2v accu`s

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

hallo Forumleden,

ik ben hier nieuw met een net aangekochte ex ijsselmeer kottertje,
13x4x1.2 gejoggelde rondspant.
het is allemaal nog uitvinden hoe de vork in de steel zit qua electronica

Maar mijn eerste vraag(en) en waarschijnlijk niet de laatste is het volgende:
er zit een soort accubank in met 12 losse 2v accu`s totaal 345 ah 24volt
Tractiecellen, het lijkt meer op een accubank van een vorkheftruck.

wat zijn hier de voor en nadelen van en kan ik mijn zonnepanelen hier op aansluiten met
mppt laadregelaar ?



Met vriendelijke groet,

RP
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: 2v accu`s

Bericht door paure nesci »

Beste RP
We zijn hier op t forum helemaal verzot op foto's ( geeft ook veel duidelijkheid )
Er is een makkelijke uploadservice , (zelfs ik kan het) :mrgreen:
En wat betreft die accu's , er zijn hier techneuten genoeg die je daar vanalles over kunnen vertellen.....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Aquanaut »

Als je een MPPT koopt waar de laadspanningen instelbaar zijn is deze ook in te stellen voor een tractie batterij.
Let wel op dat de laadspanningen per tractiebatterij verschillen en dat de laadspanningen zoals gebruikelijk bij de toepassing in heftrucks (meestal) niet gebruikt kunnen worden aan boord waar de batterij wordt ingezet voor het 24V systeem.
In een heftruck wordt de volledige capaciteit benut en zijn laadspanningen van >32V niets vreemd.
Als je dat aan boord doet brand alle verlichting door.

Bij onze installaties hanteren we 29,2V absorptiespanning met 27,2V float voor natte tractiebatterijen.

Voordeel: levensduur
Nadeel: gewicht, onderhoud.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: 2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

Bedankt voor jullie reactie,

ik ga er zaterdag weer heen om te klussen (na jah demonteren), en maak dan even wat fotos.
extra info:

De elektrische installatie:

• dynamo 24V 1000W met externe spanningsregelaar (in te stellen op type accu)

• tractiecellen 12 stuks 2V voor de huishouding totaal 24V 345Ah met

• lader / omvormer Victron multi 24V-3000W - 70A

• 2 x VMF 225 Ah startaccu’s gekoppeld tot 12V met

• lader Mastervolt MASS 12/40

• omvormer 24V naar 12V 1000W

• hoofdstroomschakelaars, ANL zekeringhouders en zekeringen, MAXI zekeringhouders en zekeringen, Blad zekeringhouders en zekeringen

• scheidingstrafo tussen walstroom en boordnet

• walstroomaansluiting





Met vriendelijke groet,

RP
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: 2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

ik weet niet of ik een link mag delen maar naar mijn weten zijn dit ze.

https://www.vocwaarland.shop/24V-tracti ... Ah-6PzS360


Groet, RP
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: 2v accu`s

Bericht door sailor wim »

RP natúúrlijk mag je een link delen die niet als reclame bedoeld is, maar juist bijdraagt tot verduidelijking van jouw vraag.
En natúúrlijk ook welkom hier.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: 2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

Aquanaut schreef: di nov 17, 2020 2:18 pm Als je een MPPT koopt waar de laadspanningen instelbaar zijn is deze ook in te stellen voor een tractie batterij.
Let wel op dat de laadspanningen per tractiebatterij verschillen en dat de laadspanningen zoals gebruikelijk bij de toepassing in heftrucks (meestal) niet gebruikt kunnen worden aan boord waar de batterij wordt ingezet voor het 24V systeem.
In een heftruck wordt de volledige capaciteit benut en zijn laadspanningen van >32V niets vreemd.
Als je dat aan boord doet brand alle verlichting door.

Bij onze installaties hanteren we 29,2V absorptiespanning met 27,2V float voor natte tractiebatterijen.

Voordeel: levensduur
Nadeel: gewicht, onderhoud.

Aquanaut

bedankt voor je reactie,

ik heb het even nagezocht wat voor type mppt ik heb gekocht maar deze is in te stellen op User. waardoor ik
handmatig de laadspanning kan aanpassen dus dat zit goed.

ik maak nog even een paar foto`s en ik hoop dat jullie dan een beetje kunnen beoordelen hoe en wat het is en werkt :D

Met vriendelijke groet, RP
Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: 2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

Het eerste klusje van de dag.

De - Pool van de start accu zag er niet fris uit, maar daar was meer aan de hand dan gedacht. Nieuwe klem er opgezet en alles schoongemaakt nu maar even in de gaten houden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Scheepskoe
Berichten: 67
Lid geworden op: vr nov 13, 2020 9:43 am

Re: 2v accu`s

Bericht door Scheepskoe »

En nu de foto's, van de accupack.

Na de foto opname ook alles schoon gemaakt. En bij 1 accu moest een drupje gedestilleerd water bij.


Hoe vaak moet ik dit checken ? Hij ligt momenteel aan de wal stroom.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

Aquanaut schreef: di nov 17, 2020 2:18 pm Voordeel: levensduur
Nadeel: gewicht, onderhoud.
Na 12 jaar ga ik zo langzamerhand ook eens naar een vervangende accuset kijken. Dacht dat er ook onderhoudsvrije 2V accu's waren. Groot voordeel voor mij, is de hanteerbaarheid bij het plaatsen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

Onderhoudsvrije accu's bestaan niet.
Dat is te zeggen: er bestaan wel accu's die je niet kunt onderhouden, omdat ze geen vuldopje hebben dat je kunt gebruiken als er wat water verdampt is.
Kijk maar eens bij Van Andel accu's (die maakt de accu's zelf) in Rotterdam of bij Daveco in Werkendam, die accu's goedkoop verhandelt.
De keuze is reuze bij beiden.
Wim.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: di apr 06, 2021 10:46 pm Onderhoudsvrije accu's bestaan niet.
Tsja, hoe wil jij accu's dan noemen waar e niets aan hoeft te doen?
Dat is te zeggen: er bestaan wel accu's die je niet kunt onderhouden, omdat ze geen vuldopje hebben dat je kunt gebruiken als er wat water verdampt is.
Dus toch? ;)
Kijk maar eens bij Van Andel accu's (die maakt de accu's zelf) in Rotterdam of bij Daveco in Werkendam, die accu's goedkoop verhandelt.
De keuze is reuze bij beiden.
Bedankt voor de tips, Wim.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Twei Woiven »

Aan de walstroom, iedere maand even de dopjes lichten en bijvullen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door frank »

Twei Woiven schreef: di apr 06, 2021 11:31 pm Aan de walstroom, iedere maand even de dopjes lichten en bijvullen.
Altijd aan de walstroom? Nee, lijkt me niet zo verstandig eigenlijk maar zoals gezegd mijn kennis is beperkt.
Ik denk eerst aan electrolyse, je casco kan corrosie schade krijgen of misschien je buurman wat vaak gebeurt, hangt van de aarde af begreep ik.
Maar met een scheidingstrafo schijn je goed te zitten.

Dan zit ik met mijn zonnepanelen het hele jaar door. Wat ik gelezen heb heeft een accu een beperkte levensduur, dat schijnt af te hangen van het aantal laad cycli.
Nu heb ik zelf mogen meemaken dat een van mijn accusets langzaam stervende was want hele jaar door op de zonnepanelen geladen.
Iedere zonsopkomst start weer een laadcyclus en als je op een moment meer keren geladen hebt dan de accu aankan dan is het wel gebeurd.

Ik heb vorig jaar een nieuwe set van twee aangeschaft van Varta waarvan de fabrikant zegt dat dit type meer laadcycli aan kan dan vorige series.
Of het hele verhaal klopt weet ik niet maar als ik weer in de haven terug ben dan ontkoppel ik de zonnepanelen. Incidenteel gaat dan de walstroom er op.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

Gerard schreef: di apr 06, 2021 11:18 pm Tsja, hoe wil jij accu's dan noemen waar e niets aan hoeft te doen?

Dat noem ik wegwerp-accu's :mrgreen:
Plaats reactie