Welke kachel??

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

Goedemiddag u allen.
Onze motorschouw "Jantje" ligt na 8 mnd elk vrij uurtje buffelen eindelijk in de plomp. We zijn inmiddels al wat keren de hort op geweest, en op wat kleine dingen na, bijna allemaal het gevolg van ouderdom en slecht onderhoud, ons prima bevallen. Affijn, vlak nadat de boot in ons bezit kwam, heb ik een Planar dieselkachel (warme lucht) geinstalleerd, en de 3 kw die de kachel produceert bleek afgelopen winter bij lange na niet voldoende om het binnen aangenaam te krijgen. Nb, de boot stond toen droog op de werf. Op enig moment heb ik er toen een zibro laser kachel bij gezet, en was de binnentemp werkbaar. De boot is gebouwd in 1972, en voor zover ik kan zien zit er hier en daar wel wat isolatie, maar de romp iig niet. Nou vraag ik me dus af, is/bestaat er een reken formule waarmee uitgerekend kan worden wat de capaciteit van een kachel moet zijn om het binnen warm te krijgen.
Groetsels Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Welke kachel??

Bericht door sailor wim »

Toine op de site van Eberca vind je Eberspeacher luchtverwarming.
Even zoeken en je vind een pdf.
3Kw voor een plezierschip is voor 5.7 tot 6.7 meter.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Welke kachel??

Bericht door varg »

Chinees van 3Kw op een goed geïsoleerd schip van 9,5 meter was meer dan genoeg. Nou was het niet echt een koude winter, we lagen in het water en waren de ramen dubbel geïsoleerd. Wel duurt het even voor alles warm is. Arnold
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

De boot is 10,30 meter lang. Heeft een voorkajuit/kombuis, stuurhuis en achterkajuit.
Isolatie is zeer matig en enkel glas. De ruimtes zijn tov elkaar open. In de achterkajuit zit een inblaas, stuurhuis 2 en voorkajuit 1. Ik heb de buizen geisoleerd ivm warmte verlies naar de diverse ruimtes. De kachel is een 3 kw planar dieselkachel. Deze setup is, naar gebleken, volstrekt ontoereikend om het aangenaam te krijgen. Dus voordat er een zwaar exemplaar aangeschaft word, is het niet geheel onbelangrijk uit te rekenen welke capaciteit nodig is, om het behaaglijk te krijgen.
De vraag is dan ook, hoe doe ik dat, rekening houdend met de zeer matige isolatie van de boot.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Welke kachel??

Bericht door sailor wim »

Toine je hebt het over 3 ruimtes die eigenlijk een zijn.
Warme lucht stijgt dus eigenlijk moeten de grootste uitblaas openingen beneden zitten.
Maar goed bereken per ruimte de inhoud.
Het achteronder en vooronder zal niet zoveel glas oppervlak hebben als het stuurhuis.
Gebruik daar 85 Watt/ m3 inhoud verhoogd met 20%.
Voor het stuurhuis 85 Watt/m3 verhoogd met 40%.
Dit is een vuistregel inplaats van de zeer uitgebreide transmissie berekening voor verwarming van een woning.
Rekening houdend met enkel glas en matige isolatie.
Kijk dan is wat er nodig is en vertel dat is.
Maar eerst de boot in de plons deze winter en kijk wat de 3 Kw doet.
Verder kan je nog optimaliseren door de aanzuig van de Planar uit de verwarmde ruimte te halen.
Mis je wel de overdruk ventilatie die de ruimte droger houd.
Maar lukt het kan je weer een luchtwisselkraan toepassen waarmee je dat weer gedeeltelijk kan ondervangen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Welke kachel??

Bericht door varg »

Toine, is het geen idee om de bestaande Planar te handhaven en er een 2e kacheltje bij te plaatsen (Planar of chinees). Je bent dan in geval van storing niet geheel van warmte verstoken. Mijn ervaring is dat je de kachel vooral gebruikt in het voor- en naseizoen. Je zult dan vaak met 1 kachel kunnen volstaan. Een kachel die op volle kracht werkt blijft van binnen schoner dan een die langdurig 'geknepen' brand. Verder sprak je er over dat de grootste behoefte voorkwam toen je op de wal lag. In dat geval is er waarschijnlijk electra voorhanden en zou je middels een infra-rood straler bij kunnen verwarmen. Snel en behagelijk. groet, Arnold
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

Dank voor de reactie's. Zit inmiddels al weer ff te prakkedenken wat een potentiële oplossing zo kunnen zijn, en neig idd naar een hoog vermogen Chinese diesel verwarming, en dan moet men denken aan 8 kw of meer.
Deze zou dan in combinatie met de huidige planar gebruikt gaan worden. We spreken dan over totaal 11 kw, en dat lijkt me meer dan voldoende. Ook een pelletkachel heeft de reveu gepasseerd, maar tenzij je een exemplaar hebt die over kanalisatie beschikt, ga je het, behalve in stuurhuis, niet warm krijgen. Nou is het wel zo, dat we hier in het noord-westen al jaren geen echt strenge winter hebben gehad, en voorzie dat dat de komende jaren niet veel anders zal zijn. Ik ga me verdiepen in de aanschaf van zo'n sjienees, en zal op enig moment terug koppeling geven, waar eea toe heeft geleid.
Nb, ik heb twee olietanks (diesel) van elk 300 liter, zitten nu nog nagenoeg vol, dus kan voorlopig ff vooruit.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
WADnWIND

Re: Welke kachel??

Bericht door WADnWIND »

je kan ook nog extra convectors plaatsen op je koelwater.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Welke kachel??

Bericht door Klaver vier »

11 kw. Pffff
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

Koelwater, als dat ik in najaar en winter fijn een stukje ga varen en op die manier de boot verwarm ?.
Idd, dat zou kunnen, maar dat doen we niet.
Voor onze ontspanning is het niet strikt noodzakelijk dat we varen. Weekendjes op de boot, gewoon in de haven, vinden we ook fijn. Niet thuis zijn, lekker dobberen is het komende najaar en winter tijdens de vrije weekenden vooralsnog voldoende. Maar dan is het niet geheel onbelangrijk dat het binnen een beetje aangenaam te stoken is. En tijdens een vorst periode een kacheltje door laten pruttelen ivm bevriezing, is ook wel prettig. We liggen op zout water, dus voordat de boel dicht vriest moet er heel wat gebeuren. En 11 kw klinkt wat overdreven, maar liever wat overcapaciteit, dan met hangen en wurgen de boel op temp krijgen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Welke kachel??

Bericht door Gerard »

cmo schreef: wo jun 27, 2018 7:00 pm - houtkachel.
Simpel, goedkoop. Eenvoudig in aanleg. Doet het altijd.
Nadeel: niet mogelijk om meerdere ruimtes te verwarmen. Brandhout nodig.
Tsja, elke warmtebron heeft brandstof nodig ;-) Alleen van electra hoef je geen voorraad aan te houden, zolang je walspanning hebt.
Ik gebruik op m'n schip een houtkachel/allesbrander om een ruimte snel warm te krijgen en een diesel(heb ik toch aan boord voor het varen)gestookte CV (stond al in m'n schip en in 13 jaar alleen de oude CV-pomp vervangen) voor gemak en langere perioden dat ik warmte moet hebben en voor andere ruimten dan m'n hoofdverblijf. Sinds dat ik op m'n schip woon (nu al 13 jaar) heb ik nooit gebrek aan gratis brandhout gehad. Je komt het overal tegen en hoe meer mensen weten, dat je dat kunt gebruiken hoe meer het wordt aangeboden/gebracht. Met een beetje verf er op en zo heb ik geen moeite (geen kinderen heeft het milieu al zoveel gespaard) en als je goed stookt scheelt dat ook veel. Spijkers en zo haal ik naderhand met een magneet uit de as en gaan bij het oud metaal.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Welke kachel??

Bericht door Gerard »

quichot schreef: za jul 07, 2018 10:30 am Ik ben me ook aan het oriënteren op vervanging van mijn dieselkachel door een pelletkachel. De dieselkachel kocht ik toen ik in Anwerpen 5 franken de liter betaalde. Dat is nu 1,20 euro, ruim 10 x zo duur!
Ik weet het niet zeker, maar mag je voor kachelbrandstof niet nog steeds de goedkope rode diesel gebruiken (moet je natuurlijk wel een aparte opslagtank voor hebben)?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Welke kachel??

Bericht door Gerard »

toine schreef: ma sep 02, 2019 10:07 pm ... niet geheel onbelangrijk dat het binnen een beetje aangenaam te stoken is.
Ik had een ongeïsoleerde vloer en ondanks dat de ruimte voldoende warm was, toch altijd last van "kouwe poten". Na isolatie van de vloer een wereld van verschil! :-) Je weet het; hoofd koel en voeten warm ;-)
Op schepen wordt vaak standaard gewoond (o.a. omdat die voldoende ruimte daarvoor bieden) maar op boten niet en zeker 's-winters niet. Die zijn bedoeld om er slechts 's-zomers op te verblijven en daarom ontbreekt vaak goede isolatie (spaart ruimte en kosten). Maar ja, wanneer je die dan toch in koude perioden wilt verwarmen, stook je je weer arm en krijg je het "nooit" comfortabel. Niettemin, zou ik eens, wanneer je geen vloerisolatie hebt, daarover nadenken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Welke kachel??

Bericht door Baschinist »

En 11 kw klinkt wat overdreven, maar liever wat overcapaciteit, dan met hangen en wurgen de boel op temp krijgen.
Weet het niet helemaal zeker maar volgens mij werkt dat met kachels/verwarmen niet helemaal zo. Als je een veel te grote capaciteit ophangt valt er weinig meer te regelen qua binnentemperatuur, dan loopt de reusel je lijf uit zodra je hem aan zet op de laagste stand.
maar mag je voor kachelbrandstof niet nog steeds de goedkope rode diesel gebruiken
Nee, helaas niet meer.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Welke kachel??

Bericht door toine »

Nou, er hangt dus nu een 8KW sjienees in sinds een week of 4, en ik moet zeggen......het werkt prima. Nou is het natuurlijk nog niet echt koud geweest, maar hij houd het op z'n sloffen bij. En, behalve als het regent, eigenlijk ook geen condens. Hoe het ding zich op lange termijn houd is natuurlijk een kwestie van tijd, maar vooralsnog ben ik er wel over te spreken. De planar is standby als backup, just in case. Wel wat problemen met de brandstof gehad. Het brandstof pompje van zowel de Planar, en nu ook een paar keer bij de Sjienees, stonden regelmatig vast. Een paar keer tikken met een schroevendraaier op de pompjes maakte dat ze uiteindelijk weer hun werk deden. Om die reden heb ik de inhoud van de branstoftanks (600 liter) door een filter gepompt om evt verontreiniging eruit te filteren, maar dat bracht geen soelaas. Dus heb ik voor het brandstof filter dat in de aanzuigleiding naar het pompje zit nog een filter gezet, maar nu met water afscheider. Ik vermoed nl dat de diesel er al heel lang in zit, en er zich in de loop der jaren nogal wat water heeft gevormd. Helaas zitten er op de tanks geen tap punten om evt water af te tappen. En nu heeft de kachel het al een dag of 4 probleemloos gedaan.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Plaats reactie