ronde dakluik rand afwerking

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

ronde dakluik rand afwerking

Bericht door paure nesci »

of hoe moet ik het anders noemen..... :o

Afbeelding



hoe zou ik dit netjes af kunnen werken ? zijn er buigbare profieletjes voor ofzo ? kitten of plamuur zie ik niet zo zitten....

Afbeelding

iemand een helder idee ?
gr Do :?
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door Marie Christina »

Is dat niet met een mooie mahonie lat af te werken?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door sailor wim »

D.K.S heeft daar mooie hoeken voor maar het heeft een prijs.
Lijm van mahonie of teak een vierkant blok zo groot dat je na rond zagen of nog liever frezen aan een stang met centreerpunt een rond stuk hebt wat je in vieren kan zagen.
Nu het centerpuntje doorboren met een dunne boor .
Maar eerst de buiten circel dan omdraaien en de verdieping frezen zo dat in het luik de hogere kant komt.
Weer omdraaien dan de binnen circel eruit frezen.
En dan in vieren.
Je hebt nu de frezen en maten voor de rechte latten .
Suc6 Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door varg »

Maak het niet te mooi. Houtwerk heeft op die plek veel te lijden van condens. Je kan vier merantie latten (6 cm breed?) vlak tegen het plafond bevestigen met een keurig verstek. De ronde hoek valt dan netjes weg en de condens veroorzaakt alleen verkleuring aan de bovenkant van het latwerk, dus niet in het zicht. Het raamwerkje kan je kant en klaar verlijmen en dan in zijn geheel met 2 schroefjes vastzetten. Dat maakt het ook makkelijk wegneembaar voor onderhoud (lakken) en misschien zelfs in de winter. Een ander voordeel van deze gemakzuchtige oplossing is dat je er makkelijk een horretje voor kunt maken dat je er zo los in kunt leggen. groet, Arnold
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Do het is misschien een idee om een kunststof hoekprofiel met een föhn in vorm te maken? Ik heb geen idee of dat gaat maar probeer mee te denken. Hout is (veel) mooier maar ook veel meer werk en als gemeld gevoeliger voor ( condens-) vocht etc.
Ben benieuwd hoe het wordt, succes!!
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door edorem »

goedenavond Do ik zou het combineren met een hor luik gr. Edorem
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door Klaver vier »

Ik had op onze vorige boot een soort kant en klaar kader wat je er zo tegenaan schroeft en waar een soort rolgordijn inzit,deze was met hor en zonwering dus of het één of het ander,ik had dit gekocht bij Loedeman in Elburg,echt een mooi systeem,volgens mij opmaat te maken voor diverse luiken,maar dat weet ik niet meer zeker,het is al ff geleden.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door paure nesci »

nou geloof ik dat ik iets gevonden heb , dit is eigenlijk wat ik zoek , , ze hebben ook eenvoudiger kunststof gebogen hoekprofieletjes....



https://www.jasicamp.nl/raamprofiel-tb- ... 9245/p6139


dank voor allen die mee gezocht hebben en allerhand creatieve oplossingen aangedragen hebben, ik was al bijna met de bovenfrees aan het klieren gegaan maar dit is iets makkelijker.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: ronde dakluik rand afwerking

Bericht door Klaver vier »

Het idee is een beetje gelijk aan wat ik voorstelde alleen heb je bij mijn voorstel meteen een rolhor of een geblindeerd raam.
Succes met de oplossing
Gr René
Klaver vier
Plaats reactie