Winterproject aanpassen elektra
Moderators: sailor wim, frank
Winterproject aanpassen elektra
Onverwachts telefoontje van Jitse Doeve; Er is een bod op je schip. Na wat onderhandelen was onze boot binnen 2 weken ongezien verkocht aan een Zweed. Dit speelde in dit voorjaar. Na de overdracht hebben we binnen een maand een nieuw bootje aan kunnen schaffen wat aan het wensenlijstje voldeed. Nu, na een klein seizoen varen, zijn er toch wat minpuntjes aan het licht gekomen voor wat betreft elektra, ook staan er inmiddels een paar dingetjes op het verlanglijstje. Gelukkig is alle apparatuur vrijwel nieuw en is de bekabeling netjes aangelegd, een grote kostenpost gaat het dus niet worden. Een nieuw zonnepaneelsetje, de gewenste AIS en de accumonitor zijn de grootste kostenposten.
Hier een kleine opsomming van de minpunten;
- Toilet werkte niet, niet goed aangesloten
- Acculader middenin een kast terwijl er plaats is naast de accu's
- Acculader via diodebrug aangesloten i.p.v. tweede uitgang te gebruiken
- 2 hoofdschakelaars waarvan 1 onder vloerluiken onder het tapijt (hoe krijg je het verzonnen)
- Ruitenwissers gaan niet naar parkeerpositie
- Radar niet goed gekoppeld aan plotter, deze weigerde helemaal
- Dashboard totaal onhandig ingedeeld, apparaten in dashboard bijna niet bereikbaar voor service.
- Schakelaar zitten overal verspreid over het dashboard, kabels naar tweede plotter zijn errug lelijk.
- Geen kaartmateriaal in tweede plotter
De meest irriterende puntjes zijn inmiddels opgelost, als eerste de plee. In de avonden heb ik alvast wat voorbereidingen getroffen en spulletjes besteld. Als het seizoen echt voorbij is gaat de hakbijl in het dashboard.
Voor onze vakantie heb ik het motormanagement aan de N2K kunnen koppelen om wat inzicht te kunnen krijgen in het verbruik per uur en het verbruik per kilometer. Dit lukte nog niet makkelijk, maar Martijn van SlimSchip heeft me goed en geduldig geholpen. Fraai is dat in de plotter dit dashboard geheel naar eigen wens is in te delen, schaalverdeling van de meters is aan te passen, rode en groene vlakken op de schaalverdeling gezet kunnen worden, alarmmeldingen bij te hoge of lage waarden gegeven kunnen worden etc. Ook Navionics kaartmateriaal op de plotter gezet;
Deze schema's in elkaar geprutst, later dit jaar gaat dit gemaakt worden. Er moet nog iets verder aan gewerkt worden maar de basis is er. 1 hoofdschakelaar, zo min mogelijk schakelaars op het schakelpaneel, zekeringen uit het zicht;
Deze foto kreeg ik niet rechtop, hier gaat over een tijdje de hakbijl in. De gordijntjes gaat dochterlief nog aanpassen;
Vandaag met het mooie weer een 110Wp flexibel paneeltje geplakt. Paneeltje zou in theorie genoeg moeten zijn om het koelkastje bij te houden, voor de rest zijn er niet veel stroomslurpers aan boord. Dit is een setje van stroomwinkel.nl Achter de radar zie je de bestaande huiddoorvoer;
Ook 2 steuntjes gemonteerd om de AIS te voorzien van GPS en eigen antenne. Op de vorige boot heeft de Emtrak B921 het goed gedaan, deze ligt te nu wachten op een MMSI nummer. Dit klusje kostte me een doosje rvs schroeven en een plamuurmes die nu op 5 meter diepte liggen ;
Bij thuiskomst 2 groezelig verpakte pakketjes van Ome Ali. Exact dezelfde luxe schakelpaneeltjes als bij de dure watersportmerken, maar nu voor een habbekrats;
Dit word mijn winterprojectje wat voor het nieuwe seizoen klaar zou moeten zijn. Telkens als er weer wat zinnigs valt te vertellen of te zien zal ik dit hier updaten.
Gr.
Erik
Hier een kleine opsomming van de minpunten;
- Toilet werkte niet, niet goed aangesloten
- Acculader middenin een kast terwijl er plaats is naast de accu's
- Acculader via diodebrug aangesloten i.p.v. tweede uitgang te gebruiken
- 2 hoofdschakelaars waarvan 1 onder vloerluiken onder het tapijt (hoe krijg je het verzonnen)
- Ruitenwissers gaan niet naar parkeerpositie
- Radar niet goed gekoppeld aan plotter, deze weigerde helemaal
- Dashboard totaal onhandig ingedeeld, apparaten in dashboard bijna niet bereikbaar voor service.
- Schakelaar zitten overal verspreid over het dashboard, kabels naar tweede plotter zijn errug lelijk.
- Geen kaartmateriaal in tweede plotter
De meest irriterende puntjes zijn inmiddels opgelost, als eerste de plee. In de avonden heb ik alvast wat voorbereidingen getroffen en spulletjes besteld. Als het seizoen echt voorbij is gaat de hakbijl in het dashboard.
Voor onze vakantie heb ik het motormanagement aan de N2K kunnen koppelen om wat inzicht te kunnen krijgen in het verbruik per uur en het verbruik per kilometer. Dit lukte nog niet makkelijk, maar Martijn van SlimSchip heeft me goed en geduldig geholpen. Fraai is dat in de plotter dit dashboard geheel naar eigen wens is in te delen, schaalverdeling van de meters is aan te passen, rode en groene vlakken op de schaalverdeling gezet kunnen worden, alarmmeldingen bij te hoge of lage waarden gegeven kunnen worden etc. Ook Navionics kaartmateriaal op de plotter gezet;
Deze schema's in elkaar geprutst, later dit jaar gaat dit gemaakt worden. Er moet nog iets verder aan gewerkt worden maar de basis is er. 1 hoofdschakelaar, zo min mogelijk schakelaars op het schakelpaneel, zekeringen uit het zicht;
Deze foto kreeg ik niet rechtop, hier gaat over een tijdje de hakbijl in. De gordijntjes gaat dochterlief nog aanpassen;
Vandaag met het mooie weer een 110Wp flexibel paneeltje geplakt. Paneeltje zou in theorie genoeg moeten zijn om het koelkastje bij te houden, voor de rest zijn er niet veel stroomslurpers aan boord. Dit is een setje van stroomwinkel.nl Achter de radar zie je de bestaande huiddoorvoer;
Ook 2 steuntjes gemonteerd om de AIS te voorzien van GPS en eigen antenne. Op de vorige boot heeft de Emtrak B921 het goed gedaan, deze ligt te nu wachten op een MMSI nummer. Dit klusje kostte me een doosje rvs schroeven en een plamuurmes die nu op 5 meter diepte liggen ;
Bij thuiskomst 2 groezelig verpakte pakketjes van Ome Ali. Exact dezelfde luxe schakelpaneeltjes als bij de dure watersportmerken, maar nu voor een habbekrats;
Dit word mijn winterprojectje wat voor het nieuwe seizoen klaar zou moeten zijn. Telkens als er weer wat zinnigs valt te vertellen of te zien zal ik dit hier updaten.
Gr.
Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op za sep 04, 2021 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Winterproject aanpassen elektra
Erik, bestelnummers van de schakelaars ben ik wel nieuwsgierig naar, indien mogelijk, anders per PB.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Winterproject aanpassen elektra
https://www.banggood.com/4-or-5-or-6-Ga ... &ID=514179. Deze zijn het, ook even verder snuffelen voor momentschakelaars, andere uitvoeringen (4-, 5, 6-voudig) of opties (USB, Voltmeter).
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Re: Winterproject aanpassen elektra
Plafonnetje eruit, plafonnetje erin.
Wat was ik blij met de timmerman die dit plafond ooit gemaakt heeft; schroeven in het zicht. Zonder schade heb ik het plafond kunnen demonteren en monteren. Er moesten kabeltjes getrokken worden, 1x AIS antenne, 1x AIS GPS, 1x zonnepaneel, 3x ruitenwisser. De ruitenwissers werden gevoed met 2-aderig waardoor ze nooit naar de parkeerstand terug kwamen, daarvoor in de plaats heb ik 3-aderig getrokken.
Kwam er nu ook achter waarom de plotter soms zeurt over "Low Voltage", die word (evenals de marifoon) gevoed door 12 meter 2x0,75mm2. Hiervoor via een andere route 2 nieuwe kabels gelegd, nieuwe kabels zijn 2 meter 2x1,5mm2, dat zal een hoop schelen. In de rest van de bekabeling ben ik geen gekke dingen tegen gekomen, dat blijft zitten zoals het zit. De nieuwe route via het plafond van de plee;
Deze week zijn er weer 2 groezelige pakketjes bezorgd; de zekeringkastjes van Ome Ali Heerlijk makkelijk bekabelen voor een prijs waarom je je rot lacht.
De eerste kabeltjes zijn weggesnoeid in het dashboard;
Deze week nog een paar spulletjes bestellen, volgend weekend verder. Het moet niet teveel op werken gaan lijken.
Gr.
Erik
Wat was ik blij met de timmerman die dit plafond ooit gemaakt heeft; schroeven in het zicht. Zonder schade heb ik het plafond kunnen demonteren en monteren. Er moesten kabeltjes getrokken worden, 1x AIS antenne, 1x AIS GPS, 1x zonnepaneel, 3x ruitenwisser. De ruitenwissers werden gevoed met 2-aderig waardoor ze nooit naar de parkeerstand terug kwamen, daarvoor in de plaats heb ik 3-aderig getrokken.
Kwam er nu ook achter waarom de plotter soms zeurt over "Low Voltage", die word (evenals de marifoon) gevoed door 12 meter 2x0,75mm2. Hiervoor via een andere route 2 nieuwe kabels gelegd, nieuwe kabels zijn 2 meter 2x1,5mm2, dat zal een hoop schelen. In de rest van de bekabeling ben ik geen gekke dingen tegen gekomen, dat blijft zitten zoals het zit. De nieuwe route via het plafond van de plee;
Deze week zijn er weer 2 groezelige pakketjes bezorgd; de zekeringkastjes van Ome Ali Heerlijk makkelijk bekabelen voor een prijs waarom je je rot lacht.
De eerste kabeltjes zijn weggesnoeid in het dashboard;
Deze week nog een paar spulletjes bestellen, volgend weekend verder. Het moet niet teveel op werken gaan lijken.
Gr.
Erik
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Winterproject aanpassen elektra
Ja, niet alleen voor m'n eigen gemak maar ook voor m'n opvolgers, probeer ik alles altijd zoveel mogelijk demontabel te houden. Toen ik een doorgang van de roef naar het ruim moest maken heb ik (bijvoorbeeld) het aangepaste achterschot met bouten en moeren vastgezet en niet laten lassen. Installatiedraad gaat ook zoveel mogelijk door slagvaste installatiepijp. Geen warboel van draadjes maar van etiketjes voorzien en een net schema bij belangrijke punten zodat je makkelijk kunt controleren waar iets voor is. Afgrijselijk wat ik tegenkwam (niet te verzinnen) na aanschaf van m'n schip (notabene een charterschip geweest waar niet alleen de eigenaren risico liepen). Hele zooi opnieuw en netjes en veilig aangelegd en daarna de oude zooi weggehaald.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Winterproject aanpassen elektra
Geduld.
Alle kabeltjes in het dashboard zijn gelabeled en losgekoppeld, een hele dag werk eraan gehad. Bij de makkelijke kabeltjes begonnen en 1 voor 1 door gewerkt naar de moeilijkere kabels. Uiteindelijk heb je ze dan allemaal gehad en liggen ze allemaal los tot het punt waar ze de stuurstand binnen komen.
Slechts 2 kabeltjes waren niet te herleiden, goede score Die 2 kabeltjes zoek ik nog wel uit als alles weer aangesloten zit, dan zie je vanzelf wat er nog niet werkt. Verder 1 vaag relais tegengekomen wat aangestuurd word door het motormanagement, daar werd ik niet wijs uit. Ik gok dat dat het relais is om accessoires te schakelen als het contact aan staat, dat bracht me meteen op ideetjes om wat mee te gaan doen. Goed dat ik dit gedaan heb, het was allemaal niet slecht gemaakt, maar er zaten toch wat gevaarlijke dingetjes tussen zoals; Bilgepomp zonder zekering rechtstreeks op de accu en de kabels naar de zekeringpanelen rechtstreeks op de accu. Je wilt niet weten wat er gebeurd bij een sluiting.
Volgende week kan de houten kast gedemonteerd worden, kan er aan de dikke accukabels gewerkt worden en kan de acculader afgekoppeld worden.
Gr.
Erik
Alle kabeltjes in het dashboard zijn gelabeled en losgekoppeld, een hele dag werk eraan gehad. Bij de makkelijke kabeltjes begonnen en 1 voor 1 door gewerkt naar de moeilijkere kabels. Uiteindelijk heb je ze dan allemaal gehad en liggen ze allemaal los tot het punt waar ze de stuurstand binnen komen.
Slechts 2 kabeltjes waren niet te herleiden, goede score Die 2 kabeltjes zoek ik nog wel uit als alles weer aangesloten zit, dan zie je vanzelf wat er nog niet werkt. Verder 1 vaag relais tegengekomen wat aangestuurd word door het motormanagement, daar werd ik niet wijs uit. Ik gok dat dat het relais is om accessoires te schakelen als het contact aan staat, dat bracht me meteen op ideetjes om wat mee te gaan doen. Goed dat ik dit gedaan heb, het was allemaal niet slecht gemaakt, maar er zaten toch wat gevaarlijke dingetjes tussen zoals; Bilgepomp zonder zekering rechtstreeks op de accu en de kabels naar de zekeringpanelen rechtstreeks op de accu. Je wilt niet weten wat er gebeurd bij een sluiting.
Volgende week kan de houten kast gedemonteerd worden, kan er aan de dikke accukabels gewerkt worden en kan de acculader afgekoppeld worden.
Gr.
Erik
Re: Winterproject aanpassen elektra
Tussenuurtje.
Tussenuurtje gekregen van de baas, wat een geweldige vent is het toch. Jammer dat ik de foto's niet goed rechtop krijg. De stuurstand is eruit;
Stukje vakwerk eerste klas, helaas moeten we dit na zien te maken. Nieuwe stuurstand krijgt een nieuwe vorm zodat er 10cm vloerruimte gewonnen word;
Het oude hoekstuk ingezaagd met de zaagmachine van de WSV, dan kunnen we dat hoekstuk hergebruiken;
Verder 's avonds nog de rijgklemmen in schema gezet, die kunnen besteld gaan worden;
Nu kan ik thuis aan de slag met het maken van een nieuwe stuurstand. Een paar platen multiplex en een paar stukjes hardhout liggen al te wachten. Word best lastig met allemaal schuine hoeken erin, we gaan ons best doen.
Gr.
Erik
Tussenuurtje gekregen van de baas, wat een geweldige vent is het toch. Jammer dat ik de foto's niet goed rechtop krijg. De stuurstand is eruit;
Stukje vakwerk eerste klas, helaas moeten we dit na zien te maken. Nieuwe stuurstand krijgt een nieuwe vorm zodat er 10cm vloerruimte gewonnen word;
Het oude hoekstuk ingezaagd met de zaagmachine van de WSV, dan kunnen we dat hoekstuk hergebruiken;
Verder 's avonds nog de rijgklemmen in schema gezet, die kunnen besteld gaan worden;
Nu kan ik thuis aan de slag met het maken van een nieuwe stuurstand. Een paar platen multiplex en een paar stukjes hardhout liggen al te wachten. Word best lastig met allemaal schuine hoeken erin, we gaan ons best doen.
Gr.
Erik
Re: Winterproject aanpassen elektra
Niet helemaal naar mijn zin.
Niet verwacht, maar het hoekstuk namaken viel mee. Niet perfect, maar het gaat goed komen. Malletje op de zaagtafel;
Ronding aftekenen en inzagen. Helaas 1 zaagsnee iets te diep;
Daarna beitelen, schaven schuren. Ik had het hoekstuk ook op het schuine stukje willen hebben en heb heel wat hout verzaagd om het verstek erin te krijgen. Om het verstek te zagen moest er een hoek in 3 richtingen gezaagd worden , Uiteindelijk zoveel hout verzaagd dat er nog maar 1 kans over was. Bovenste hoekstuk is gerecycled, het onderste hoekstuk is het deel wat ik nieuw gemaakt heb;
Hier en daar sluit het niet perfect aan, dat moet maar opgelost gaan worden met kneedbaar hout.
Zaterdag op de boot alle restanten van de oude elektra weg gesloopt, alle kabeltjes gesorteerd en de dikke accukabels weg gesloopt. Ik wilde een gat boren van toilet naar stuurstand en heb iets verkeerd gemeten; Nu zit ik met een gat 25mm in de mooie betimmering i.p.v. achter het dashboard.
Verder was het me al opgevallen dat de startmotor van de Volvo Penta moeite heeft om het torretje rond te draaien. Verdenking lag bij de kabels, dus die heb ik maar opgezocht in de Installation Manual en opgemeten. Volvo Penta adviseert 95mm2 bij een lengte van 6 meter vanaf accu. Bij het opmeten met schuifmaat blijkt dat er over een lengte van 2x 6 meter 35mm2 ligt Gisteravond dus meteen maar 2x 7meter 95mm2 besteld wat me een deuk in de spaarpot heeft opgeleverd
Deze week 's avond verder met het timmerwerk.
Gr.
Erik
Niet verwacht, maar het hoekstuk namaken viel mee. Niet perfect, maar het gaat goed komen. Malletje op de zaagtafel;
Ronding aftekenen en inzagen. Helaas 1 zaagsnee iets te diep;
Daarna beitelen, schaven schuren. Ik had het hoekstuk ook op het schuine stukje willen hebben en heb heel wat hout verzaagd om het verstek erin te krijgen. Om het verstek te zagen moest er een hoek in 3 richtingen gezaagd worden , Uiteindelijk zoveel hout verzaagd dat er nog maar 1 kans over was. Bovenste hoekstuk is gerecycled, het onderste hoekstuk is het deel wat ik nieuw gemaakt heb;
Hier en daar sluit het niet perfect aan, dat moet maar opgelost gaan worden met kneedbaar hout.
Zaterdag op de boot alle restanten van de oude elektra weg gesloopt, alle kabeltjes gesorteerd en de dikke accukabels weg gesloopt. Ik wilde een gat boren van toilet naar stuurstand en heb iets verkeerd gemeten; Nu zit ik met een gat 25mm in de mooie betimmering i.p.v. achter het dashboard.
Verder was het me al opgevallen dat de startmotor van de Volvo Penta moeite heeft om het torretje rond te draaien. Verdenking lag bij de kabels, dus die heb ik maar opgezocht in de Installation Manual en opgemeten. Volvo Penta adviseert 95mm2 bij een lengte van 6 meter vanaf accu. Bij het opmeten met schuifmaat blijkt dat er over een lengte van 2x 6 meter 35mm2 ligt Gisteravond dus meteen maar 2x 7meter 95mm2 besteld wat me een deuk in de spaarpot heeft opgeleverd
Deze week 's avond verder met het timmerwerk.
Gr.
Erik
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Winterproject aanpassen elektra
Ben benieuwd naar je vorderingen!
Binnenkort kom ik ook bij dit onderdeel uit, dus het kan geen kwaad te kijken hoe iemand het doet die het vaker gedaan lijkt te hebben.
Wat het motormanagement en N2K betreft, geen idee wat het inhoudt, maar die digitale meters zien er tof uit. Is zoiets ook mogelijk met een Daf575? En wat is er zoal voor nodig?
Binnenkort kom ik ook bij dit onderdeel uit, dus het kan geen kwaad te kijken hoe iemand het doet die het vaker gedaan lijkt te hebben.
Wat het motormanagement en N2K betreft, geen idee wat het inhoudt, maar die digitale meters zien er tof uit. Is zoiets ook mogelijk met een Daf575? En wat is er zoal voor nodig?
Re: Winterproject aanpassen elektra
Speciaal een plotter of ander scherm aanschaffen aanschaffen, een N2K netwerk opzetten en de analoge DAF signalen omzetten naar N2K zou ik niet snel aan beginnen. Buiten dat het best geld kost gaat er qua degelijkheid niets boven ouderwetse analoge meters. In ieder geval heb je nodig een NMEA2000 (=N2K) netwerk, een analoog > N2K interface, een N2K scherm of N2K plotter. Slimschip.nl of PcNautic.nl hebben leuke spulletjes.
In mijn geval zitten de paneelmeters op een 1 of ander digitaal Volvo bussysteem. Om de motorgegevens ook op de plotter te toveren was er alleen een interface nodig tussen Volvo EVC en het N2K netwerk.
Gr.
Erik
In mijn geval zitten de paneelmeters op een 1 of ander digitaal Volvo bussysteem. Om de motorgegevens ook op de plotter te toveren was er alleen een interface nodig tussen Volvo EVC en het N2K netwerk.
Gr.
Erik
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Winterproject aanpassen elektra
Duidelijk, je hebt al een motor die zich digitaal laat uitlezen. Dan heb je heel veel mogelijkheden om een knappe display erbij te zoeken.
In het geval van een motor met analoge uitlezing zou het inderdaad alleen maar points of failure toevoegen.
Thx!
In het geval van een motor met analoge uitlezing zou het inderdaad alleen maar points of failure toevoegen.
Thx!
Re: Winterproject aanpassen elektra
Motor met motormanagement, plotter en N2K-netwerk zaten al in de boot, ik hoefde alleen die koppeling aan te schaffen. Die metertjes op het scherm vind ik niet eens zo interessant, het ging me om het verbruik per uur. De plotter genereert dan een tweede metertje met het verbruik per kilometer. Ik heb nog een paar ideetjes op dit gebied, dat zien jullie deze winter wel.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Re: Winterproject aanpassen elektra
Het begint vorm te krijgen.
Zaterdag heb ik op de boot alle componenten op de achterwand kunnen plaatsen inclusief bedradingskokers en dinrails voor de rijgklemmen. Vergeten de telefoon mee te nemen, foto houden jullie tegoed. Met een beetje puzzelen gaat alles passen binnen de stuurstand Ook heb ik al een begin kunnen maken met de bedrading aansluiten op de rijgklemmen.
Vandaag wat verder kunnen werken aan het timmerwerk, niet ontevreden met het resultaat. Een tube kneedbaar hout verbergt de timmerman z'n schande. Alle kopse kanten zijn afgewerkt met gelijmde en gespijkerde latten. Gaten zitten erin voor de speakers, hoofdschakelaar en schakelaarpaneeltjes. Deurtjes zijn al gezaagd, maar ik kom een paar latjes tekort voor de randafwerking. Het bovenblad ligt ook al klaar op maat gezaagd, vanavond nog de gaten voor de meters erin boren. Nu heel voorzichtig gaan schuren, de toplaag van het multiplex is flinterdun.
Gr.
Erik
Zaterdag heb ik op de boot alle componenten op de achterwand kunnen plaatsen inclusief bedradingskokers en dinrails voor de rijgklemmen. Vergeten de telefoon mee te nemen, foto houden jullie tegoed. Met een beetje puzzelen gaat alles passen binnen de stuurstand Ook heb ik al een begin kunnen maken met de bedrading aansluiten op de rijgklemmen.
Vandaag wat verder kunnen werken aan het timmerwerk, niet ontevreden met het resultaat. Een tube kneedbaar hout verbergt de timmerman z'n schande. Alle kopse kanten zijn afgewerkt met gelijmde en gespijkerde latten. Gaten zitten erin voor de speakers, hoofdschakelaar en schakelaarpaneeltjes. Deurtjes zijn al gezaagd, maar ik kom een paar latjes tekort voor de randafwerking. Het bovenblad ligt ook al klaar op maat gezaagd, vanavond nog de gaten voor de meters erin boren. Nu heel voorzichtig gaan schuren, de toplaag van het multiplex is flinterdun.
Gr.
Erik
Re: Winterproject aanpassen elektra
De vorm komt er langzaam in.
Het timmerwerk aan de stuurstand vordert gestaag, dit keer geen foto. Vandaag met hulp 2x 95mm2 vanaf accu's naar startmotor getrokken. Tussen stuurstand/accu's en motor ligt over een lengte van een meter of 4 een dikke 125mm buis waar alle kabels en hydrauliek doorheen getrokken is. Oude kabels eruit en nieuwe kabels erin, niet al te spannend. Zie het verschil in dikte;
Helaas moet ik wachten op een paar bedradingskokers, maar toch nog wat kunnen doen aan het electronicahok;
Onderaan van links naar rechts; Hydraulische stuurpomp autopilot, groepenkastje 230V, motormanagement, autopilot. Daarboven met de gele connectors een magische kast voor de radar, oranje kastje AIS, N2K backbone. Rechts naast bedradingskoker de bestaande acculader en de nieuwe shunt voor de accumonitor. Bovenin een paar rijgklemmen, nieuwe laadregelaar zonnepaneel, relais geschakeld door motormanagement en 2 nieuwe zekeringkastjes 12V. Uit de bedradingskoker bungelen wat kabels die klaar zijn om aangesloten te worden op het dashboard.
Wie o wie kan me de betekenis van dit bordje uitleggen? Dit bordje zit prominent in het zicht bij de stuurstand. Boot is in Engeland gebouwd.
Gr.
Erik
Het timmerwerk aan de stuurstand vordert gestaag, dit keer geen foto. Vandaag met hulp 2x 95mm2 vanaf accu's naar startmotor getrokken. Tussen stuurstand/accu's en motor ligt over een lengte van een meter of 4 een dikke 125mm buis waar alle kabels en hydrauliek doorheen getrokken is. Oude kabels eruit en nieuwe kabels erin, niet al te spannend. Zie het verschil in dikte;
Helaas moet ik wachten op een paar bedradingskokers, maar toch nog wat kunnen doen aan het electronicahok;
Onderaan van links naar rechts; Hydraulische stuurpomp autopilot, groepenkastje 230V, motormanagement, autopilot. Daarboven met de gele connectors een magische kast voor de radar, oranje kastje AIS, N2K backbone. Rechts naast bedradingskoker de bestaande acculader en de nieuwe shunt voor de accumonitor. Bovenin een paar rijgklemmen, nieuwe laadregelaar zonnepaneel, relais geschakeld door motormanagement en 2 nieuwe zekeringkastjes 12V. Uit de bedradingskoker bungelen wat kabels die klaar zijn om aangesloten te worden op het dashboard.
Wie o wie kan me de betekenis van dit bordje uitleggen? Dit bordje zit prominent in het zicht bij de stuurstand. Boot is in Engeland gebouwd.
Gr.
Erik
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Winterproject aanpassen elektra
Ik neem aan dat de "N" van "O.N." staat voor "Number" en dat het hier dus gaat om een soort registratienummer.
Ik gok dat "R.T" staat voor "Revenue ton" oftewel de laad- of bevrachtingscapaciteit (wel vreemd voor Engelsen dat ze dat in honderdsten aangegeven hebben, lijkt mij).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"