mogelijkheid creëeren om de verbruikers uit iedere en/ of afzonderlijke tank te laten aanzuigen en retourneren.
Je tanks zijn al snel relatief te groot, zeker voor op een normale doorsnee zaterdag.
Je geeft jezelf de kans om een kleinere hoeveelheid aan boord te houden.
Aan een zijde een vollere tank; minder kans op lucht aanzuigen, grotere omloopsnelheid van de diesel, en minder kans op bacteriën.
Of denk eens aan rechtleggen mbv verschil in inhoud brandstoftank.
Denk er eens over na, misschien is het nu een gemakkelijke aanpassing die in de toekomst goed uitpakt.
Navigo
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Het sleperadr project!
Hoezo verschil in niveau brandstoftanks er zit toch onderin de tank een verbindingsleiding.
Ik heb de tanks ook gekoppeld staan ,nooit een probleem,tenzij je misschien met 10 man aan 1 kant gaat staan, maar dat doen normale mensen niet,die verdelen zich vanzelf zodat de boot recht of bijna recht ligt,want niemand zit graag op een scheef liggende boot
Gr René ( klaver vier)
Ik heb de tanks ook gekoppeld staan ,nooit een probleem,tenzij je misschien met 10 man aan 1 kant gaat staan, maar dat doen normale mensen niet,die verdelen zich vanzelf zodat de boot recht of bijna recht ligt,want niemand zit graag op een scheef liggende boot
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Het sleperadr project!
Al doe je het niet om te trimmen, omloopsnelheid van de diesel begrijp ik wel. En inderdaad, kunnen kiezen welke tank je gebruikt voor bepaalde verbruikers is ook handig. Met een afsluiter in de overloop leiding kan je dat makkelijk realiseren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Hmmm...tja, zoveel mensen zoveel meningen
Tis nog even een beetje puzzelen maar onze totale tankinhoud zal ergens tussen de 250 en 300 liter uit gaan komen. Met een geschat verbruik van 1 kuub per jaar vind ik dat persoonlijk veel te weinig.
Als ik alles zelf had mogen beslissen had er een tank van ongeveer 2 kuub ingekomen, dan loont het nog om eens ergens heen te varen/te wachten tot de prijs wat gunstiger is. De bunkerstations waar je wit kunt halen worden ook steeds schaarser hier en zeulen met jerrycannetjes vind ik zo'n geklooi. Bij tijd en wijlen komt er nog wel eens een kansje voorbij om ergens gratis wit te bunkeren, tis alleen een 5 uur varen uit en thuis. das een mooie mogelijkheid maar als je dan op deze tankinhoud een liter of 50 op verstookt dan gaat de grap voor een groot deel verloren in mijn optiek.
Geen betere raad dan voorraad wat dat betreft.
Tis nog even een beetje puzzelen maar onze totale tankinhoud zal ergens tussen de 250 en 300 liter uit gaan komen. Met een geschat verbruik van 1 kuub per jaar vind ik dat persoonlijk veel te weinig.
Als ik alles zelf had mogen beslissen had er een tank van ongeveer 2 kuub ingekomen, dan loont het nog om eens ergens heen te varen/te wachten tot de prijs wat gunstiger is. De bunkerstations waar je wit kunt halen worden ook steeds schaarser hier en zeulen met jerrycannetjes vind ik zo'n geklooi. Bij tijd en wijlen komt er nog wel eens een kansje voorbij om ergens gratis wit te bunkeren, tis alleen een 5 uur varen uit en thuis. das een mooie mogelijkheid maar als je dan op deze tankinhoud een liter of 50 op verstookt dan gaat de grap voor een groot deel verloren in mijn optiek.
Geen betere raad dan voorraad wat dat betreft.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Het sleperadr project!
Welke tank je gebruikt voor welke gebruikers gaat bij mij niet echt op,ik heb alleen de kachel en de motor
En die worden op 1 tank afgetakt,ik zie geen voordelen om dit te scheiden,wel nadelen zoals dubbele toevoerleidingen.
Ik denk ook dat bij een boot voor zeeverkenners de omloop snelheid van de dieselolie geen rol speelt die omloop snelheid zou heus wel hoog genoeg zijn.
Verschillende meningen dus,maar als ik het hele projekt volg wordt er overal echt wel over nagedacht vind ik.
In ieder geval heel mooi om het te kunnen volgen
Gr René ( klaver vier)
En die worden op 1 tank afgetakt,ik zie geen voordelen om dit te scheiden,wel nadelen zoals dubbele toevoerleidingen.
Ik denk ook dat bij een boot voor zeeverkenners de omloop snelheid van de dieselolie geen rol speelt die omloop snelheid zou heus wel hoog genoeg zijn.
Verschillende meningen dus,maar als ik het hele projekt volg wordt er overal echt wel over nagedacht vind ik.
In ieder geval heel mooi om het te kunnen volgen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Het sleperadr project!
Dat vind ik eigenlijk ook te weinig.Er staan wel 2 stampertjes in,vergeet dat niet. 2 a 3 keer zoveel zou beter zijn toch?Baschinist schreef: ↑zo feb 17, 2019 8:52 pm Tis nog even een beetje puzzelen maar onze totale tankinhoud zal ergens tussen de 250 en 300 liter uit gaan komen. Met een geschat verbruik van 1 kuub per jaar vind ik dat persoonlijk veel te weinig.
Er moeten toch wel 2 stuks van 400 liter in zo'n boot passen?
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
In de Klaus hadden we 2x 600 liter liggen. Dan kon je nog wel eens een olieboer laten komen voor normaal geld.
De WB30 heeft helaas maar 450 liter, wat met tussen de 80-100 vaaruren per jaar dus 2x tanken betekend.
Misschien dat we op lange lange lange termijn nog eens kijken naar een 2de tank, ruimte is het probleem niet.
De WB30 heeft helaas maar 450 liter, wat met tussen de 80-100 vaaruren per jaar dus 2x tanken betekend.
Misschien dat we op lange lange lange termijn nog eens kijken naar een 2de tank, ruimte is het probleem niet.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Het sleperadr project!
HH,
Onze meningen tellen niet zo;
Je komt zelf uit de zeevaart kijk eens naar de opbouw van het leidingwerk en het tankenplan aanboord van het schip waar je mee vaart.
Allemaal niet zonder reden, zonder het wiel opnieuw uit te vinden, vooral beproefd.
Navigo
Onze meningen tellen niet zo;
Je komt zelf uit de zeevaart kijk eens naar de opbouw van het leidingwerk en het tankenplan aanboord van het schip waar je mee vaart.
Allemaal niet zonder reden, zonder het wiel opnieuw uit te vinden, vooral beproefd.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ruimte is bij ons ook het probleem niet, alleen is hier voor gekozen na 100.000 vergaderingen
Nu is er wat meer plek voor tenten, bakskisten en dat soort zaken.
Gelukkig past er wel een IBC aan dek
Nu is er wat meer plek voor tenten, bakskisten en dat soort zaken.
Gelukkig past er wel een IBC aan dek
Wat wij erin bouwen is een kopie van het kleine spul uit de vloot Het manifold wordt idd zo dat elke motor onafhankelijk op 1 of beide tanks kunnen draaien.Je komt zelf uit de zeevaart kijk eens naar de opbouw van het leidingwerk en het tankenplan aanboord van het schip waar je mee vaart.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 7-2019:
Door allerlei andere werkzaamheden een ietwat rustige klusweek gehad maar toch wel weer wat kunnen uitrichten aan het project.
Rond het boeisel voorop is inmiddels voor de helft een potdekseltje getrokken met behulp van een een brandertje en verder hebben we toch maar besloten om een gasolieleiding "in te boxen" omdat het anders wel een heel lastig klusje zou gaan worden om hem netjes en dicht rondom af te lassen. Extra werk maar op deze manier ziet het er net wat strakker uit en zal er straks ook minder rotzooi achter en tussen gaan zitten. Voor de rest achterop een stuk potdeksel rondom afgelast en bijgeslepen en toen zat eigenlijk de klusweek er alweer op.
Door allerlei andere werkzaamheden een ietwat rustige klusweek gehad maar toch wel weer wat kunnen uitrichten aan het project.
Rond het boeisel voorop is inmiddels voor de helft een potdekseltje getrokken met behulp van een een brandertje en verder hebben we toch maar besloten om een gasolieleiding "in te boxen" omdat het anders wel een heel lastig klusje zou gaan worden om hem netjes en dicht rondom af te lassen. Extra werk maar op deze manier ziet het er net wat strakker uit en zal er straks ook minder rotzooi achter en tussen gaan zitten. Voor de rest achterop een stuk potdeksel rondom afgelast en bijgeslepen en toen zat eigenlijk de klusweek er alweer op.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
'Week 8-2019:
Deze week is aan de SB zijde verder gegaan met het zetten van het berghout. Deze week kon het klusje afgemaakt worden zonder een bezoekje aan de huisartsenpost
Verder is er naast het standaard las en slijpwerk verder gegaan met het inboxen van de cross-over leiding. Voor de rest weinig zichtwerk om te laten zien, er is even grondig schoongemaakt en er is het nodige meetwerk verricht om als het goed is deze week de schroefaskokers door te prikken.
Deze week is aan de SB zijde verder gegaan met het zetten van het berghout. Deze week kon het klusje afgemaakt worden zonder een bezoekje aan de huisartsenpost
Verder is er naast het standaard las en slijpwerk verder gegaan met het inboxen van de cross-over leiding. Voor de rest weinig zichtwerk om te laten zien, er is even grondig schoongemaakt en er is het nodige meetwerk verricht om als het goed is deze week de schroefaskokers door te prikken.
Re: Het sleperadr project!
Foto's zijn mooier als je sommige afbeeldingen draait Bas.
Mvg. Antjo
Mvg. Antjo
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.