Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Marifoon.
(Kijken wat er gebeurt. :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Heb ik, en een marifoniebewijs ook.
maar gewend is om onderuitgezakt liggend met een spelpookje te spelen en niet zonder boegschroef kan.
Boegschroef?
Had het ding niet, alleen een Bolnes van 450 PK en een groot wiel waar je aan moest draaien...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina »

Oh ja!
Boegschroef.
Komt u maar. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Sluisdiscipline

Bericht door paure nesci »

Verrekte hendig ding ! :mrgreen:
Gr Do 8)
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Heel handig ding, zo een grindmolen, wij hebben er (nog) geen, maar wat niet is kan nog komen...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: vr nov 29, 2019 8:38 pm
maar gewend is om onderuitgezakt liggend met een spelpookje te spelen en niet zonder boegschroef kan.
Boegschroef?
Had het ding niet, alleen een Bolnes van 450 PK en een groot wiel waar je aan moest draaien...
Mijn opmerking was wel n.a.v. jouw opmerking maar bedoeld in z'n algemeenheid. Toen ik nog niet kon varen, heb ik eens aan iemand die zei overal op gevaren te hebben, gevraagd om mijn schip naar Antwerpen te varen. Wat ik vervolgens meemaakte in de Volkeraksluis is niet te beschrijven omdat meneer niet (meer) met een stuurrad bleek om te kunnen gaan en/of zonder boegschroef kon.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Hmm, zo moeilijk is het niet, ik sta op mijn huidige verblijfplaats ook af en toe (vrijwillig) aan het roer....
De boot volgt een lijntje op het scherm dat je enkele graden kunt verstellen met een draaiknopje..
Daarmee davert het geval met een kleine 21 knopen door het water..
De haven invaren en afmeren laat ik overigens graag over aan de mensen die daarvoor geleerd hebben....
Niet mijn werk.
Mijn huidige werkplek

En ja, ik werk aan boord...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Sluisdiscipline

Bericht door paure nesci »

Mooi schip , ook leuk werk ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Twei Woiven »

Yup, storingen oplossen in de machinekamer.
Sensors tracen en dergelijke..
Wordt er goed voor betaald.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

tja er zit best veel verschil in het varen met lange schepen en korte zoals jachtjes ,deze tollen zo maar in de ronte ,vooral bij het overstuur varen ,maarindertijd hadden de meeste schepen nog geen kopschroef dus had je bast je handen vol met 90 /100 meter zeer zeker met een leeg schip en moest je dus behoorlijk goed om kunnengaan met je ankers bij afmeren als het nodig was zeker als je boven de wind moest afmeren ,en zo kunnen we nog wel doorgaan ,nu heeft bijna ieder jachtje een kopschroef en als het gewoon blijft en niet zo als ik wel zie dat men 2x een schroef heeft en dan ook een kop en een hekschroef ja dan word het ingewikkeld om je niet in de handeltjes te vergissen en kom je met zoiets haast niet de sluis in zonder rond te stuiteren ,en dan heb je ook nog van die (ik zeg idioten)die een bootje willen manoeuvreren met een mobieltje vanuit de luie stoel ,waar blijft het echte varen .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Ik heb begin jaren 80 nog vaak gezien hoe lege spitsen met koproer naar de (bedoelde!) oever werden gedirigeerd, maar met een beetje wind van de wal hielp dat niet veel.
Zelf heb ik van 1978 tot 2002 zonder boegschroef gevaren, en dat lukte best. Maar ik was er wel blij mee toen ik hem eenmaal had, omdat ik meestal in m'n eentje vast naar Antwerpen voer, omdat mevrouw Quichot niet zo lang achterelkaar vakantie kon opnemen.
Nu is het niet alleen een stuk drukker geworden op het water, ook even snel naar voren hollen door het gangboord zit er met het klimmen de jaren niet meer in. De kont druk je altijd wel tegen de wal als het moet, maar het geeft mij veel rust dat de kop geen eigen willetje meer heeft bij harde wind of stroming.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

wrotter schreef: zo dec 01, 2019 10:19 am,maarindertijd hadden de meeste schepen nog geen kopschroef dus had je bast je handen vol met 90 /100 meter zeer zeker met een leeg schip en moest je dus behoorlijk goed om kunnengaan met je ankers bij afmeren als het nodig was zeker als je boven de wind moest afmeren
Ik fietste als jochie vaak naar de Oranjesluizen om naar het schutten van sleepkasten te kijken. Die dobberden op eigen massa de kolk binnen en werden op stalen draden afgestopt. Iedere keer weer keek ik met ontzag naar de matrozen bij die enorme bolderkasten. Hoe vaak ze de draad ook om die vier bolders wikkelden, de rook sloeg eraf, het schip bleef maar kruipen. Tot 50 cm van de sluisdeur.

En toen wist ik al zeker: ooit vaar ik hier met mijn eigen schip!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

op de oranje sluizen kon je inderdaad veel zien ,ik woonde op de ijdijk ,mijn oude heer was monteur machinist en schipper van Rijkswaterstaat daar ,
maar ik voer later bij een rederij die later een samenvoegsel werd van 2 rederijen wij voornamelijk binnenvaart en die andere Rijnvaart deze mensen zijden dat wij niet varen konden ,maar op een rivier vaart de stoom het schip op stil water moet je zelf veel doen ,waarbij wij gewend waren om zonder kopschroef af te meren zelfs met wat wind hadden zij veel problemen en moesten met ankers werken en ja sommige schepen hadden dan wel een kop roer maar dan nog ,en toen eigenlijk overal kopschroeven instonden en men gewend was daar mee te varen kwam het probleem dat men niet meer met het schip kon omgaan als de kopschroef uit viel ,wat dan weer voor verschillend schippers zo was dat men niet verder wou varen tot dat die gerepareerd was ,zelf heb ik ruim een maand met een honderd meterschip weliswaar een dubbelschroever zonder kopschroef moeten varen en ja dat was niet makkelijk omdat wij voornamelijk bunkerwerk deden dus heel vaak kleinere stukken varen met veel vastmaken .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: vr nov 29, 2019 1:01 pm Zonder kennis zeker geen (goed) gedrag, toch?
Daar zit wel een waarheid in.
Het zou m.i. wel eens goed zijn,als er soort van minicursus of een certificaat behaald moest worden,zodat je kan aantonen dat je over de basale kennis bezit van de regels op het water.
Geen Vaarbewijs zoals nu ,want dat is niet voor iedereen weggelegd.
Je hebt ook gradaties in het wegverkeer,zoiets zou je ook kunnen toepassen in het waterverkeer.
Nu zijn er maar 2 soorten ,vaarbewijs 1 en 2,en that's it.
Echter zou er één hobbel direct geschrapt moeten worden,en dat is het feit dat "kleurenblinden" ook in aanmerking moeten kunnen komen voor het halen, cq in ontvangst kunnen nemen van het vaarbewijs.
Nu is dat uitgesloten ,omdat je een gezondheidsverklaring moet invullen,waarop deze vraag prijkt.
En dan wordt je daarop afgekeurd met als resultaat,geen vaarbewijs.
Discriminerend en niet totaal niet noodzakelijk lijkt mij.
Voor het behalen van een rijbewijs is dit ook geen belemmering.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist »

Het zou m.i. wel eens goed zijn,als er soort van minicursus of een certificaat behaald moest worden,zodat je kan aantonen dat je over de basale kennis bezit van de regels op het water.
Dat is er al en dat is KVB1, en dat is al een behoorlijk uitgeklede versie van GVB.
Je hebt ook gradaties in het wegverkeer,zoiets zou je ook kunnen toepassen in het waterverkeer.
Nu zijn er maar 2 soorten ,vaarbewijs 1 en 2,en that's it.
Die heb je nu ook al voor waterverkeer, KVB 1, KVB 2, Pleziervaart Groot, beperkt Groot en Groot.
Echter zou er één hobbel direct geschrapt moeten worden,en dat is het feit dat "kleurenblinden" ook in aanmerking moeten kunnen komen voor het halen, cq in ontvangst kunnen nemen van het vaarbewijs.
Nu is dat uitgesloten ,omdat je een gezondheidsverklaring moet invullen,waarop deze vraag prijkt.
En dan wordt je daarop afgekeurd met als resultaat,geen vaarbewijs.
Dat is niet waar, kleurenblindheid is niet per definitie afkeur. Het vergt enkel nader onderzoek en de mate van kleurenblindheid bepaald de uitkomst.
Discriminerend en niet totaal niet noodzakelijk lijkt mij.
Voor het behalen van een rijbewijs is dit ook geen belemmering.
Een voertuig op de weg heeft aan beide zijden dezelfde kleur lampjes en een vaste plaats op de weg in tegenstelling tot het water.
Plaats reactie