Motor ruimte ventilatie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Motor ruimte ventilatie

Bericht door Funnyric »

Op mijn boot heb ik een 105PK diesel in een keurig geïsoleerde ruimte. Er zitten aan allebei de zijden ventilatie gaten met 75mm buizen naar de romp. Aan 1 zijde zat een motor die stuk is en heb ik vervangen. Deze motor zuigt de warme lucht naar buiten. Aan de andere zijde zit alleen een buis zonder ventilatie motor.

Is het verstandig om aan 1 kan lucht in te laten blazen en de andere kant uit door middel van ventilatie motoren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Twei Woiven »

Lijkt me niet, eerder nog zou ik beide kanten laten zuigen.
Overigens, gaten in de romp onder het gangboord heb ik zwaar vervelende ervaringen mee.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door KarelE »

Ik vind 75mm een beetje weinig om de motor van voldoende verbrandingslucht te voorzien. Helemaal als die allebei een ventilator hebben die de 'verkeerde kant' opdraait. Of is er een aparte aanzuigleiding voor buitenlucht naar het luchtfilter?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Twei Woiven »

Meestal trekt het wel door alle kieren heen.
Luchtdicht zijn machinekamers zelden.
Bij onze vorige tobbe had ik de 4 8cm grote gaten in de romp afgeplakt, ivm het onder het gangboord zitten en dus water happen..
Motor heeft er nooit een foute klap op gegeven..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
berghout-2

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door berghout-2 »

Een motor van 105 pk zal, als hij op maximale toeren draait, al gauw 6 kubieke meter lucht per minuut aanzuigen.
Als deze lucht gewoon uit de machinekamer gehaald wordt, ontstaat daar een onderdruk.
Knappe ventilator die daar nog warme lucht uit kan zuigen.

Zolang de motor draait, heb je geen ventilator nodig.
Het kan wel handig zijn om na het varen de lucht te verversen.
Wim.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Twei Woiven »

Onze Thornycroft (6 cilinder, 6 liter, 120 PK) doet het ook zonder merkbare onderdruk...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Funnyric »

Aan de linker zijde zitten 2 ventilatie buizen elk 75mm, zonder ventilatie motor. 1 ervan zit hoog en 1 zit laag in de geïsoleerde ruimte. Aan de rechterzijde zit hoog 1 buis 75mm met een slakkenhuis motor. En 1 buis ook hoog zonder motor.
De vorige eigenaar liet altijd de ventilatie motor draaien tijdens het draaien van de motor. Ik begrijp dus nu dat ik dat beter niet kan doen en de afzuiging pas gaan gebruiken na gebruik van de motor.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Gédeau »

Bij mijn jacht zijn er ook 2 ventilatieopeningen bij het motorgedeelte.
Bij 1 heb ik een ventilator geplaatst.
Tijdens het varen ligt deze ventilator niet aan, de motor zuigt zelf meer dan voldoende lucht aan om ventilatie van het motorruim te voorzien.
Eens ik de motor stil leg, leg ik de ventilator wel aan, dit om eventuele (olie, diesel) dampen van de warme motor kwijt te kunnen.
Deze laat ik soms tot enkele uren draaien, totdat het motorruim voldoende is afgekoeld...
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Motor ruimte ventilatie

Bericht door Funnyric »

Vandaag een relai geplaatst die er voor zorgt dat zodra het contact uitgezet wordt de ventilator 1 uur blijft draaien. Om betere ventilatie (afzuiging) te krijgen heb ik aan de linkerzijde ook een ventilator ingebouwd die lucht inblaast. Dus nu is de situatie dat links inblaast en rechts uitblaast en zodra de motor uitgezet wordt 1 uur gaan draaien en daarna vanzelf uitschakeld.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie