Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Moderators: sailor wim, frank
Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Ha allemaal!
Voor mijn 7,6mtr lang stalen motorboot wil ik graag een hydraulisch stuursysteem gaan installeren. Het is nu nogal vervelend varen dat de boot altijd van koers veranderd als je het roer loslaat. Dus ik ben opzoek naar een geschikt systeem. Waar moet ik op letten bij het uitkiezen en installeren?
Het roer is ongeveer 0,75x0,75meter (moet ik nog exact opmeten), maar volgens de formule: "M(kgm) = V(tot de 2e) x H x W ((W/2)-E) x 6" kom ik op ongeveer 31kgm, is dit stevig genoeg?
Hier staat meer info over mijn boot: https://www.machinekamer.nl/forum3/view ... f=7&t=3200
Voor mijn 7,6mtr lang stalen motorboot wil ik graag een hydraulisch stuursysteem gaan installeren. Het is nu nogal vervelend varen dat de boot altijd van koers veranderd als je het roer loslaat. Dus ik ben opzoek naar een geschikt systeem. Waar moet ik op letten bij het uitkiezen en installeren?
Het roer is ongeveer 0,75x0,75meter (moet ik nog exact opmeten), maar volgens de formule: "M(kgm) = V(tot de 2e) x H x W ((W/2)-E) x 6" kom ik op ongeveer 31kgm, is dit stevig genoeg?
Hier staat meer info over mijn boot: https://www.machinekamer.nl/forum3/view ... f=7&t=3200
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Kijk in de VETUS catalogis en je kan uit zoeken.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
HH,
Even los van wat de kostten zullen zijn en/ of de aanpassingen.
Inventariseer eerst wat de “exacte “ problemen zijn en wanneer.
Roer oppervlaktes, verhouding balansdeel, afstand tot schroef en speling in lagers/ aansturing zijn de eerste punten waar te beginnen.
Ook een hydraulisch aangestuurd roer krijgt hiermee te maken, je merkt het alleen misschien niet in het stuurwiel.
Je verstopt misschien het daadwerkelijke probleem.
Een goed uitgelegd roer is ook zonder hydrauliek goed te bedienen.
Navigo
Even los van wat de kostten zullen zijn en/ of de aanpassingen.
Inventariseer eerst wat de “exacte “ problemen zijn en wanneer.
Roer oppervlaktes, verhouding balansdeel, afstand tot schroef en speling in lagers/ aansturing zijn de eerste punten waar te beginnen.
Ook een hydraulisch aangestuurd roer krijgt hiermee te maken, je merkt het alleen misschien niet in het stuurwiel.
Je verstopt misschien het daadwerkelijke probleem.
Een goed uitgelegd roer is ook zonder hydrauliek goed te bedienen.
Navigo
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Goedenavond allen, @ MartijnvM, ik ben het eens met Navigo, kijk eerst of je eventuele mankementen, slijtage etc. kunt vinden/repareren VOOR je een berg geld aan hydraulische besturing uitgeeft.
Het verbergen van symptomen (omdat je ze niet in je stuurwiel meer voelt), heeft geen functie denk ik ,dat komt ooit op een moment voor de dag en dan ben je een berg geld en werkuren achteruit en moet je als nog repareren, met de kans dat je nieuwe spulletje OOK alweer aan extra slijtage onderhevig is
Ik vaar zelf met een 12 meter boot met ketting- en draadbesturing en dat gaat prima, als ik rechtuit vaar kan ik op mijn gemak een "rondje dek" doen en dan gaan we nog steeds rechtdoor dus het kan wel .
Groet Ad
Het verbergen van symptomen (omdat je ze niet in je stuurwiel meer voelt), heeft geen functie denk ik ,dat komt ooit op een moment voor de dag en dan ben je een berg geld en werkuren achteruit en moet je als nog repareren, met de kans dat je nieuwe spulletje OOK alweer aan extra slijtage onderhevig is
Ik vaar zelf met een 12 meter boot met ketting- en draadbesturing en dat gaat prima, als ik rechtuit vaar kan ik op mijn gemak een "rondje dek" doen en dan gaan we nog steeds rechtdoor dus het kan wel .
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Mee eens , en nadat ik mn roer ( mede door alle goede adviezen alhier ) aangepast heb , stuurt ie nog beter en blijft ie ook op vol vermogen gewoon rechtdoor lopen.... ( En ja , ik heb ook overwogen om hydraulisch te gaan maar ik hou mn knip dicht en blijf trouw aan mn kabels en kettingen !
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Ha dank voor de adviezen. Eind zomer wil ik hem er weer uit halen en dan eens goed kijken. Ik wist niet dat koersvast varen ook mechanisch zou kunnen!
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Alles goed en wel, maar van een aangehangen roer zonder balansdeel krijg je nooit de krachten weg. Daar kunnen de krachten met zeegang behoorlijk oplopen.
Vaak liggen dat soort constructies opgesloten in het ontwerp van een schip. Bij veel tjalken en klipperaken is dat het geval, platbodems algemeen.
Dan is hydrauliek wel erg prettig.
Vaak liggen dat soort constructies opgesloten in het ontwerp van een schip. Bij veel tjalken en klipperaken is dat het geval, platbodems algemeen.
Dan is hydrauliek wel erg prettig.
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Zo'n platte schouw loopt bij het verplaatsen van je gewicht al uit het roer als je het wiel niet vasthoudt.
Hydraulisch kan dat opgelost worden.
Mits je een hydraulische besturing aanschaft met (opgebouwde of losse) dubbel gestuurde terugslag klep.
Ander komen de krachten alsnog op je stuurwiel terecht.
Aquanaut
Hydraulisch kan dat opgelost worden.
Mits je een hydraulische besturing aanschaft met (opgebouwde of losse) dubbel gestuurde terugslag klep.
Ander komen de krachten alsnog op je stuurwiel terecht.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Dit is een foto van het roer toen de boot uit het water was. Er zit dus een stuk balansdeel. En een soort grappig visstaartje achter op het roer. Overigens is het bijna onmogelijk om achteruit naar BB te varen (met een rechtseschroef).
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Hoeft niet (maar je schreef ook "veel"en niet "alle"). Mijn 22 meter klipper(tje) stuurt prima. Heeft misschien met de kont te maken (water kan makkelijk weg) en het feit dat ik een doorgestoken roer heb? Ben er wel nog nooit mee op zee geweest, dus over zeegang kan ik niet meepraten.WADnWIND schreef: ↑do jun 13, 2019 8:50 am Alles goed en wel, maar van een aangehangen roer zonder balansdeel krijg je nooit de krachten weg. Daar kunnen de krachten met zeegang behoorlijk oplopen.
Vaak liggen dat soort constructies opgesloten in het ontwerp van een schip. Bij veel tjalken en klipperaken is dat het geval, platbodems algemeen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
@MartijnvM
Zo te zien het traditionele probleem: Veel te kleine afstand tussen schroef en roer.
In combinatie met een "vol" achterschip leidt dat tot lastig stuurgedrag.
In de oudheid keek men daar niet naar.
Daardoor is het balansaandeel erg klein en niet groter te maken.
Tussen voorkant roer en de schroef zou ca een halve schroefdiameter moeten zitten.
Als je echt wil sturen, zou je een "Schilling roer moeten toepassen met 2 x 35° roeruitslag. Zo'n roer heeft ca 40%/60% balansverhouding.
Bij jouw schip is dat alleen te realiseren door de roerkoning een halve meter naar achteren te zetten en dat zal wel niet gebeuren.
Zo te zien het traditionele probleem: Veel te kleine afstand tussen schroef en roer.
In combinatie met een "vol" achterschip leidt dat tot lastig stuurgedrag.
In de oudheid keek men daar niet naar.
Daardoor is het balansaandeel erg klein en niet groter te maken.
Tussen voorkant roer en de schroef zou ca een halve schroefdiameter moeten zitten.
Als je echt wil sturen, zou je een "Schilling roer moeten toepassen met 2 x 35° roeruitslag. Zo'n roer heeft ca 40%/60% balansverhouding.
Bij jouw schip is dat alleen te realiseren door de roerkoning een halve meter naar achteren te zetten en dat zal wel niet gebeuren.
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Maar de krachten haal je er niet vanaf,dat vindt je vaak terug in de slijtage van de roerkoningGerard schreef: ↑vr aug 23, 2019 12:12 amHoeft niet (maar je schreef ook "veel"en niet "alle"). Mijn 22 meter klipper(tje) stuurt prima. Heeft misschien met de kont te maken (water kan makkelijk weg) en het feit dat ik een doorgestoken roer heb? Ben er wel nog nooit mee op zee geweest, dus over zeegang kan ik niet meepraten.WADnWIND schreef: ↑do jun 13, 2019 8:50 am Alles goed en wel, maar van een aangehangen roer zonder balansdeel krijg je nooit de krachten weg. Daar kunnen de krachten met zeegang behoorlijk oplopen.
Vaak liggen dat soort constructies opgesloten in het ontwerp van een schip. Bij veel tjalken en klipperaken is dat het geval, platbodems algemeen.
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
Op de werf hebben ze laatst deze aanpassing gedaan. Gevolg is dat hij beter op koers blijft en ook blijft staan en niet naar bakboord trekt. Enige nieuwe nadeel is dat hij nu met een hele kleine roerbeweging al veel graden draait. Het stuurwiel zit met een ketting aan een buis die van voor naar achter loopt, waar hij dan via tandwielen het roer beweegt. Dit wil ik aanpassen door een ander tandwiel op het roer te zetten.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
prima, de aanpassing aan het roer, nu dat malle randje aan de voorkant van het roer er nog even afslijpen! groet, Arnold
Re: Hydraulisch stuursysteem aanschaffen
HH,
Helemaal met Varg eens.
Doordat je het roer aan de voorzijde nog wat verkort wordt komt;
-De verhouding beter tot zijn recht.
-Wordt het roer aan de voorzijde stomper, wat meer wervelingen langs het roerblad creëert. Je denkt dat dit iets is wat je juist wilt voorkomen, maar niets is minder waar. Die wervelingen zorgen juist voor een betere koersvastheid.
Misschien kun je ook nog ergens wat speling wegdraaien op je stuurkabels of op tandwieloverbrenging.
Navigo
Helemaal met Varg eens.
Doordat je het roer aan de voorzijde nog wat verkort wordt komt;
-De verhouding beter tot zijn recht.
-Wordt het roer aan de voorzijde stomper, wat meer wervelingen langs het roerblad creëert. Je denkt dat dit iets is wat je juist wilt voorkomen, maar niets is minder waar. Die wervelingen zorgen juist voor een betere koersvastheid.
Misschien kun je ook nog ergens wat speling wegdraaien op je stuurkabels of op tandwieloverbrenging.
Navigo