Info ruggerini mm150

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Ik heb een ruggerini mm150 op de kop getikt en wil deze lopend maken. Nu heb ik hem al aan de praat gekregen maar het volgende doet zich voor: zodra hij loopt gaat hij volle toeren draaien. Is totaal niet te regelen.

Iemand enig idee waar ik dit in zou kunnen zoeken? Moeten de verstuiverpompen op een bepaalde hoogte worden afgesteld dmv shims of pakkingen?

Wie o wie kan zijn kennis delen?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Navigo »

HH,

Was het al een scheepsdieseltje of stond hij bijvoorbeeld voor een generator?

Bij het laatste zou het zo kunnen zijn dat de regelstang vastgezet is? Loopt het levertje goed vrij bij het blok?

Zo ja dan zou het kunnen dat de een HD brstfpomp(of beide)niet goed zit.

Je kunt een brstfpomp er gemakkelijk bovenlangs uitpakken, leidingwerk los, tweemaal bout/ moer aan de voet van de pomp los en je zou hem er bovenlangs uit moeten kunnen halen.
Mogelijk de brandstofhandle even iets vanuit idle naar halfgas zetten .

Je kunt dan;
1 kijken of hij in de uitsparing zit/ zat.
2 kijken of je het levertje op de pomp zelf ook soepel kunt verdraaien.

Let op dat je de voetpakking onder de pomp heel houdt, hier wordt namelijk de "lift" hoogte van de plunjer mee bepaalt.

Is goed te doen.

Navigo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Hoi navigo

Bedankt voor je reactie. Naar mijn mening is het altijd een scheeps dieseltje geweest. Zit gewoon een keerkoppeling achter. En verder geen andere zaken gezien. De regelstang tussen beide pompen loopt soepel. Ik voel alleen weinig bij de gashandle zeg maar. Misschien dat daar toch iets vast zit geroest door het lange stilstaan.



Gr Peter

heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Navigo »

HH,

Ik neem aan dat je zonder gaskabel start, dus dat je het handle op de motor echt volledig naar nul kunt zetten?
Krijg je als hij loopt de motor wel normaal gestopt? Dan zouden de pompen namelijk wel goed gangbaar zijn, maar staan ze verkeerd tov de regelstang.

Maar okay.

Vliegt hij in toeren omhoog, of " kruipt" hij in toeren omhoog.

Als hij omhoog vliegt denk ik toch aan een vastgelopen niet verdraaibare pompunit.
Mogelijk na lang stil staan.
Of dat bij problemen/ revisie de plunjer/ cilinder element tov regelstang verkeerd gemonteerd is.

Als hij omhoog kruipt denk ik aan verkeerde hoogte van de gehele pompunit.

Navigo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Ik start inderdaad zonder kabels er aan. Krijg hem ook niet gestopt op de normale manier. Doet niks.... heb nu de pompen uit elkaar gehad en opnieuw gemonteerd. Volgens de manual zitten ze goed in elkaar.
Ik voel totaal geen weerstand op de gashandle weet ook niet of dat zou moeten....

Gr Peter

heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Hij vliegt in toeren omhoog. Gaat als een speer....

Gr Peter

heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Wat je trouwens zegt over een verdraaide pomp unit zou best wel eens kunnen. Er zit een pin in als een soort begeleiding. Bij 1 van de 2 was dit pinnetje niet ver genoeg in de kamer. Hierdoor kon het pomp huis alle kanten op gemonteerd worden. Misschien zit hier een oorzaak?..... ik ga zo weer alles terug bouwen en proberen. Zodra ik getest heb kom ik hier op terug.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Info ruggerini mm150

Bericht door Peter-J »

Update: motor loopt weer zoals het hoort. Het probleem heeft toch gezeten in de verdraaiing van het pomphuis. Pakt goed op en loopt rustig stationair. Bedankt voor het meedenken Navigo!!!

Gr Peter

heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie