keuringen Cvo , wat kost dat?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door JanSr »

Bij het lezen van al dit fraais vroeg ik mij af: Moet dat nu echt allemaal?
In http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0087&rid=1 vindt je wat er wel en niet moet.
Het belangrijkste is wel dat de regel bedacht is om oneerlijke concurrentie in de beroepsvaart binnen de EU te beperken.
Kort gezegd: Voor mensen die hun brood met een schip verdienen moeten overal dezelfde regels gelden.

Voor pleziervaart hoeft er maar erg weinig, zolang je niet met personeel vaart of op radar en met bochtaanwijzers etc.
Wat ik vind gaat over boordlichten, uitzicht, gasinstallatie en of je je motor goed kan bedienen.
Niets over vlakdiktes en wat niet al.

Waarom daarvoor een keurmeester van stal moet komen is mij niet helder, want wat er gevraagd wordt kan je in één oogopslag zien.

Iets anders is de verzekering. Een verzekeraar kan van alles vragen om hem in de gelegenheid te stellen zijn risico in te schatten.
Een onderlinge verzekeraar voor de binnenvaart zal dat ander doen dan een jachie's verzekeraar.
Na wat offertes kan het helder worden waar je het best terecht kunt.

Misschien zie ik het te simpel, maar het kan soms handig zijn om even te kijken wat er precies in de wet staat.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door quichot »

Vlak en kimmen zijn bij mij voor de CVO van voor naar achter gemeten, en secuur ook!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door JanSr »

Maar mijn vraag is nu juist op grond van welke wettelijke maatregel dat zou moeten?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door quichot »

Een criterium als 'klaarblijkelijk gevaar' geeft misschien geen uitsluitsel over wettelijk vereiste vlakdiktes, maar kan wel aanleiding zijn een schip af te keuren als direct gevaar voor zinken wordt gevreesd. Het is dan aan de keurmeester om te beoordelen welke mate van slijtage of invreten hij nog voldoende veilig acht.
Ze zijn overigens weinig uniform, die eisen. Over het ontbreken van een ankerbol werd bij mij bijvoorbeeld niet gezeurd. Wél moest minstens één van de drie verplichte reddingboeien een lichtje hebben.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

Zo, lange tijd niet op het forum geweest (werd een beetje moe van al die ongefundeerde beweringen van al die mensen die niet zelf de Europese richtlijn (later ES-TRIN 2017/1) raadpleegden). Er blijkt weinig veranderd :-(
ES_TRIN 2017/1 geeft geen criteria voor huiddiktes. "Klaarblijkelijk gevaar" is het criterium en "klaarblijkelijk" betekent: "op het oog zichtbaar" (dus zelfs voelen of je een gat in de huid kunt drukken of slaan, gaat (formeel) te ver. Terecht wordt dus opgemerkt, dat wanneer op het oog gevaar voor zinken wordt gevreesd, dat als klaarblijkelijk gevaar mag worden aangemerkt. Overigens eist ILT minimaal 3 mm huiddikte en krijg je anders ook jouw schip niet verzekerd, maar dat is een andere kwestie.
Die eisen (van Europa) zijn wel degelijk uniform, maar er bleken/blijjken veel keurders te zijn die maar wat beweren en aanklooien. Waarschijnlijk speelt gemakzucht een rol. De meesten zijn niet gewend plezierschepen in relatie tot een CBB te keuren en maken geen nverschil met beroepsschepen.
Een ankerbol wordt (lees, lees, lees nou eens de broninformatie!!!!) niet vereist.
Dat "lichtje" (en niet zomaar een lichtje maar een "automatisch ontbrandend licht gevoed door batterijen , dat in het water niet kan uitgaan." (art. 13.08 lid 1) wel.

Terzijde (voor belangstellenden):
Vanmorgen heb ik CBB-inspectie aan boord gehad. Van te voren heb ik duidelijk gemaakt dat ik een CBB wilde voor ALLE Europese wateren inclusief de hele Rijn. Vooraf werd ook ingestemd met mijn mening, dat op basis van mijn argumenten een proefvaart overbodig was. De inschatting van de tijdsduur van inspectie aan boord was 2 uur incl. reistijd. Aan boord bleek 2o minuten voldoende en werd alles in orde bevonden en werd er geen onzin verteld of gevraagd. Voor administratie komt daar nog 3 uur bij. Al met al, heb ik (uurtarief 125 euro incl.) niets te klagen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

Na een lange stilte, het laatste nieuws. Ik heb nog steeds geen CBB van het NBKB ontvangen. Hun factuur bevatte een post voor het afgeven van een tijdelijk certificaat waar ik echter niet om heb gevraagd, niet nodig had en dus ook niet wenste te betalen. Wat heen en weer gemaild daarover maar ze bleven, met slechte argumenten, voet bij stuk houden. Van de laatste mails gingen ook ccś naar de directeur. Tenslotte kreeg ik bericht, dat ze niet meer zouden reageren. Ik ben met mijn argumenten naar de waterpolitie gestapt om hun mening te horen. Zij stelden, dat ik geen enkel risico in Nederland zou lopen zonder CBB omdat ik schriftelijk kon aantonen, dat ik alles naar behoren had gedaan ter verkrijging van een CBB. 14 dagen geleden een mailtje van het keuringsbureau ontvangen waarin zij melding maakten, dat ze met het NBKB contact hadden opgenomen met de vraag waarom zei hun kosten nog steeds niet vergoed hadden gekregen en ze daar te horen hadden gekregen, dat dat kwam omdat ik hen nog steeds niet had betaald. E.e.a. uitgelegd. Kort daarna kreeg iik een cc van een mail van het keuringsbureau aan het NBKB, dat ik coorect alles had gedaan en ik dat tijdelijke certificaat niet nodig had en de noodzaak daarvan was ontstaan door capaciteitstekort danwel slechte organisatie bij het NBKB en het dus ook niet redelijk was om daarvoor bij wie dan ook kosten voor in rekening te brengen. Ze drongen aan om deze zaak zo spoedig mogelijk in orde te brengen, zodat zij daar (ook) niet de dupe van bleven. T.n.t. blijft het echter stil.

Totzover
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Robin »

Hier dezelfde discusie gehad, de eerste dame wist het niet. En de tweede persoon zei dat ik het certificaat niet kreeg zolang de betaling niet ontvangen was.
Natuurlijk weer veel te braaf en betaald...
Grts
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

Robin schreef: wo jul 24, 2019 10:27 pm Hier dezelfde discusie gehad, de eerste dame wist het niet. En de tweede persoon zei dat ik het certificaat niet kreeg zolang de betaling niet ontvangen was.
Natuurlijk weer veel te braaf en betaald...
Jammer joh. Het gaat natuurlijk niet om de grote van het bedrag maar om het machtsmisbruik. En moet je je eens voorstellen welk bedrag het NBKB op deze manier ten onrechte heeft gevorderd van al die mensen zoals jij samen*.
Zojuist heb ik een e-mail gekregen van de keurder van het keuringsbureau (waarover niets dan lof), die ook tot de conclusie is gekomen dat ik in m'n volste recht sta, maar dat het NBKB zich star opstelt. Hij heeft diverse keren met het NBKB contact gehad, maar is daar alles behalve lovend over.
Dit muisje krijgt nog een staartje, want ik laat me niet zomaar afzetten door het NBKB.

* Hetzelfde geldt natuurlijk voor het onnodig droog zetten van al die schepen. De regelgeving geeft geen meetbare
criteria voor het onderwaterschip aan, dus deed iedereen maar wat. Maar jongens, wat heeft dat een geld in het laadje gebracht.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door KarelE »

Ik kan niet anders dan lovend zijn over BSC. Geen gezeur/discussie, heel duidelijk het standpunt: "was het in 2007 al zo? Ja? Ik zie geen gevaar, niks meer aan doen". Net de herinspectie aan boord gehad, was zo gepiept. Nog een paar kleine puntjes afmelden met een foto en het is klaar, daar was ik met de hitte nog niet aan toegekomen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

KarelE schreef: wo aug 14, 2019 4:55 pm Ik kan niet anders dan lovend zijn over BSC. Geen gezeur/discussie, heel duidelijk het standpunt: "was het in 2007 al zo? Ja? Ik zie geen gevaar, niks meer aan doen". Net de herinspectie aan boord gehad, was zo gepiept. Nog een paar kleine puntjes afmelden met een foto en het is klaar, daar was ik met de hitte nog niet aan toegekomen.
Tsja Karel, bij mij was het zo, dat mijn onderwaterschip i.v.m. de verzekering gekeurd moest worden hetgeen dus gratis was. Dat was toevallig door een keurder/bureau die/dat aangesloten was bij het NBKB. De door ILT aangewezen keuringsinstanties bleken elkaars keuringsrapporten niet te accepteren waardoor ik in mijn geval onnodig op kosten zou worden gejaagd om onnodig een onderwaterekeuring door/vanwege een andere keuringsinstantie te laten doen. Overigens, had deze/dit keurder/bureau het voordeel van een zeer korte reisafstand en daaraan gerelateerd weinig reiskosten bij nij in rekening te brengen, dat BSC in mijn geval allesbehalve heeft.
Overigens, in relatie tot het onderwerp; wat kostte in jouw geval het verkrijgen van jouw CBB (want in deze hele discussie komt dat maar heel weinig naar voren)?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door KarelE »

Mijn kosten heb ik nog niet compleet, het certificaat heb ik nog niet. Ik zal wat duurder uit zijn dan normaal, omdat ik termijnen niet heb gehaald, met herinspectie en een verklaring dat ik in het keuringsproces zit om dit jaar te mogen varen tot gevolg. Dat is 'mijn eigen schuld'.

BSC rekent in Nederland een vast starttarief, daar zitten de reiskosten in. Afstand maakt dus niet uit.

EOC heeft een deel van de casco keuring door BSC vergoed, en het rapport gewoon aanvaard voor de verzekering.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Bericht door Gerard »

KarelE schreef: vr aug 16, 2019 8:14 pm Mijn kosten heb ik nog niet compleet, het certificaat heb ik nog niet.
Dit geld dus ook voor mij, maar zodra dat zo is zal ik beide hier melden.
[qoute]Ik zal wat duurder uit zijn dan normaal, omdat ik termijnen niet heb gehaald, met herinspectie en een verklaring dat ik in het keuringsproces zit om dit jaar te mogen varen tot gevolg. Dat is 'mijn eigen schuld'.
[/quote]Ja, ik had alles te voren goed uitgezocht en voor elkaar en was op tijd. Desondanks heb ik dankzij die zakkenvullers van het NBKB mijn CBB nog niet.
BSC rekent in Nederland een vast starttarief, daar zitten de reiskosten in. Afstand maakt dus niet uit.
Afstand maakt dan niet uit maar de kosten wel want "mijn" bureau rekent geen starttarief (waarin de kosten van de gemiddelde reisafstand en -duur zijn verwerkt die uiteraard hoger zijn wanneer een bureau niet in het centrum van het land is gevestigd).
EOC heeft een deel van de casco keuring door BSC vergoed,
Waarom slechts een deel?
en het rapport gewoon aanvaard voor de verzekering.
Ja, dat is logisch, lijkt mij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie