Het sleperadr project!
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 30-2019:
En nu dus wel via Imgur, kreeg ergens anders dezelfde melding met de mededeling dat de links van Google veel te groot zijn waardoor het dus soms niet werkt.
Maar goed....klussen! Een beetje infantiel maar het moet toch af dus in plaats van zwemmen of niks doen vorige week eerst met 40 graden de 2e motorfundatie afgemaakt. De productie lag niet heel hoog maar hij zit erin en toen als een malle de overall uitgetrokken en de laskappen afgezet en maar snel niks gaan doen anders dan vocht aanvullen.
Afgelopen zaterdag waren de temperaturen een stuk beter maar als compensatie toch wat klusjes boven dek uitgezocht. Aangezien de spullen er laatst voor binnen zijn gekomen maar begonnen om de luiken van scharnieren en knevels te gaan voorzien. Veelal bestond de dag dus uit meten en stellen waarna de scharnieren aangehecht zijn en de gaten voor de knevels zijn gebrand. Daarna aflassen en schoonpoetsen. En aangezien nu toch alles qua laswerk af was aan de luiken deze gelijk verder nagelopen en gelijk in de primer gezet.
Eind van de dag is besteed om maar weer eens alles grondig te vegen en zuigen zodat we van de week weer schoon kunnen gaan beginnen.
En nu dus wel via Imgur, kreeg ergens anders dezelfde melding met de mededeling dat de links van Google veel te groot zijn waardoor het dus soms niet werkt.
Maar goed....klussen! Een beetje infantiel maar het moet toch af dus in plaats van zwemmen of niks doen vorige week eerst met 40 graden de 2e motorfundatie afgemaakt. De productie lag niet heel hoog maar hij zit erin en toen als een malle de overall uitgetrokken en de laskappen afgezet en maar snel niks gaan doen anders dan vocht aanvullen.
Afgelopen zaterdag waren de temperaturen een stuk beter maar als compensatie toch wat klusjes boven dek uitgezocht. Aangezien de spullen er laatst voor binnen zijn gekomen maar begonnen om de luiken van scharnieren en knevels te gaan voorzien. Veelal bestond de dag dus uit meten en stellen waarna de scharnieren aangehecht zijn en de gaten voor de knevels zijn gebrand. Daarna aflassen en schoonpoetsen. En aangezien nu toch alles qua laswerk af was aan de luiken deze gelijk verder nagelopen en gelijk in de primer gezet.
Eind van de dag is besteed om maar weer eens alles grondig te vegen en zuigen zodat we van de week weer schoon kunnen gaan beginnen.
Re: Het sleperadr project!
Meestal is dat een spatie, die tUssen de link en de IMG separators is terecht gekomen
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
En maar weer eens tijd voor een kleine update! Klein, want door vakanties is er niet heel veel gebeurd de laatste weken. Tevens is er een klein ongelukje gebeurd tijdens het klussen met een slijptol al vrij vroeg op een klusdag en dan ga je natuurlijk met je medeklusser mee naar de eerste hulp om live te kunnen podcasten hoe je maat weer aan elkaar genaaid word Gelukkig met een sisser afgelopen, niks vitaals geraakt en de patiënt functioneert inmiddels alweer als voorheen maar de zin om die dag verder te gaan klussen was wel even weg.
Wat er dan wel is gebeurt: Voorop is het luik van de kettingbak verlaagd, dit werd toch wel een hele grote potenbreker voorop dus het ontwerp daarin is iets veranderd waardoor we een heel eind met het deksel konden zakken.
Achterin de motorruimte zijn de leidingen voor het koelwater van de motoren aangelegd. Deze zitten er nu eindelijk in maar allemachtig wat een tijdrovend klusje is dat dus toen ze eenmaal zaten waren we wel dik door de klustijd heen.
Voor na de rustperiode zijn er al wel weer de nodige spullen gearriveerd om straks weer vol gas verder te kunnen gaan klussen. Er staat een pallet met attributen voor de uitlaatleidingen, alles is nu compleet dus in principe kunnen we deze nu af gaan maken.
En.....er is een hele mooie pallet aangekomen met daarop de straalbuizen. Dat zal ook nog een tijdrovend en precies klusje gaan worden maar ook deze kunnen we gaan plaatsen en dan is het met grote laswerk buitenom wel zo'n beetje gedaan als die eenmaal op hun plek zitten.
Wat er dan wel is gebeurt: Voorop is het luik van de kettingbak verlaagd, dit werd toch wel een hele grote potenbreker voorop dus het ontwerp daarin is iets veranderd waardoor we een heel eind met het deksel konden zakken.
Achterin de motorruimte zijn de leidingen voor het koelwater van de motoren aangelegd. Deze zitten er nu eindelijk in maar allemachtig wat een tijdrovend klusje is dat dus toen ze eenmaal zaten waren we wel dik door de klustijd heen.
Voor na de rustperiode zijn er al wel weer de nodige spullen gearriveerd om straks weer vol gas verder te kunnen gaan klussen. Er staat een pallet met attributen voor de uitlaatleidingen, alles is nu compleet dus in principe kunnen we deze nu af gaan maken.
En.....er is een hele mooie pallet aangekomen met daarop de straalbuizen. Dat zal ook nog een tijdrovend en precies klusje gaan worden maar ook deze kunnen we gaan plaatsen en dan is het met grote laswerk buitenom wel zo'n beetje gedaan als die eenmaal op hun plek zitten.
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Het sleperadr project!
Ik ben zelf (op een aantal punten) nogal een mierenneuker. Wanneer iets niet kan (vanwege geld of zo) houdt het op. Maar wanneer je iets niet doet vanwege het gemak of geld, blijf je daar later altijd aan herinnerd worden terwijl je het geld en de moeite snel weer vergeet, als je tevreden blijft met het resultaat. Niettemin ... een project alleen of met een groep is natuurlijk iets totaal andersBaschinist schreef: ↑do sep 28, 2017 8:14 pm Yup....heel veel ideeen ....maar het is een verenigingsproject dus dat hangt per definitie aan elkaar van de compromissen. Den Haag is er niks bij af en toe
Dat knikje in het gangboord is een praktische overweging. Was in eerste instantie ook wat glooiender en oogt idd mooier maar er gaat dan heel veel zetwerk in het dek zitten aangezien het ook omhoog loopt en afloopt naar de zij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Herken me wel in de "mierenneuker" eigenschap op sommige vlakken idd ( op andere vlakken overigens ook totaal niet)
En ja.....in groepsverband is nogal wat anders. In de eerste plaats hartstikke leuk, gezellig en leerzaam om te doen, en bijzonder om te zien wat er allemaal mogelijk is met een beperkt budget.
Maar ja....ik zal niet ontkennen dat er genoeg aan het bootje zit wat ook mijn persoonlijke voorkeur niet heeft
En ja.....in groepsverband is nogal wat anders. In de eerste plaats hartstikke leuk, gezellig en leerzaam om te doen, en bijzonder om te zien wat er allemaal mogelijk is met een beperkt budget.
Maar ja....ik zal niet ontkennen dat er genoeg aan het bootje zit wat ook mijn persoonlijke voorkeur niet heeft
Re: Het sleperadr project!
Met enige verbazing kijk ik naar de ondertaatslagers van de roeren. Benieuwd wat daar van verwacht wordt, want ze zitten aan lange, dunne strips, die vrijwel niets kunnen houden.
Hooguit in voor-achter richting. Zeker niet als ondersteuning en ook niet in links-rechts ondersteuning.
Een (veel) dikkere roerkoning was mijn oplossing bij onze bakdekkruiser en bij mijn sloep, zelfs bij mijn tjalk had ik een vrijhangend roer met een mooie voor-achter verhouding. Zag je niet, want dat zat alleen onder water.
Hooguit in voor-achter richting. Zeker niet als ondersteuning en ook niet in links-rechts ondersteuning.
Een (veel) dikkere roerkoning was mijn oplossing bij onze bakdekkruiser en bij mijn sloep, zelfs bij mijn tjalk had ik een vrijhangend roer met een mooie voor-achter verhouding. Zag je niet, want dat zat alleen onder water.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Het sleperadr project!
@Jan, ik kan me voorstellen dat de straalbuizen straks wat extra stevigheid gaan geven op die plek. Groet, Arnold
Re: Het sleperadr project!
Daar heb je een punt, dat kan schelen.
Los daarvan: Ik vind ondertaatslagers ondingen. Maar dat is heel persoonlijk.
Los daarvan: Ik vind ondertaatslagers ondingen. Maar dat is heel persoonlijk.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
De straalbuizen komen er inderdaad nog tussen voor wat meer verband in het geheel.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 39-2019:
Het is weer even geleden dat er een "echte" update was maar inmiddels zijn de meeste vakanties weer achter de rug en is het weer tijd om te gaan knallen.
Afgelopen week was het zover en zijn we weer aan de gang gegaan. De kettingbak is voorzien van een afwatering overboord en nadat dit was afgerond was het "hete" werk in het voorschip nagenoeg klaar. Hierop zijn alle lassen in de voorpiek nagelopen, geborsteld waar nodig en voorzien van een primer. Kleine tip voor mensen die ook te werk gaan met spuitbussen: Zet een badmuts op als je 's avonds nog een feestje hebt en niet voor lul wilt lopen met een roodbruine gloed in de haardos
Inmiddels zijn de lichtpoorten ook binnen en hebben we definitieve maten dus konden de gaten in het vooronder ook uitgebrand worden. Eerst het plaatwerk wat verstevigd tegen trekken en daarna de brander erin. Ook hier komen we op een punt dat de laatste warme klusjes wel gedaan zijn. Dus binnenkort ook hier grondig aan de slag met borsteltjes en primer en dan kunnen we langzaamaan eens aan elektriek en timmerwerk gaan denken.
Achterin ook een hoop werk verricht al verliep dit wat minder soepel. Er zijn wat aanpassingen doorgevoerd in het uitlaatsysteem. Het oude systeem is deels verwijderd en achterin is er een extra stuk flexibel tussen gezet met flensen en de schotdoorvoer wordt flexibel. Deze zit aan 1 kant inmiddels op zijn plekje en de eerste demper is inmiddels opgehangen om eens te kijken hoe alles uit gaat komen. Achterin bleek er echter geen ruimte om de flens rondom af te lassen aan de waterlocks dus deze worden van de week weer uitgegutst, dan wordt de flens afgelast en dan kunnen de waterlocks weer terug op hun plekje. Beetje omslachtig maar het is even niet anders.
Buitenom is er ook een hoop borstelwerk verricht en zijn de nodige lassen in de primer gezet en de nieuwe naam is op het boeisel uitgemeten en vastgehecht.
Tot slot hebben we deze week bezoek gehad van een sponsor welke het nieuwe besturingssysteem af kwam leveren en wat tekst en uitleg kwam geven over de installatie. Daarna MOEST iedereen even met zijn vette vingers met de "bling bling" gaspoken spelen en hebben we een tijd staan ouwehoeren over van alles en nogwat onder het genot van....
Het is weer even geleden dat er een "echte" update was maar inmiddels zijn de meeste vakanties weer achter de rug en is het weer tijd om te gaan knallen.
Afgelopen week was het zover en zijn we weer aan de gang gegaan. De kettingbak is voorzien van een afwatering overboord en nadat dit was afgerond was het "hete" werk in het voorschip nagenoeg klaar. Hierop zijn alle lassen in de voorpiek nagelopen, geborsteld waar nodig en voorzien van een primer. Kleine tip voor mensen die ook te werk gaan met spuitbussen: Zet een badmuts op als je 's avonds nog een feestje hebt en niet voor lul wilt lopen met een roodbruine gloed in de haardos
Inmiddels zijn de lichtpoorten ook binnen en hebben we definitieve maten dus konden de gaten in het vooronder ook uitgebrand worden. Eerst het plaatwerk wat verstevigd tegen trekken en daarna de brander erin. Ook hier komen we op een punt dat de laatste warme klusjes wel gedaan zijn. Dus binnenkort ook hier grondig aan de slag met borsteltjes en primer en dan kunnen we langzaamaan eens aan elektriek en timmerwerk gaan denken.
Achterin ook een hoop werk verricht al verliep dit wat minder soepel. Er zijn wat aanpassingen doorgevoerd in het uitlaatsysteem. Het oude systeem is deels verwijderd en achterin is er een extra stuk flexibel tussen gezet met flensen en de schotdoorvoer wordt flexibel. Deze zit aan 1 kant inmiddels op zijn plekje en de eerste demper is inmiddels opgehangen om eens te kijken hoe alles uit gaat komen. Achterin bleek er echter geen ruimte om de flens rondom af te lassen aan de waterlocks dus deze worden van de week weer uitgegutst, dan wordt de flens afgelast en dan kunnen de waterlocks weer terug op hun plekje. Beetje omslachtig maar het is even niet anders.
Buitenom is er ook een hoop borstelwerk verricht en zijn de nodige lassen in de primer gezet en de nieuwe naam is op het boeisel uitgemeten en vastgehecht.
Tot slot hebben we deze week bezoek gehad van een sponsor welke het nieuwe besturingssysteem af kwam leveren en wat tekst en uitleg kwam geven over de installatie. Daarna MOEST iedereen even met zijn vette vingers met de "bling bling" gaspoken spelen en hebben we een tijd staan ouwehoeren over van alles en nogwat onder het genot van....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Week 40-2019:
Weer druk geklust deze week! Niet te zien op de foto's maar we zijn aardig op weg om de brandstoftanks definitief dicht te maken door het laatste wandje erin te zetten. Als dat gedaan is dan zit het laatste echte lasklusje er binnen in de roef er ook op. Er is al langzaam een begin gemaakt om de lassen te poetsen en alles in de primer te zetten. Omdat de pot toch open was gelijk wat luikjes meegenomen met een likje verf.
Voor de straalbuizen zijn de uitslagen 1:1 uitgeprint, uitgeknipt en overgezet op de montagestukken. Daarna alles volgens profiel uitgeslepen zodat t.z.t. alles zo onder het vlak past ( als het goed is).
Achterin worden er nog steeds ruggen gebroken op het uitlaatsysteem. monteren, passen, weer demonteren, aanpassen, monteren, enz enz enz.....en dat in een kleine ruimte. 1 demper hangt inmiddels redelijk definitief maar het is een tijdrovend klusje om het goed te krijgen.
Al het pijpwerk is sowieso wel een klusje wat we hier en daar onderschat hebben. Tijdrovend, toch nog wel wat lekjes hier en daar en van de week hebben we ook de brandstofleidingen in de oud ijzer bak gegooit, dat gaan we ook anders doen. Wordt nu een leidingsysteem met perskoppelingen i.p.v. buig en laswerk. Spanten die hier al voor waren opengeslepen zijn weer dicht gelast afgelopen zaterdag en dan gaan we weer overnieuw beginnen
Achterop is de thuishaven uitgelegd, ingemeten en aangebracht en deze week is ook via via via de bestelling voor de cilinders en bevestigingsmaterialen van het roerwerk de deur uit gegaan dus hopelijk ook hier binnenkort weer vorderingen.
Weer druk geklust deze week! Niet te zien op de foto's maar we zijn aardig op weg om de brandstoftanks definitief dicht te maken door het laatste wandje erin te zetten. Als dat gedaan is dan zit het laatste echte lasklusje er binnen in de roef er ook op. Er is al langzaam een begin gemaakt om de lassen te poetsen en alles in de primer te zetten. Omdat de pot toch open was gelijk wat luikjes meegenomen met een likje verf.
Voor de straalbuizen zijn de uitslagen 1:1 uitgeprint, uitgeknipt en overgezet op de montagestukken. Daarna alles volgens profiel uitgeslepen zodat t.z.t. alles zo onder het vlak past ( als het goed is).
Achterin worden er nog steeds ruggen gebroken op het uitlaatsysteem. monteren, passen, weer demonteren, aanpassen, monteren, enz enz enz.....en dat in een kleine ruimte. 1 demper hangt inmiddels redelijk definitief maar het is een tijdrovend klusje om het goed te krijgen.
Al het pijpwerk is sowieso wel een klusje wat we hier en daar onderschat hebben. Tijdrovend, toch nog wel wat lekjes hier en daar en van de week hebben we ook de brandstofleidingen in de oud ijzer bak gegooit, dat gaan we ook anders doen. Wordt nu een leidingsysteem met perskoppelingen i.p.v. buig en laswerk. Spanten die hier al voor waren opengeslepen zijn weer dicht gelast afgelopen zaterdag en dan gaan we weer overnieuw beginnen
Achterop is de thuishaven uitgelegd, ingemeten en aangebracht en deze week is ook via via via de bestelling voor de cilinders en bevestigingsmaterialen van het roerwerk de deur uit gegaan dus hopelijk ook hier binnenkort weer vorderingen.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Het sleperadr project!
Gaat goed vooruit! Zit die 'N' bewust in spiegelbeeld op de kont gehecht?
Laatst gewijzigd door KarelE op zo okt 06, 2019 4:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Het sleperadr project!
Krimpen a/d Lek is een dorp dat je niet al te serieus moet nemen.
Dat is hier zichtbaar.
Dat is hier zichtbaar.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Het sleperadr project!
Ja, eigenlijk wel. Gewoon om een beetje te stoken eigenlijk Al dat serieuze gedoe....volgende week draaien we hem wel weer omZit die 'N' bewust in spiegelbeeld op de kont gehecht?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda