2v accu`s

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

frank schreef: wo apr 07, 2021 11:58 am Altijd aan de walstroom? Nee, lijkt me niet zo verstandig eigenlijk maar zoals gezegd mijn kennis is beperkt.
Mijn kennis is ook beperkt, maar deel toch graag mijn ervaring. Ik woon op m'n schip en lig het meest aan de walspanning. In combinatie met een Victron Quattro 24V 5.000VA 120A en een Whispergen gelijkstroomgenerator heb ik altijd voldoende spanning voor wasmachine, droger, inductiekoken, oven en de rest. Mijn accu's zijn inmiddels 12 jaar oud, maar zijn nu wel zo langzamerhand aan vervanging toe.
Ik denk eerst aan electrolyse, je casco kan corrosie schade krijgen of misschien je buurman wat vaak gebeurt, hangt van de aarde af begreep ik.
Maar met een scheidingstrafo schijn je goed te zitten.
Inderdaad. Een 'must'.
Nu heb ik zelf mogen meemaken dat een van mijn accusets langzaam stervende was want hele jaar door op de zonnepanelen geladen.
Iedere zonsopkomst start weer een laadcyclus
Daar weet ik het fijne niet van, maar met m'n lekenverstand, zou ik zeggen dat een beetje bijladen niet hetzelfde is als een cyclus. Dus ik denk dat de kwaliteit van de lader behoorlijk van belang kan zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Evert »

frank schreef: wo apr 07, 2021 11:58 am
Twei Woiven schreef: di apr 06, 2021 11:31 pm Aan de walstroom, iedere maand even de dopjes lichten en bijvullen.
Altijd aan de walstroom? Nee, lijkt me niet zo verstandig eigenlijk maar zoals gezegd mijn kennis is beperkt.
Ik denk eerst aan electrolyse, je casco kan corrosie schade krijgen of misschien je buurman wat vaak gebeurt, hangt van de aarde af begreep ik.
Maar met een scheidingstrafo schijn je goed te zitten.

Dan zit ik met mijn zonnepanelen het hele jaar door. Wat ik gelezen heb heeft een accu een beperkte levensduur, dat schijnt af te hangen van het aantal laad cycli.
Nu heb ik zelf mogen meemaken dat een van mijn accusets langzaam stervende was want hele jaar door op de zonnepanelen geladen.
Iedere zonsopkomst start weer een laadcyclus en als je op een moment meer keren geladen hebt dan de accu aankan dan is het wel gebeurd.

Ik heb vorig jaar een nieuwe set van twee aangeschaft van Varta waarvan de fabrikant zegt dat dit type meer laadcycli aan kan dan vorige series.
Of het hele verhaal klopt weet ik niet maar als ik weer in de haven terug ben dan ontkoppel ik de zonnepanelen. Incidenteel gaat dan de walstroom er op.
Net als Gerard lig ik altijd aan de Walstroom als ik niet vaar. De vorige set lichtaccu’s heeft het elf jaar gedaan. Een goede acculader en een accu monitor om te zorgen dat je ze niet te diep ontlaadt doen wonderen. Beide verdienen zichzelf ook terug.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: 2v accu`s

Bericht door quichot »

frank schreef: wo apr 07, 2021 11:58 amIedere zonsopkomst start weer een laadcyclus en als je op een moment meer keren geladen hebt dan de accu aankan dan is het wel gebeurd.
Het beperkte aantal laadcycli geldt voor herladen van flink leeggetrokken accu's. Bij de onderhoudsdosis met zonnepanelen is geen sprake van een echte laadcyclus, want de accu's in rust worden als het goed is niet of nauwelijks ontladen. In die zin is het inderdaad verwarrend dat in de handleiding van een solar set over nieuwe laadcycli wordt gesproken.
Zo beschouwd zou een accu in een auto ieder keer als de auto start ook aan een nieuwe laadcyclus beginnen. In welk geval de accu van bijvoorbeeld een bestelauto, of in moderne auto's waarin de motor bij ieder stoplicht afslaat, niet veel langer zou meegaan dan een paar maanden. Dat is dus niet zo.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Even een vraagje tussendoor:

Ik heb me wel eens laten vertellen dat het goed is voor een accu om hem zo af en toe eens flink te ontladen en dan weer opladen.
Niet helemaal leeg natuurlijk, maar gewoon eens flink "op de donder" geven.
Worden ze weer wakker van, werd gezegd.

Is dat een broodje aap, of zit daar waarheid in?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: do apr 08, 2021 1:00 pm Ik heb me wel eens laten vertellen dat het goed is voor een accu om hem zo af en toe eens flink te ontladen en dan weer opladen.
Niet helemaal leeg natuurlijk, maar gewoon eens flink "op de donder" geven.
Worden ze weer wakker van, werd gezegd.
Is dat een broodje aap, of zit daar waarheid in?
Nee, dat is geen broodje aap. Mijn Victron Quattro (met slimme 'software') zorgt op regelmatige tijden daar automatisch voor.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Ja, ok.
Maar ik heb een gewone huis tuin en keukenvictron die dat niet doet. :)

Ik gooi af en toe de lader uit en ga dan aan de slag met iets dat lekker veel stroom trekt.
Stofzuigen, schuurmachine, de boiler even aan.
Dat soort werk.

Ik ga dan door tot de omvormer gaat protesteren ivm naderende te lage spanning en dan gaat de lader er weer op.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

Ja, is wel broodje aap. Een heel oud broodje aap. Is al tientallen jaren geleden over de uiterste verkoopdatum geraakt.

Zorg ervoor dat een loodaccu zo vol mogelijk blijft. Dan is de kans op sulfateren minimaal. Maar let wel op, want er zijn laders (ook van gerenommeerde merken) die een te hoge float-spanning geven, waardoor langzamerhand de accu's droogkoken. (wat voor "onderhoudsvrije" accu's einde verhaal is).
De laatste jaren is het "mode" in acculaderland om accu's na het bulkladen nog effe lekker door te koken met een extra hoge spanning gedurende relatief korte tijd, bijvoorbeeld een uurtje. Het idee hierachter is dat door de gasvorming (elektrolyse, waarbij watermoleculen worden gesplitst in zuurstof en waterstof) de vloeistof (het elektrolyt) al het ware wordt doorgeroerd. Na deze kookfase moet de spanning wel weer voldoende dalen, tot onder de gas-fase.
Het helpt om een moderne lader goed in te stellen op het type accu, en om een temperatuursensor op de accu te bevestigen. Een koude accu heeft een hogere spanning nodig dan een warme.

Wim.

PS. Ik ken geen Victron laders die "geregeld de accu's ontladen" zoals Gerard schrijft. Maar ja, ik weet ook niet alles.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Evert »

Marie Christina schreef: do apr 08, 2021 5:46 pm Ja, ok.
Maar ik heb een gewone huis tuin en keukenvictron die dat niet doet. :)

Ik gooi af en toe de lader uit en ga dan aan de slag met iets dat lekker veel stroom trekt.
Stofzuigen, schuurmachine, de boiler even aan.
Dat soort werk.

Ik ga dan door tot de omvormer gaat protesteren ivm naderende te lage spanning en dan gaat de lader er weer op.
Als je dit doet gebeurt er wel iets met de levensduur van je accu’s. Die daalt drastisch. Elke keer dat je de accu’s zo ver ontlaad dat het voltage alarm van je omvormer afgaat krijg je een soort litteken op je accu. Als er maar genoeg van die littekens zijn kapt de accu er mee. Voor het behoud van je accu’s helpt het om een accu monitor te hebben en er ook regelmatig op te kijken. Dan gaan je accu’s vaak zoveel langer mee dat de monitor zich snel heeft terug verdiend.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Ja, die accumonitor.
Die is me al zo vaak hier aangeraden dat ik wenste dat ik er een plekje voor had..

Moet ik nog maar eens op puzzelen.

Overigens: dat alarm staat op 11,4 volt.
Is dat te laag dan?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

11,4 volt op de accupolen is te laag. Dan is de accu uitgeput of kapot, of er loopt op dat moment een heel grote stroom (bijvoorbeeld motor start of zware boiler opwarmen via de omvormer).
Maar die 11,4 volt zul je wel gemeten hebben op de omvormer, en dan heb je ook de spanningsval over de bedrading meegemeten. Dan kun je er niks zinnigs over zeggen.

Overigens, mocht er al een acculader bestaan die de accu's cyclisch laat ontladen om ze daarna weer op te laden (hier had Gerard het over), dan zou ik zo'n ding never-nooit willen hebben. Niet alleen is het slecht voor de accu's, maar het zal je maar gebeuren dat je je accu-energie hard nodig hebt en denkt dat ze vol zitten, terwijl ze net zijn ontladen door de "intelligente" acculader.

Voor accu's geldt een simpel advies: Hou vol!
Daar is trouwens echt geen accumonitor bij nodig, hoor. Ik heb die dingen ook gehad, maar nu niet meer. Een goede lader die goed is afgesteld, en/of een stel zonnepanelen met goede(!) regelaar, en je bent al een heel eind op de goede weg.
Verder regelmatig (eens in de maand?) even de dopjes van de accu's opendraaien en het vloeistofpeil checken. Een zuurweger is ook een uitstekend, goedkoop en betrouwbaar instrument.

Wim.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Dopjes heb ik niet meer. Dan moet ik gaten boren. :wink:

Maar er zijn nu twee totaal tegenovergestelde adviezen gegeven.
Geheel overeenkomstig met wat ik op Google erover vind, overigens.
De ene zegt: ontladen is goed, de ander zegt hou ze vol.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

Ja, tegengestelde adviezen, dat hoort bij internet.
Probeer de achtergrond van de schrijvers te beoordelen. Amerikaanse schrijvers zijn meestal onbetrouwbaar, evenals yoetjoep filmpjes.
Lees je als eerste in op de sites van de accufabrikanten. Daar zul je nooit het advies tegenkomen van het cyclisch helemaal ontladen.
Lees je dan ook kritisch in op de technische sub-sites van de acculadermakers. Negeer reclamepraatjes. Negeer winkels en handelaren (die hebben meestal geen verstand van techniek).

Wat betreft de moderne acculaders, die kunnen vaak zo geprogrammeerd worden dat ze af en toe de laadcyclus (dus NIET de ontlaadcyclus) herstarten. Dat is wel verstandig. Voorbeeld uit eigen ervaring: Ik heb een jaar of 15 geleden een vol-elektronische zoveel-staps lader gekocht van een vrij onbekende Nederlandse fabrikant uit Zeewolde. Dat ding werkte perfect, ik was er heel blij mee. Totdat ik er achter kwam dat die lader dacht dat-ie klaar was na de laadcyclus. Hij had dan niet in de gaten dat de accu's leegraakten door gewoon gebruik, en kwam ook niet op het idee om weer eens stevig te gaan laden. Ik moest dan de lader afkoppelen en opnieuw aansluiten, dan ging hij weer aan het werk. Niet handig, dus.

Wim.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Waardevolle tips.
Dank.
In het vervolg zal ik dan toch maar alleen nog stofzuigen aan de walstroom. :)

(Overigens lees ik de spanning af vanaf het paneel van de zonnepaneellader.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: do apr 08, 2021 11:33 pm PS. Ik ken geen Victron laders die "geregeld de accu's ontladen" zoals Gerard schrijft. Maar ja, ik weet ook niet alles.
Tsja, ik kan het natuurlijk niet controleren, maar wel vond ik op diverse plaatsen op het internet de aanbeveling, dat gel-accu's regelmatig diep ontladen dienen te worden om de prestaties te verbeteren.
Ik kan op dit moment de informatie niet vinden waarvan ik mij herinner, dat de Quattro aan de hand van iets, het accupakket af en toe diep zou ontladen om zo de prestaties/levensduur te optimaliseren.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: vr apr 09, 2021 10:39 am Overigens, mocht er al een acculader bestaan die de accu's cyclisch laat ontladen om ze daarna weer op te laden (hier had Gerard het over), dan zou ik zo'n ding never-nooit willen hebben. Niet alleen is het slecht voor de accu's, maar het zal je maar gebeuren dat je je accu-energie hard nodig hebt en denkt dat ze vol zitten, terwijl ze net zijn ontladen door de "intelligente" acculader.
Allereerst; ik ben beslist geen expert, maar ik denk dat experts wel nagedacht hebben over deze en andere situaties en het lijkt mij, dat dat dan NIET slecht is voor accu's. Immers, anders zouden de experts niet zo stom zijn om zoiets op de markt te brengen. De Quattro is een gecombineerde lader/omvormer, dus misschien wordt er wel gecheckt of er walspanning is en in dat geval is de kans klein, dat je hard accu-energie nodig hebt, toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie