Cameracontrole

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Cameracontrole

Bericht door Gerard »

Vanaf de roerstand van mijn schip van zo'n 22 meter kan ik niet zien hoe dicht m'n kop bij een ander schip is. Omdat ik steeds met wisselende maatinnen vaar, is het steeds weer spannend in hoeverre zo´n maatin aanwijzingen geeft die overeenkomen met mijn interpretatie.
Daarom bedacht ik me, dat het handig zou zijn wanneer ik voorop een camera, met eigen voeding, zou kunnen vastklikken aan de kant waar ik wil afmeren, die draadloos beelden laat zien op een beeldscherm van voldoende grootte, dat ik op het roefdak kan zetten (met een magneet of zo) zodat ik die vanaf de roerstand buiten (afstand ongeveer 2 meter) goed kan zien. Na afloop van een reis kan ik camera en beeldscherm dan weer makkelijk binnen zetten.
Ik heb al wat rondgesnuffeld.
Bij bewakingscamera's voor vaste locaties, heb je er wel met een eigen voeding maar die zijn niet geschikt voor zich verplaatsende locaties.
Camera´s voor het achteruitrijden/-parkeren van auto´s hebben weer geen eigen voeding en een veel te klein beeldscherm voor mijn doel.
Eigenlijk zou ik dus zo'n camera en alleen de ontvanger voor zo'n beeldscherm willen hebben plus een beeldscherm naar wensgrootte en een eigen voeding daarvoor en dat zooitje gekoppeld krijgen.
Iemand commentaar, tips, ideeën?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Cameracontrole

Bericht door RuudMal »

Gerard,

Raspberry py arduino genoeg mogelijkheden toch?

Of anders poe camera met poe switch en appje, eigen net werkje aan boord zo werkt het bij mij. Camera (nog) niet voorop of in de mast maar wel in de mk. En gewoon op een tablet te zien.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

RuudMal schreef: za okt 19, 2019 9:42 pm Raspberry py arduino genoeg mogelijkheden toch?
Mijn vraag ook al bij m'n computerclub (via een mail) uitgezet. Waar zou een Pi in beeld moeten komen? Er kan een camera voor gekocht worden en aangesloten maar ik denk dat het via die weg een heel project wordt.
Of anders poe camera met poe switch en appje, eigen net werkje aan boord zo werkt het bij mij.
Poe, poe, wat een jargon voor mij. Geen idee war het over gaat. Wat is een "poe-camera"? En wat een "poe-switch"? Van 'app'jes heb ik wel gehoord maar die schijnen veel veiligheidsproblemen in relatie tot 'privacy' te hebben.
Camera (nog) niet voorop of in de mast maar wel in de mk.
Wat valt daar voor (spannends) te zien? Ik heb een raampje in m'n mk-deur, in m'n woonkeuken, waardoor ik van alles kan zien maar erg spannend of onderhoudend is dat niet ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Cameracontrole

Bericht door quichot »

Je vraagt deskundig advies, dan moet je niet raar opkijken als je dat ook krijgt.
Overwin iets van je cyberangst, en doe wat iedereen zou doen: omarm it-technologie al is die van na 1900, en google op de afkorting POE. Big Brother is minder in Gerard geïnteresseerd dan jij vreest, vrees ik. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo okt 20, 2019 10:54 am Je vraagt deskundig advies, dan moet je niet raar opkijken als je dat ook krijgt.
Hoi Guido,
Daar keek ik ook niet raar van op maar deskundig betekent niet automatisch met allerlei jargon, toch? Overigens, je weet niet wie er mee leest en voor diegenen is het ook fijn als iets niet moeilijker is dan nodig.
Overwin iets van je cyberangst,
Valt wel mee met die angst, hoor ;-) maar naief is iets anders.
en doe wat iedereen zou doen: omarm it-technologie
Nee, daar ben ik niet naief genoeg voor. Die "iedereen" van jou is in hoge mate niet op de hoogte van de nadelen en excessen van het gebruik van it-technologie en/of steekt de kop in het zand.
en google op de afkorting POE.
Doe ik dus liever met "startpage" vanwege privacyveiligheid. Je ziet, ik ben een beetje selektief ;-)
Inmiddes gedaan. "PoE" betekent 'Power over Ethernet' oftewel in goed Nederlands; stroom c.q. spanning of voeding via een 'ethernet'-kabel. Daar ik nou juist draadloos wil, is dit dus niet wat ik zoek.
Big Brother is minder in Gerard geïnteresseerd dan jij vreest, vrees ik. :wink:
Ach, Big Brother is, net als (een) "god" maar een metafoor. Niettemin weten meer organisaties meer van je af dan je (waarschijnlijk) beseft en kunnen daaruit (verkeerde) conclusies trekken, die je niet wilt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Cameracontrole

Bericht door RuudMal »

Goedemiddag Gerard,
Nog een kleine bijdrage van mij.

Het zou er als volgt uit kunnen zien, er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden.

Afbeelding

Achterop beginnen
- Beeldscherm bij de stuurstand. Zorg voor voldoende lichtsterkte anders zie je nog niets. Een plotter scherm heeft dit. (24Volt mogelijk?)
- Een vast verbinding met een Raspberry PI, de computer welke in het netwerk hangt.
Voeding 5v?)
- Utp kabel naar router, (24v mogelijk?)
- Utp kabel van router naar poe switch
- Power over ethernet (POE) switch (ik denk alleen in 230volt uitvoering verkrijgbaar)
- Utp kabel van POE switch naar utp dekaansluiting
- Van utp dekaansluiting naar de camera.
- Camera kan je plaatsen waar je wilt, camera wordt gevoed door POE (48v dc) utp kabel.


Poe switch voorin geplaatst om spanningsval in de voeding naar de camera zoveel mogelijk te vermijden. Hierdoor een relatief korte verbinding.

Aandachtsgebieden zijn;
- Lichtsterk beeldscherm, een gewoon beeldscherm gaat je dit niet bieden.
- Voeding van de diverse componenten (230v ac, 24v dc….)
Voor de rest weinig beren op de weg.

Ik lees in je laatste post dat je liever wifi wilt hebben. Dan is een router met wifi de oplossing dan hoef je alleen maar een camera met voeding op het voordek te maken en koppelen met het netwerk. kijk ook even naar wat erik heeft gepost. hij heeft een R-Pi gekoppeld.

Ik kies juist voor bedraad ivm met betrouwbaarheid en wifi signaal komt slecht door staal heen of je moet Wifi antenne buiten plaatsen.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Cameracontrole

Bericht door RuudMal »

Gerard,

Over camera in de MK, ik woon niet zoals jij aan boord. dus als ik thuis zit wil ik wel eens kijken of de kachel goed functioneert. ik heb wel temperatuur sensoren die ik kan uitlezen op afstand maar een overzicht van de leds van de kabola geeft een beter beeld.

Afbeelding

nu gaan de leds van de kabola schuil achter de reclame.

ps. ik heb ook een patrijspoort in de deur naar de MK. maar daar heb ik thuis niet zoveel aan.

gr
Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Cameracontrole

Bericht door ErikH »

Zoek het in de hoek van de camera's + zenders voor drones. Hobbyking schjnt een goede site te zijn voor dat spul. Dacht dat dat spul op 2,4GHz werkt met een bereik van 5km.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Cameracontrole

Bericht door stevedem »

ik heb bij vriend ali een scherm besteld van 10inch waar 4 cameras op aangesloten kunnen worden.
daarbij 4 parkeercameras gekocht....totaal nog geen 35 euro.
werkt perfect.
echter gezien jouw afstand snap ik draadloze, maar vaak geven die wel storing.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Cameracontrole

Bericht door frank »

Toevallig ben ik net aan het experimenteren met een raspberry en een oude webcam. Die usb-webcam heb ik in een dummy behuizing ingebouwd en via de raspberry heb ik prima beelden. Als software gebruik ik gewoon het raspian basis OS aangevuld met motion. Dat motion is mooi want je kunt daar van alles in configureren. Hele gedrag van de camera, wanneer opnemen en hoelang, beelden beworen of versturen etc.
Nou heb ik bij de werf beroerde gsm ontvangst dus van uploaden komt daar niks. Werkt erg goed als de walstroom tenminste aan saat wat niet altijd het geval is. helaas.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WADnWIND

Re: Cameracontrole

Bericht door WADnWIND »

Als je wifi camera's neemt die werken op 5 volt, kan je een powerpack gebruiken als voeding. Je hebt ze al tot 10-20Ah.
Via een aparte wifi router kan je dat je eigen netwerkje maken en zo met je laptop o.i.d. inloggen op je camera's.

Scheelt een hoop draden gedoe. Alleen moet je regelmatig je powerpack opladen, bij e action zijn ze goedkoop en t/m 16AH. Als je er 2 of 3 neemt heb je altijd een vers geladen powerpack.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

Vandaag kreeg ik een tip voor een 'handsfree' en draadloos communicatiesysteem "Nautic Talk", dat veel van mijn problemen oplost en heb dit dus gelijk maar aangeschaft. Daarmme vervalt mijn behoefte aan zelf kijken op het voordek e.d. Dus wilde ik dat even melden om daarmme mijn verhaal af te sluiten.

Toen zag ik dat allerlei mensen hadden gereageerd op mijn "draadje" maar waarop ik (nog) niet had gereageerd omdat ik daarop niet ben geattendeerd. Niet (vlot) reageren is niet mijn stijl, dus daarom alsnoch ter plekke.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

Hoi Ruud,

In m'n andere bericht van vandaag, lees je waarom ik niet eerder reageerde.
RuudMal schreef: Nog een kleine bijdrage van mij.
Noem het maar klein. Ik vind het keurig uitgewerkt en bewaar het apart op m'n computer voor als ik er een keer mee aan de slag ga.
Ik lees in je laatste post dat je liever wifi wilt hebben.
Denk dat dit een misverstand is. Immers, al varende lijkt wifi niet echt ideaal, toch?
Dan is een router met wifi de oplossing dan hoef je alleen maar een camera met voeding op het voordek te maken en koppelen met het netwerk. kijk ook even naar wat erik heeft gepost. hij heeft een R-Pi gekoppeld.
Ik heb diverse Pi's en reeds een netwerk met een 'router' aan boord, dus dat is geen probleem.
Ik kies juist voor bedraad ivm met betrouwbaarheid en wifi signaal komt slecht door staal heen of je moet Wifi antenne buiten plaatsen.
Begrijpelijk.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

Hoi Ruud,
RuudMal schreef: zo okt 20, 2019 3:25 pm ps. ik heb ook een patrijspoort in de deur naar de MK. maar daar heb ik thuis niet zoveel aan.
Camera door de patrijspoort richten?

Mijn MK-deur komt in m'n woonkeuken uit, net naast de trap van/naar m'n roef. Door het raampje in de deur zie ik automatisch steeds de lampjes van m'n Victron Quattro voor m'n 24 VDC en m'n CTEC MXS 5.0 voor 12 VDC. In de wand naast de trap naar/van m'n roef heb ik ook een raampje gemaakt waardoor er daglicht in de MK valt en ik een groot deel van de MK kan zien zonder de MK in te hoeven gaan.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cameracontrole

Bericht door Gerard »

Hoi Erik,

In m'n andere bericht van vandaag, kun je lezen waarom ik niet eerder reageerde.
ErikH schreef: zo okt 20, 2019 6:42 pm Zoek het in de hoek van de camera's + zenders voor drones.
Heb ik ook gedaan. Maar juist bij dit soort dingen, ga ik niet over één nacht ijs en moet je maar net een zaak in de buurt hebben met mensen die meer zijn dan verkopers c.q. dozenschuivers want via internet zie ik niet zo zitten met dit soort dingen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie