Baschinist schreef: ↑ma dec 02, 2019 6:59 pm
Dat is niet waar, kleurenblindheid is niet per definitie afkeur. Het vergt enkel nader onderzoek en de mate van kleurenblindheid bepaald de uitkomst.
Voor mij betekende het een afkeur,ook al vaar ik bij donker en mist niet.
Ik kom niet door de Daltontest.
Een voertuig op de weg heeft aan beide zijden dezelfde kleur lampjes en een vaste plaats op de weg in tegenstelling tot het water.
Voor zover ik het begrepen,mag een pleziervaartuig niet bij nacht , mist etc varen.
Op radar mag ook al niet, zie het draadje elders.
Ook vind ik gekleurde lampjes niet relevant.
Want als er voor mij een wit lampje vaart,vaart deze voor me uit.
Zie ik 2 gekleurde lampjes,dan komt deze me tegenmoet.
Ik vind de redenen die worden aangedragen dus niet plausibel.
Ook boten hebben een vaste plaats op het water.
Indien dit niet zo is,wordt voorbijlopen kenbaar gemaakt door een bord met een blauw licht.
Dat is voor iedereen zichtbaar.
Dus ik zie het nut niet in van die lampjes,want dan vaar je niet.
Ook is Nederland daar hypocriet in,want men denkt alleen aan zichzelf.
Wie wel eens in Italie is geweest,weet dat verkeerslichten ook horizontaal gemonteerd kunnen zijn.
En ook dan weet ik waar de groene ,danwel de rode hangt.De rode en de oranje onderscheid ik echter niet.
Het heeft in mijn 42 jarige loopbaan nog nooit een probleem opgeleverd.
Hier wordt "lampjes" aangehaald.
Ik hoor ook wel eens dat het te maken heeft met de "betonning" in een vaarweg,die zijn ook verschillend van kleur.
Echter dat gaat ook niet op,want beiden verschillend ook in uitvoering.
En dat is voor iedereen herkenbaar.
En nog een opmerking.
In het wegverkeer is een bril toegestaan.
in het vaarverkeer is een hulpmidel voor kleurenblinden niet toegestaan,athans zover reikt onze wetgeveing nog niet.
Die zijn er namelijk inmiddels wel.
Maar goed, ik ga voor de laatste jaren niet meer achter een vaardiploma aan,want varen leer je in de praktijk,evenals autorijden.
Een papiertje zonder ervaring zegt me dan ook helemaal niks.