Linkse of rechtse schroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Nadat ik een andere motor in mijn boot had gezet zat er nog steeds een oude schroef op van ergens ik denk 1959.
Ik ging van 30 pk benzine naar een 50 pk diesel indenor. Maar de snelheid bleef achter. Ik moest 2500 minimaal draaien om over de 9 km per uur te komen.

Dus naar mijn mening draait mijn motor na de hurth rechtsom en ik bestel nadat men een berekening voor mij gemaakt heeft een rechtse schroef.
Helaas is de spiebaan te klein en mijn zoon maakt nu een nieuwe as voor me.

Ik maak de oude schoon en zet die op FB te koop. in 10 min een reactie: dit is geen rechtse maar een linkse schroef............ :shock: :shock:
Vanmorgen na mijn werk gekeken en getvr ja hoor rechtse gekocht linkse eraf. :roll:

Stel: ik ben van slag en de motor draait toch linksom. Kan een indenor 50 pk met een hurth 1.2 net zo hard linksom als rechtsom?
Of kan het zo zijn dat de originele bb18 linksom draaide en ik er zonder er erg in te hebben een rechtse motor op gezet heb en ik daarom niet zo vlot vaar.

En: weet iemand de draairichting van een volvo bb18 en een indenor50 pk?

Waarom ruil je niet? die schroef ligt inmiddels een half jaar thuis te wachten en dan is ruilen op een wat aparte maat niet echt gewild.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door paure nesci »

Hey , ik heb een indenor 2100 cc met hurth hbw 15-2r en mijn schroef draait rechtsom, hoe dat met die volvo zit of zat , geen idee....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

De draairichting van motoren stamt uit de oertijd, toen die dingen nog werden aangeslingerd. Dat deed men aan de voorkant, met de rechterarm, omdat de meeste mensen rechtshandig zijn.
De draairichting van een motor is dus doorgaans van voren gezien rechtsom, dus van achter gezien linksom.
Zit er een Hurth-type keerkoppeling op, met een uitgaande as, die onder de krukas ligt, dan draait die de draairichting om en dan heb je een rechtse schroef nodig. Dat is zo'n beetje de "standaard" in jachtjes.

Heb je een "in-lijn" koppeling zoals een Velvet, dan heb je dus een linkse schroef nodig.

Vervolgens zijn er natuurlijk weer uitzonderingen. Zo is er een Hurth-type te koop die zowel linksom als rechtsom continu mag draaien, ik meen PRM.

En er zijn Velvets die de draairichting omkeren, voor dubbelschroef jachten.
En ja hoor, er zijn ook motoren die de andere kant om draaien, maar die zie je zelden. Ook erg onhandig ivm startmotor etc.
En daarvoor zijn er dan weer Velvets, die de andere kant op mogen draaien. Op de voorkant van een Velvet staat een pijl voor de draairichting. Een keer niet opgelet en tweedehands zo'n verkeerde gekocht. Daar kom je erg moeilijk weer van af.

Dus nog even samengevat: gebruikelijk is: Hurth type = rechtse schroef, Velvet type = linkse schroef.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Marie Christina »

Prachtige achtergrondinformatie.
Dank.
Weer wat bijgeleerd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Eerst maar een paar vragen;

Als ik het goed begrijp heb je alleen een motor wissel uitgevoerd, dus de keerkoppeling overgezet?
Welke type keerkoppeling heb je, van de vertraging geef je aan 2:1?
Welke draairichting heeft je huidige motor?
Zet eens een plaatje van de schroef op het web.
Kijk eens op de naaf. Daar staan cijfers en een letter ingeslagen, diameter en spoed in inch en een R of L

Niet iedere koppeling heeft zowel in zijn vooruit als achteruit de zelfde vertraging.
Je komt hier alleen achter om of direct op het type plaatje te kijken, of dit op te zoeken aan de hand van het type nummer.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de oude motor een tegenovergestelde draairichting had ten opzichte van de nieuwe motor.
Het zou dus zo maar zo kunnen zijn dat je verschil in snelheid ervaart.

De hurth keerkoppelingen zijn in hun achteruit minder vertraagd, dus meer omwentelingen op de schroef.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

"Achteruit" draaiende motoren zijn uiterst zeldzaam.
Ik ben er nog nooit een tegengekomen. Bel Drinkwaard maar eens of die ze wel eens zien.

Een Hurth moet je niet in de achteruit gebruiken om vooruit te komen, daar zijn ze niet op gebouwd, nog los van het reductieverschil.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door paure nesci »

Ik had ooit een technodrive tmc 60 , daar stond in de manual dat ie zowel links als rechtsom gebruikt kon worden.
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

OK, dan was het TMC. In mijn geheugen was het PRM, geheugen is nu eenmaal vluchtig.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Jan Sr gelukkig zie ik ze ook niet, jij ziet het schijnbaar wel :D :D

Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Navigo schreef: vr feb 19, 2021 11:22 am HH,

Eerst maar een paar vragen;

Als ik het goed begrijp heb je alleen een motor wissel uitgevoerd, dus de keerkoppeling overgezet?
Welke type keerkoppeling heb je, van de vertraging geef je aan 2:1?
Welke draairichting heeft je huidige motor?
Zet eens een plaatje van de schroef op het web.
Kijk eens op de naaf. Daar staan cijfers en een letter ingeslagen, diameter en spoed in inch en een R of L

Niet iedere koppeling heeft zowel in zijn vooruit als achteruit de zelfde vertraging.
Je komt hier alleen achter om of direct op het type plaatje te kijken, of dit op te zoeken aan de hand van het type nummer.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de oude motor een tegenovergestelde draairichting had ten opzichte van de nieuwe motor.
Het zou dus zo maar zo kunnen zijn dat je verschil in snelheid ervaart.

De hurth keerkoppelingen zijn in hun achteruit minder vertraagd, dus meer omwentelingen op de schroef.

Navigo
Hey. Nee ik heb motor met kk overgezet. Maar schroef en as laten zitten. Die benzine ging als een speer. Met 20pk meer en oude schroef met moeite 9. Ik zal morgen even fotos nemen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Baschinist »

Maar als je gewoon vooruit blijft varen i.p.v. achteruit dan heeft dat toch niks met de draairichting van de motor van doen?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door KarelE »

Ik zou als eerste kijken naar de reductie van de kk. Als je weet bij toerental van de motor je vermogen vrijkomt kan je met de reductie van de kk uitrekenen hoeveel toeren de schroef dan maakt. Vervolgens kan met de lengte van de waterlijn uitgerekend worden wat de optimale schroef is, dus welke spoed bij welke diameter. Eventueel kan je de schroef die je nu hebt laten verzetten qua spoed. Jooren doet dat voor een schappelijke prijs.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Carel-k »

Motor en kk vervangen en niet de as en schroef dat vind ik vreemd dat vraag om moeilijk heden en die heb je nu JOREN weet er alles van ga daar hem met je schroef en het kom in orde !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Nu zie ik toevallig de info die je bij je “avatar” verstrekt.

Nu zie ik dat je een synchromatic koppeling hebt.
Is dat niet zo’n koppeling die bij een steeds hoger toerental van de ingaande as een andere vertraging gebruikt?

Volgens mij , maar ik kan het verkeerd hebben, zitten er meerdere vertragingen in zo’n koppeling. Dit werkt op basis van centrifugaal kracht.
Bijvoorbeeld;
Bij 800 toeren ingaande as een vertraging van 4:1
Bij 1600 toeren ingaande as een vertraging van 3:1
Bij 2400 toeren ingaande as een vertraging van 2:1

Dus bij 2500 omw van de motor, draait de schroefas dan ook 1250omw?

Misschien dat iemand hier aanvulling of duidelijkheid in kan geven.
Dus voordat je aan je oude schroef begint te twijfelen, maak ook even zeker welke keerkoppeling je hebt.

Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Hoi Navigo

Op de koppeling staat dat het een 2;1 is.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie