Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

JanSr schreef: vr dec 28, 2018 10:32 am En verder: Het is uiteraard reuze romantisch om die Werkspoor draaiend te houden, maar verstandig?
Iets hedendaags erin kon wel eens beter uitpakken.
"Dat" had je nou net niet moeten zeggen.....

De huidige werkspoor incl vliegwiel weegt 14 ton. Een motor met hetzelfde vermogen (penta blokje) nog geen 1000 kg. Dus we hebben gelijk een probleem met de stabiliteit van de Zaandam. Tevens zullen we de motorfundatie moeten gaan aanpassen aan de nieuwe motor die denk ik een keer of 5 kleiner is. Dan zullen we de koppeling (2,5 T) moeten vernieuwen en ook hier de fundatie van gaan aanpassen, en dan is het nog maar de vraag of de schroefas en schroef kunnen blijven zoals het nu is. Nee laat ons maar door klooien met het oude beestje.

maar zeg nooit nooit. misschien komt er ooit nog eens iemand die zegt geef mij die motor en koppeling maar en dan zorg ik dat er een andere motor in komt...

beste wensen alvast en een behouden vaart voor komend jaar
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door JanSr »

Toch zeg ik dit niet zomaar. Dikwijls tobt men door op het bestaande spoor, zonder echt de moeite te nemen de zaken fundamenteel op een rijtje te zetten.
Ik zie bijvoorbeeld 14 ton voor de motor en 2,5 ton voor de keerkoppeling.
De gangbare oud-ijzerprijs is €0,16 voor klein grut, ongesorteerd. Daarmee kom je dus al op 16.500 x 0,16 = 2.640 € opbrengst.
Voor een grote homp als in dit geval moet er meer uit te halen zijn.

Geen idee wat voor vermogen die werkspoor levert bij wel toerental.
Je zal verbaasd staat uit hoe weinig ijzer je tegenwoordig dat vermogen krijgt. Gangbare tweedehands diesels zijn in overvloed te vinden voor weinig.
Het echte probleem is uiteraard het lage schroeftoerental. Dus welke reductie heb je nodig? Tot 1:3 is gangbaar, voor meer wordt het zoeken of puzzelen.

Al het nieuwe spul past zeker binnen de contouren van de huidige fundatie. Zelfs als je zou kiezen voor 2 motoren op 1 schroefas.
Dat is ook nog eens "dom staalwerk", je hebt er geen geleerden bij nodig.
Rondom de nieuwe motor(en) is nog wat loodgieterswerk nodig, maar ook dat is geen rocket science.
Zo heb ik jaren geleden eens rond staan kijken in de machinekamer van de betonningsvaartuigen Waddenzee of de Eems (welke weet ik niet meer), met een Bolnes als hoofdmotor. Mijn handen jeukten.

Dan is er nog de puzzel van het compenseren van het gewicht. Ruimte daarvoor zal niet het probleem zijn.
Als je het in ijzer wil doen heb je het geld daarvoor al ter beschikking. :D

Wat je er voor terugkrijgt is minder romantiek, maar ook veel minder hoofdbrekens bij het bemannen van de vetloods. Nu heb je daar steeds schaarser wordende "antieke" ervaring voor nodig. Na conversie is het een druk op de knop en varen maar.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

klopt als een bus, echter afgelopen winter hebben we 2 koppen getrokken en deze voorzien van nieuwe koppakkingen en nieuwe pezen. afgelopen zaterdag hebben we de motor gestart en deze liep weer als een zonnetje. uiteraard moeten we de handel nog even eens een keer goed testen maar daar heb ik alle vertrouwen in. Voorlopig blijven we nog even roeien met de "oude" riemen die we hebben. Motor kan ik zo kwijt aan het zusterschip als de tijd rijp is.

Mocht je een keer willen komen kijken ben je van harte welkom aan boord.

gr Ed
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door JanSr »

Maar over welk toerental/vermogen hebben we het?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Werkspoor TMA 276 430 PK bij 400 Rpm. Echter houden wij meestal een toerental aan van 260 rpm willen we het brstf verbruik een beetje netjes houden. Het max toerental wat we er mee draaien in 320 RPM. beestje is al op leeftijd en we willen hem niet over haar toeren hebben. Qua snelheid doen die laatste toeren net geen 1,5 knoop terwijl het brstf verbruik dan schrikbarend toeneemt.

gr Ed
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door JanSr »

Een koppel-toerenkromme op papier zetten, dan weet je waar je naar moet zoeken.
Want zo te zien heb je maar een procent of 70 van het vermogen nodig van wat je nu aan boord hebt.

Het echte probleem zal de reductie wel zijn, want je moet dus in de buurt van de 260 RPM op de schroef uitkomen.
Denkbaar is een keerkoppeling met een 1:3 reductie met daar achter nog een reductie in de buurt van 1:3 met het huidige koppel.
Dat moet te vinden zijn. Op deze wijze houd je tenminste schroef en schroefas intact.

Als het mijn klus was ging ik eerst op zoek naar die reductie.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Richard van den Berg »

Gisteren in en op de rede van Harlingen gespot:

Afbeelding
Zaandam naast de Holland op Flickr

Afbeelding
Zaandam op de Waddenzee voor Harlingen op Flickr
Groeten,

Richard

mijn boot
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

mooie foto's. Volgende keer maar even een biertje komen doen aan boord van de Zaandam.

gr Ed
Plaats reactie