Heeft een bootverzekering wel nut?
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Mijn zoon is enthousiast. Hij ziet het inderdaad als de volgende stap en is er blij mee.
Net als de overstap van houten naar stalen schepen, van zeil naar motor. Zijn leeftijdsgenoten zijn vaak enthousiast, ouderen een stuk minder. Maar hij moet er bij blijven zitten, en het systeem waarschuwt ook als hij het zelf over moet nemen.
En de kosten? Een paar honderd euro per maand, dat is het hem zeker waard. Hij verdient het alleen al terug door besparing op gasolie door veel regelmatiger varen.
Net als de overstap van houten naar stalen schepen, van zeil naar motor. Zijn leeftijdsgenoten zijn vaak enthousiast, ouderen een stuk minder. Maar hij moet er bij blijven zitten, en het systeem waarschuwt ook als hij het zelf over moet nemen.
En de kosten? Een paar honderd euro per maand, dat is het hem zeker waard. Hij verdient het alleen al terug door besparing op gasolie door veel regelmatiger varen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4877
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Maar het creërt wel een vicieuse cirkel.
Dat hoor ik van mijn studenten die op stage geweest zijn.
Automatisering=> minder personeel nodig => minder personeel ==> minder mensen aan boord => minder leuk om te varen => minder personeel beschikbaar => meer automatisering nodig.
Tot de situatie gecreëerd is dat we wel autonoom móeten gaan varen.
Dat hoor ik van mijn studenten die op stage geweest zijn.
Automatisering=> minder personeel nodig => minder personeel ==> minder mensen aan boord => minder leuk om te varen => minder personeel beschikbaar => meer automatisering nodig.
Tot de situatie gecreëerd is dat we wel autonoom móeten gaan varen.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op vr apr 16, 2021 1:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
In de binnenvaart gelden de minimum bemanningseisen nog gewoon. Met minder dan twee man is vastmaken sowieso erg lastig, zeker als er ook nog trossen moeten worden doorgehaald of gevierd in een sluis.
En de track pilot stuurt de motor niet aan, alleen het pientere pookje van de piloot.
En de track pilot stuurt de motor niet aan, alleen het pientere pookje van de piloot.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Ach, ook dat is relatief. Al die andere zaken die er niet meer zijn, zorgden ook weer voor nieuwe banen. Scheepsbouw, textielindustrie en noem maar op, hebben we niet meer. Veel slopende, zware arbeid is er (gelukkig) veel minder dan vroeger. We schrijven niet meer met een ganzenveer maar kloppen op een toetsenbord en zelfs dat is al weer aardig ouderwets. Maar er werken meer mensen in Nederland dan zeg maar 50 jaar geleden.Marie Christina schreef: ↑vr apr 16, 2021 10:12 am En dát is zo jammer van automatisering: het kost doorgaans banen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Nog wel, maar ik zag ergens een filmpje die trossen overbodig of in elk geval veel minder nodig maakt. Druk op de knop en het schip "kleeft" magnetisch tegen de drijvende palen in een sluis.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- KarelE
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
In het kader van: hoe verder off topic, hoe beter:
Ik snap niet dat ze dat magnetisch doen. Dat magnetisme kan allerlei vervelende effecten hebben op de digitale signaalverwerking aan boord.
Vacuüm is minstens even sterk, en werkt ook op niet-magnetische oppervlakken.
En: op vaste infrastructuur werkt het, maar langszij bij de buurman wordt een stuk lastiger.
Ik snap niet dat ze dat magnetisch doen. Dat magnetisme kan allerlei vervelende effecten hebben op de digitale signaalverwerking aan boord.
Vacuüm is minstens even sterk, en werkt ook op niet-magnetische oppervlakken.
En: op vaste infrastructuur werkt het, maar langszij bij de buurman wordt een stuk lastiger.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4877
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Dat is wel zo, maar al die mensen die op een schip hadden kúnnen werken, werken daar niet maar elders.Gerard schreef: ↑vr apr 16, 2021 1:28 pm Ach, ook dat is relatief. Al die andere zaken die er niet meer zijn, zorgden ook weer voor nieuwe banen. Scheepsbouw, textielindustrie en noem maar op, hebben we niet meer. Veel slopende, zware arbeid is er (gelukkig) veel minder dan vroeger. We schrijven niet meer met een ganzenveer maar kloppen op een toetsenbord en zelfs dat is al weer aardig ouderwets. Maar er werken meer mensen in Nederland dan zeg maar 50 jaar geleden.
Ik heb ooit op een 500 tons coastertje gevaren.
Met 3man bemanning en een kok/matroos/motorman.
(Daar noem ik overigens al 3 functies in 1)
Kapitein, stuurman en een matroos.
Daar zaten vroeger (jaren '40, 50) op:
Kapitein
1e stuurman
2e stuurman
HWTK
2E WTK
3e WTK
Kok
4 matrozen ( 1 roerganger per wacht)
Marconist.
10 man!
Stuurautomaat: geen roerganger meer nodig.
Automatisch alarm in MK: geen machinisten meer nodig.
Moderne communicatiemiddelen: geen marconist meer nodig.
Per satelliet een constante verbinding van de boordcomputer met de wal? => helemaal niemand meer nodig.
Nou vooruit: voor de brug en de mk ieder nog 1 mannetje.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op vr apr 16, 2021 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 4877
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Ik vind dat nooit zo erg.
Zijpaden zijn vaak interessanter dan de hoofdweg.
En je neemt zo een oprit en dan zit je weer op de A7.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Marie Christina
- Berichten: 4877
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Dat is niet magnetisch maar met uit de kluiten gewassen stofzuigers.
Zoek maar eens op "automatic docking/mooring system".
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Ook prima, maar waar het mij om ging, en anderen hebben dit ook al aangekaart, dat besparing van arbeid(skosten) c.q. mensen steeds de drijfveer is geweest tot automatisering en het verdwijnen van banen in een bepaalde sector. Nog geen paar honderd jaar geleden gingen tientallen bemanningsleden mee op zeilende dwarsgetuigde vrachtschepen van een meter of dertig. Waar ze ze lieten?Marie Christina schreef: ↑vr apr 16, 2021 3:35 pmDat is niet magnetisch maar met uit de kluiten gewassen stofzuigers.
Zo, toch weer terug naar de hoofdstroom "zeilen".
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Marie Christina
- Berichten: 4877
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Kijk eens aan. Dan zijn we het eens.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2093
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Daar hoef je geen eeuwen voor terug hoor! Bemanning op de Westerkerk, zo'n heerlijke multiple purpose, bestond in 1980 nog uit 36 personen, waarvan 18 officieren. Kort daarna kreeg je de zg integratie, bundeling van functies, maar veel zoden zette dat niet aan de dijk. Kok werd bijv. ook hofmeester, nou dat scheelde dan één functie.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 1157
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
Nu op een 120 meter bootje 16 man....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
ach bij ons vroeger 250 man om een bootje van 135 meter te laten varen maar goed dat was de grijze varende vakantie vloot .
- quichot
- Berichten: 2093
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Heeft een bootverzekering wel nut?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido