Het sleperadr project!

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Waar het fout is gegaan met het stuurhutdak is tijdens het aflassen aan het staande gedeelte. De overhangende delen zijn toen naar beneden getrokken en met name de punten zijn helemaal door gaan hangen.
Zal het verder netjes houden maar het experiment met het vlammetje heeft wel een interne discussie opgeleverd :mrgreen: Zoals je zelf al aangeeft is het een vak apart en dan is YouTube leuk maar om het maar gelijk op een heel dak te gaan oefenen... :cry: En nu is het een leerproject en hoeft het allemaal niet perfect te zijn maar er zijn wel grenzen. Gevolg is nu alleen dat er meer deuken in zitten i.p.v. minder.
Persoonlijk denk ik dat je je tijd beter kunt besteden aan het loshalen van de plaat van de spanten en opnieuw te beginnen met een recht plaatje en het hele gebeuren te bestempelen als "leermomentje".
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Ik denk ook dak losslijpen en nieuwe plaat er op ,als er zo veel hitte in is gebracht krijg je het nooit meer goed.
Die grote brander op het dak maakt meer kapot als dat hij maakt.
De juiste manier om zo,n dak te lassen is allemaal korte stukjes lassen en het liefst met een laspit op de plekke waar gelast wordt tegenwarmen,de krimpsnelheid is namelijk groter dan de uitzet snelheid.
Wat ook een beetje helpt is eerst een afwerkbuis rondom lassen.
Ik volg het project helemaal en vind het heel mooi worden,laat dit nou niet door een krom dak verpesten en slijp de boel er af.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

We gaan het zien Rene, er is nog een deel van de groep wat denkt dat het wel goed gaat komen dus daar houden we het maar even bij.
Lukt het dan is het mooi, lukt het niet dan moet je op een gegeven moment wel vervangen want dan is de fut wel uit je materiaal.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 13-2019:

Druk weekje geweest op het project! Het was de week van de interne verhuizing op de bouwlokatie dus daar zat toch het nodige werk in om alle kabels, lampen, slangen, etc, etc, ... op te ruimen en weer op te bouwen. Het hijsen was een fluitje van een cent, toch handig zo'n dak wat open kan :lol: . 11,2 Ton schoon aan de haak dus dat ligt nog aardig in de lijn der verwachtingen en de vorige week aangelaste hijsogen zijn bij deze getest en stevig genoeg bevonden. Inmiddels staat het project op de nieuwe bouwplek en is alles weer ingemeten en staan we weer waterpas en heeft de hele operatie geen vervormingen opgeleverd.
Voor wat betreft kluswerk hebben we ook nog wat kunnen doen gelukkig. De brandstoftanks zijn voorzien van de bodemplaten, afgelast en afgeperst. Er is toch nog tijd besteed om te kijken of we het dak goed kunnen krijgen, deze week is besteed om het met behulp van een pers en holland profiel uit te richten. Volgende week weer verder!
Ook is er weer een flinke ruk gegeven aan de las-o-meter. Aan dek is een bakskist afgelast aan de binnenzijde. Waren we destijds vergeten dus nu moest het met behulp van spiegels en onmogelijke bochten in de ruggengraad :mrgreen:
Berghout is inmiddels ook volledig rondom afgelast en voor een groot deel nageslepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Marie Christina »

Ik ben zwaar onder de indruk!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Het sleperadr project!

Bericht door WillemB »

Ik ben ook met een project bezig...zo'n ruim 5 jaar.
Ik moest een heel nieuw stuk in het dak zetten.
Mijn vader leerde me, ijzer dat erg verhit wordt en langzaam afkoelt zet uit.
Wil je het terug in zijn oude vorm dan verhit je het roodgloeiend en koel je het af met water.
dan schrikt het en krimpt het plaat meer als dat het uitgezet is.
Als het plaat meer is gekrompen dan moet je het gaan kloppen.
dwz. Op het plaatijzer kloppen met een bankhamer en een harde ondergrond.
Wij hebben het plaatijzer zoveel mogelijk in de vorm geklopt en gekrompen na het aflassen.
En toen pas de spanten gebogen en gehecht.
Mocht er dan nog de bolling er niet helemaal in zitten, dan een vijzeltje gebruiken en dan pas de spant hechten.
Dit moet je echt een paar keer gedaan hebben om het gevoel te krijgen.
Wil je het echt helemaal glad..aan het eind opvullen met epoxy.
Succes mensen, echt super om jullie te volgen.

Gr Willem :wink:
Afbeelding
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Wouter »

Het getuigt wel van goed managament als je al die vrijwilligers zo lang enthausiast kan houden.
Petje af!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Bedankt mannen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Willem b ik denk dat je vader het je verkeerd geleerd hebt, als je vader zegt ijzer dat verhit wordt en langzaam afkoelt zet uit heeft hij dat mis.
Ijzer krimpt juist meer,een las geeft krimp,daarom trekt bij de boot in het forum ook de rand van het dak naar beneden.
Ik heb heel veel pijp werk gelast,als je een pijp dwars op een andere pijp last moet je hem altijd tegenwarmen tegenover de las,doe je dit niet trekt hij hol bij de las.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk vertel,want dat is niet makkelijk op papier.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het sleperadr project!

Bericht door KarelE »

Hoi René, WillemB zegt het wel goed:
dan schrikt het en krimpt het plaat meer als dat het uitgezet is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453

Re: Het sleperadr project!

Bericht door WillemB »

Rene..
Je hebt inderdaad gelijk dat het plaatijzer meer krimpt dan dat het uitzet. Dat gedeelte verdient een rectificatie Mijn pa mijn bericht laten lezen. En die heeft even mijn oren gewassen. Haha. T blijft wel een vak apart. Plaatwerken. Mooi vak.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Klaver vier »

Helaas Karel Willem zij het niet goed zie zijn reactie.
En het krimp nog veel meer als je het afkoelt.
Wil je het groter maken dan moet je stuiken,goed ondersteunen en er op slaan,dan wordt het groter.
Heb je een grote bobbel dan kan je het heet maken het ondersteunen kringetjes slaan en afkoelen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Week 14-2019:

Veel bereikt deze week! We hebben de schroefaskokers uitgelijnd en in hun goede positie vastgezet. Een hoop meet en verstelwerk maar boven verwachting zaten beide kokers binnen een dag op hun plekje. In tegenstelling tot het dak zat het hier even mee :lol: Dus naast staal en wat RVS is nu materiaal nummer 3 toegevoegd aan de sleper in de vorm van wat brons 8-)
Voor de rest staan op het dak de laatste verstijvers erop, klaar om daar de volgende keer mee verder te gaan.
In de machinekamer zijn nog wat loospoorten in de spanten gemaakt zodat alle water straks ook bij het pompje kan komen mocht dat nodig zijn. Hier en daar was er in het tekenproces toch een vergeten. En verder uiteraard weer een hoop slijpwerk verricht en aan het eind van de dag grondig schoongemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Tontoos »

Mooi project ik heb het een beetje gevolgd door de foto's
Ik krijg weer de kriebels, als lasser heb ik jaren dat werk gezeten, maar dan in grotere schepen en reparatie in mijn vrije tijd.
Ik zie dan dat het gelast is met rutiel gevulde draad.
Mvg. Tontoos
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Het sleperadr project!

Bericht door Baschinist »

Ha Tontoos,

Ja klopt, 99,9% is idd gelast met gevulde draad. De laatse 0,1% met elektroden voor lastige hoekjes of overgangen naar RVS.
Plaats reactie