binnen of buitenbesturing of toch beide

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door edorem »

Goedenavond allen zit een beetje in dubio of ik de binnen besturing moet laten zitten en wat daar dan de voordelen van zijn behalve dat je droog zit.
wil wel de hoofdschakelaars binnen en kunnen starten voor als je aan de motor moet werken, maar verder ? gr. Edorem
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Klaver vier »

Edorem ik heb bij onze boot ook wel eens gedacht wat moet ik er mee,ik heb er één keer gestuurd.
Maar van de andere kant houd ik het maar liever origineel,en je haalt ook nog al wat aan,want er zit heel wat onder zo,n dashboard.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door FransvanNispen »

Kan alleen nog buiten sturen, zit droog onder de kap/tent.
Binnen alles er uit, kan dus ook geen storing veroorzaken.
Heb er mijn “ meterkast” van gemaakt.

Grt.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Marie Christina »

Tja, moeilijk.
Ik denk dat je evenveel pro's als contra's zult horen.

Persoonlijk zou ik de binnenbesturing houden.
Dan zit je lekker warm, mocht je 's winters eens varen.
Bovendien wil de eventuele volgende eigenaar het misschien ook wel.
Of juist niet....

Succes met het tobben hierover.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door sailor wim »

Nou ik zou zeggen binnen, hoewel bovenop zie je wel veel meer.
Maar ik zag veel rare plekken op de hoofdhuid er oor randen bij buitenstuurders op mijn voormalige WVS .
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door buggyrene »

Binnen en buiten besturing, en dat blijft ook zo, vel gemak van.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door RuudMal »

Als je buiten droog en wind vrij kan sturen dan vind ik een binnen besturing overbodig.

Het kan nog wel koud zijn maar dat is ook maar beperkt in ons land.

En boven heb je altijd beter zicht tijdens het varen. Dit is alleen van toepassing bij AK’s en OK’s hebben hier minder last van

Lastig keuze :mrgreen: :mrgreen:

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, toen ik mijn scheepje met flying bridge nog had stuurde ik altijd buiten, weer of geen weer: fantastisch! Goed zicht rondom en contact met water en omgeving. ik stuurde wel ECHT buiten: geen tent, geen windscherm.
Echter als ik bij sommigen zie wat er aan constructies gebouwd worden om maar niks van het buiten sturen te merken :o , denk ik wel eens: je kan net zo goed binnen zitten. Maar ieder zijn meug.
Het voordeel van allen buiten sturen is wel dat je binnen wat meer ruimte kunt maken en/of andere zaken kunt benutten( lees Frans).
Wel ben ik blij dat ik op de TADI geen keus heb want het is en blijft een lastige met bergen voors en tegens.
Mijn raad: doe wat jezelf fijn vind en waar je vrede mee kunt hebben, want voor een ander doe je het toch NOOIT goed.
ALS je buiten vaart houd dan wel rekening met het zonnetje 8) :roll: dat kan hele nare dingen met je doen, met zonnebrand als minst erge.
Succes met je beslissing!
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Klaver vier »

Ik stuur altijd buiten zoals ik al zij ,maar zit dan wel lekker onder een cabrio kap,deze kan ik aan de achterkant ook dicht doen,maar dat doe ik eigenlijk nooit tijdens het varen,is denk ik 1 of 2 keer gebeurd met slecht weer.
Groot nadeel van binnen sturen,dat als het bijv, is regent tevens de enige reden om binnen te sturen is alles gelijk zeiknat als je er een keer ff uit bent geweest,bij een sluis of zo,en alles beslaat.
Bij onze vorige boot zat je echt helemaal buiten dan vluchte je naar binnen en dan alles weer beslagen en nat
Ik zweer bij buiten besturing,maar dan niet zoals op sommige bootjes een klein achterkajuitje waar krap 2 stoeltjes op kunnen en dan nog hele lage rot stoeltjes,en het stuurwiel heel laag zodat je als je er achter zit nog moet bukken om te sturen,zoals je wel is ziet op een boot met openkuip en achterkajuit,dan zou ik veel liever binnen sturen.
Je ziet ze ook die moeten kosten wat kost buiten sturen al is het nog zo,n slecht weer regenpak met zuidwester op,nou dan maar niet buiten sturen.
Succes met de beslissing,ik denk dat ik al de voor en tegens wel opgenoemd heb,en ik ga voor buiten sturen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Bokxer
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 24, 2012 10:47 pm
Contacteer:

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Bokxer »

Je zou kunnen overwegen om de binnenbesturing te houden en deze uit te breiden met een afstandsbediening, kan je sturen waar je wil, zelfs op het voordek
Voor 0800 uur is vroeg, voor 0700 uur is heel erg vroeg
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Baschinist »

Never ending discussie denk ik. Als ik nu naar buiten naar het weer kijk zou ik de buitenbesturing eraf slopen en lekker binnen gaan zitten :lol: :lol:

Maar zonder gein, wat schiet je er mee op om het binnen weg te halen als het het er al zit?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door wrotter »

er zijn heel wat recreanten die er achter komen dat alleen binnen besturing niet zo handig is ,buiten heb je omdat je hoger zit mooier en meer uitzicht ook kan je makkelijker bij de touwtjes als je moet vastmaken ,en vergeet niet gratis airco tijdens het varen ,en als je stil ligt kan je heerlijk ij het zonnetje zitten ,trouwens ook onder het varen ,,tja en binnen besturing zegt het al ook minder uitzicht ok je zit droog maar bij die ander ga je even naar binnen verder bij bloed heet weer zit je te smoren tja een raampje open helpt .
nee ik ben blij dat ik beide mogelijkheden heb ,
vroeger moest je helaas altijd in de stuurhut varen iedereen aan dek lekker in het zonnetje en jij zat 10 uur binnen ,
en dan heb je nog jachtjes met een kuip waar van de mensen met een afstand besturing zitten met soms hopeloos slecht uitzicht en als er plots wat gebeurd moeten ze struikelend naar de gashandels en boegschroef ,niet handig ,nee ik zit heerlijk in de veel standen stoel languit met mijn voetjes te sturen ,marifoontje onder hand bereik en natuurlijk de lekkere dingen ?? niet te vergeten .
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: binnen of buitenbesturing of toch beide

Bericht door Klaver vier »

Als je een afstandbediening heb ga je toch niet met slecht uitzicht sturen,dan zou niet snugger zijn.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie