laadspanning/ regeling dynamo

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

laadspanning/ regeling dynamo

Bericht door Navigo »

HH,

Al eerder opgevallen en na wat brainstormen toch even de kennis en het inzicht van forumleden nodig.

Aan boord hebben wij 3 telecom 115Ah accu's staan.
Waarvan 1 als startaccu wordt gebruikt en 2 als service accu.
Gescheiden door een Cyrix, het setje wordt normaliter geladen door een enkele dynamo(startaccu wordt als eerste geladen).

Nu valt het me op dat de laadspanning geleverd door de dynamo in de winter hoger ligt dan nu de temperatuur weer omhoog kruipt.
Op zich niet erg want hoe lager de temperatuur hoe hoger de laadspanning mag zijn.

Nu denk ik dat de dynamo een interne temperatuur regeling heeft, zou dit kunnen(ben er zelf aardig overtuigd dat deze erin zit)?

Zie hier voor een leuk tooltje https://www.exide.nu/en/ als je op optimal charging voltage klikt kun je zien hoe één en ander tot elkaar staat.

Wat is er in het verleden aangepast, op de uitgaande B+ van de dynamo is er een diode gezet om de spanning naar beneden te regelen met 0,7V.
De laadspanning was voor de aanpassing in de winterperiode continue 14,7 Volt, nu in de winter 14,1 Volt.

Dit is gedaan om binnen de absorbtiespanning van de AGM accu's te komen, deze verdragen namelijk max 14,4 tot 14,8V.
Het nadeel van een diode, deze heeft een vastte waarde dus je komt eronder.

Wat ik nu zie is, nu het warmer wordt daalt de laadspanning van de dynamo(gemeten op de accupolen) naar 13,5 Volt.
Dit ligt onder de druppel laadspanning van 13,6 tot 13,8V.

Krijg ik nu mijn accu's niet geheel 100% geladen? Of duurt het alleen langer.

Nu is het gebruik van een diode niet ongebruikelijk om een spanningsval te creeeren, maar deze is nagenoeg temperatuur onafhankelijk en heeft een vastte waarde.
Bestaat er een betrouwbare regeling die ik in het laadcircuit kan opnemen(ter vervanging van diode) die, ik keurig kan inregelen op max 14,4 volt en hierna strak vast houdt(ondanks temperatuur schommelingen).

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: laadspanning/ regeling dynamo

Bericht door Navigo »

HH,

Het wordt / is een beetje anders dan het leek/ lijkt.

Vandaag een tijdje bezig geweest aan de hand van de schema’s, meten is weten.
Het is opmerkelijk dat ik ook ergens “spanning” kwijt raak.

De gemeten spanning op de accu’s ligt bijna een halve volt hoger dan als ik halverwege (in de stuurhut) op de klemmenstrook meet.
Meet ik daarna aan het eind van de lijn, in ons geval het dashboard, dan ligt deze wederom nog eens een halve volt lager.
Dus op de accu 13,8v op het dashboard 12,8v.

De plus geheel nagemeten en een rechtstreeks draadje van accu naar dashboard maakt geen verschil.
Doe ik dit met de min, rechtstreeks van de accu naar dashboard dan is de spanning overal gelijk.
Ik heb dus ergens een min probleem, daar moet ik dus nog even naar zoeken.

Nu toch nog even een vraag, als de spanning vanaf contactslot naar het dynamo lampje aansluitend lager is, heeft dit invloed op de laagspanning?
Volgens mij niet, als er maar een bekrachtiging is van het dynamo veld, of zie ik dit verkeerd?

Hoe dan ook het is ergens een probleem in de bekabeling.

Navigo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: laadspanning/ regeling dynamo

Bericht door sailor wim »

Navigo schreef: do mei 02, 2019 2:40 pm HH,
Volgens mij niet, als er maar een bekrachtiging is van het dynamo veld, of zie ik dit verkeerd?
Hoe dan ook het is ergens een probleem in de bekabeling.
Navigo
Precies is alleen voor de bekrachtiging.
Je raakt een volt kwijt onderweg dat is vreemd.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: laadspanning/ regeling dynamo

Bericht door FKZ »

Zo opmerkelijk is dat niet om voltage kwijt te raken. Over welke afstanden etc praten we? Er is altijd spanningsval over een kabel althans als er ergens een belasting opstaat. dus lager meten is niet zo gek. Dan zijn er nog de diverse overgangsweerstanden die de spanning nog meer laten zakken. van de draad in de kabel van de kabel naar de klemmen strook van de klemmen strook naar het draadje naar het dashborad enz.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: laadspanning/ regeling dynamo

Bericht door Navigo »

HH,

Okay is dus inderdaad alleen om even het veld te bekrachtigen, dat gebeurd in ieder geval.

Heb de lengte van de draad en diameter eens opgemeten.
Als ik het dan door een calculator heen gooi, dan komt het spanningsverlies theoretisch en in de praktijk aardig overeen.
Op zich dus blijkbaar niets vreemds.
Wat wel weer vreemd is dat deze meeraderige kabel standaard door fabrikant wordt aangeleverd, schijnbaar houden zij geen rekening met spanningsverlies.

Blijven de volgende vragen nog even open staan;
Is het continue laden met een float spanning voor een telecom accu voldoende, of moeten deze (in dit geval)af en toe ook even wakker worden geschud door een bulk laad spanning van 14,4 volt?
Kan het zo zijn dat een dynamo inwendig een temperatuur compensatie voor de laagspanning heeft? Of is dit een gevolg van gebruik agm accu?

Navigo
Plaats reactie