Waar is dit? Seizoen '20-'21

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Gesloten
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door KarelE »

Richting Amer was je warmer
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Waterman »

Noordergat van de Visschen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Gerard »

KarelE schreef: di okt 19, 2021 7:28 pm Geef je het op Gerard? Jij bent toch niet voor één gat te vangen?
Had even wat andere zaken. Maar om er een beetje een raadspelletje van te maken zonder dat je een plek misschien bevaren hebt is ook sowat. Niettemin, ben ik nog even terug gegaan naar de foto en waag bij deze m'n laatste poging. De Bergse Maas is ten noorden van Geertruidenberg ook vrij breed. Mogelijk is het daar. Lag vroeger weleens op het Spijkerboor en heb in de winter 2009-2010 overwinterd in de Aakvlaai. Heerlijk rustig, met de bijboot en later nadat we ingevroren waren over het ijs naar de wal om boodschappen te doen in Hank.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door KarelE »

Wybren, hij is voor jou!

Geplaatste speld
https://maps.app.goo.gl/fJKhbBm42K8PAFm89
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Twei Woiven »

Ik ben daar dit jaar twee keer langs gekomen dus, zag wel ergens kennis, maar tijd ontbrak me om erop in te gaan...
Gesteld -dat- ik het al gevonden zou hebben..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door quichot »

Gerard schreef: zo okt 17, 2021 2:33 pmHet Bpr maakt geen onderscheid tussen wat er met schepen wordt gedaan ("plezier" mee gemaakt of geld mee verdiend) maar tussen grote en kleine schepen. Ben je groot genoeg (20 meter plus) dan mag je gewoon van dezelfde vaarweg gebruik maken als andere grote schepen.
Dit klopt ten dele.

Het BPR mag dan geen onderscheid maken tussen recreatie en beroeps, plaatselijke verordeningen en vaarwegregelementen doen dat weldegelijk. Vaak kenbaar gemaakt met het rode bord SPORT met een streep erdoor, of het vrachtschipsymbooltje met de tekst 'uitsluitend beroepsvaart'.
En op de Brabantse kanalen hoef je je als groot schip echt niet voor negen uur bij een brug te melden als je geen beroepsschipper bent. Je mag dan mee met de beroepsvaart, dat wel.

Hoe het daar bij Gorkum geregeld is weet ik niet, maar het ligt soms ook wel eens aan de luimen van de bediening. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Terug naar de raadplaat!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Gerard »

quichot schreef: wo okt 20, 2021 12:41 pm
Gerard schreef: zo okt 17, 2021 2:33 pmHet Bpr maakt geen onderscheid tussen wat er met schepen wordt gedaan ("plezier" mee gemaakt of geld mee verdiend) maar tussen grote en kleine schepen. Ben je groot genoeg (20 meter plus) dan mag je gewoon van dezelfde vaarweg gebruik maken als andere grote schepen.
Het BPR mag dan geen onderscheid maken tussen recreatie en beroeps, plaatselijke verordeningen en vaarwegregelementen doen dat wel degelijk. Vaak kenbaar gemaakt met het rode bord SPORT met een streep erdoor,
Dit bord "A.13 Verboden voor kleine schepen" is onderdeel van het Bpr en te vinden in de bijlage 7 daarvan en bevestigd dat het Bpr (slechts) onderscheid maakt op basis van de grootte van schepen.
of het vrachtschipsymbooltje met de tekst 'uitsluitend beroepsvaart'.
Dit ken ik niet, maar in het algemeen is het zo, dat aan niet-officiele verkeersborden/-tekens geen rechtskracht ontleend kan worden. Je kunt bijvoorbeeld wel ergens een bord plaatsen (zoals: "Hier geen fietsen plaatsen") maar dat is niet meer dan een verzoek.
En op de Brabantse kanalen hoef je je als groot schip echt niet voor negen uur bij een brug te melden als je geen beroepsschipper bent. Je mag dan mee met de beroepsvaart, dat wel.
Hier lijkt mij dan sprake van een soort ambtsverzuim.
Hoe het daar bij Gorkum geregeld is weet ik niet, maar het ligt soms ook wel eens aan de luimen van de bediening. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Helemaal mee eens en naarmate, mogelijk vanwege onvoldoende kennis bij schippers, vaker word gedacht, dat die ambtenaar het wel zal weten, worden die luimen in stand gehouden. De eerste keer, dat ik (van noord naar zuid) voor Gorkum kwam, liet men mij weten dat de brug niet openging omdat ik pleziervaart was. Toen was mijn kennis nog beperkt en liet ik mij om de tuin leiden met alle gevolgen van dien (last van bootjes die zich helemaal niets van regels en behoorlijk gedrag aantrokken). Daarna (nadat ik het had uitgezocht) heb ik een keer gezegd, dat ik de vaarweg zou blokkeren wanneer men bleef weigeren de brug te openen en een klacht zou indienen vanwege beperkte kennis van het Bpr en toen draaide de brug snel.
Terug naar de raadplaat!
Prima. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Gerard »

KarelE schreef: wo okt 20, 2021 3:18 am Wybren, hij is voor jou!
Dat ik daar (Noordergat van de vissen) niet opgekomen ben. Heb daar vaak gelegen maar het toch niet herkend. Nou ja, hoef ik ook niet in m'n foto's te duiken voor een foto voor de volgende sessie. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: wo okt 20, 2021 6:03 pm Dat ik daar (Noordergat van de vissen) niet opgekomen ben. Heb daar vaak gelegen maar het toch niet herkend. Nou ja, hoef ik ook niet in m'n foto's te duiken voor een foto voor de volgende sessie. :)
Duik toch maar even in je archief voor een foto.
Ik ga vanaf vrijdag er een aantal dagen tussenuit,en kan derhalve dan ook niet reageren.
Effe de sores vanwege de gasellende elders gaan vergeten.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door quichot »

Gerard schreef: wo okt 20, 2021 5:59 pmHier lijkt mij dan sprake van een soort ambtsverzuim.
Nee hoor, gewoon beleid RWS. In de spits wordt niet voor recreatie gedraaid. Je kunt daar praten als brugman ( :wink: ), je komt er niet door als groot recreatieschip. Begin daar over ambtsverzuim, en je ziet de rest van de dag iedere brug en sluis 'toevallig' vlak je neus dichtgaan! :lol:

Het BPR kan moeilijk de eigen definiëring ontkennen bij de betekenis van het sportverbodsbord. Het begrip 'sport' vind je nergens terug in het BPR, maar in de praktijk geldt dat sportverbodsbord weldegelijk ook voor groot recreatieschip. Probeer maar eens een havenbekken in te varen waar dat bord staat, je wordt gegarandeerd weggestuurd. De vaarwegbeheerder wil daar gewoon geen recreanten, maar daar is kennelijk geen formeel rechtsgeldig bord voor.

Zo'n vrachtschipsymbooltje met streep erdoor zie je wel eens onder kleine bolders in sluizen. En zonder streep erdoor bijvoorbeeld aan de kade bij de Wilhelminabrug Maastricht. Ga daar liggen, en binnen vijf minuten heb je óf de politie, óf RWS langszij. Wegwezen, en nee, niet eerst even boodschapjes doen.

Ik ben een keer geweigerd bij de Beatrixsluizen komend van buiten. 'Ga maar naar de Koninginnesluis, die is er voor recreanten'. Voorval aangekaard op de stand van RWS op de HISWA: Wet- en regelgeving is leuk en aardig, maar het sluispersoneel heeft het laatste woord. Uitgepraat.

Terug naar de raadplaat!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door wrotter »

er zijn bij sluizen en dergelijke wel eens meer misverstanden helaas maar soms weten de bedienaren ook niet helemaal hoe het zit en hebben ze niet allemaal hun diploma nautische funkties doorlopen en ook vaak te weinig kennis van het BPR ,maar dat geld ook voor varens gasten die de regelementen niet goed kennen he is ook een droge saaie kost .en dus gaat er wel eens iets niet officeel maar ingeslopen gewoontes nemen de zaak over en word ,,liever niet ineens een verbod "" en word bv gezegd dat grote schepen voor schutten hebben op recreanten ,,maar lees de regels en er staat dat de grote schepen voor in de sluis moeten en de kleine er achter en soms word dat verkeerd begrepen mar ook de recreant werkt er an mee om niet achter degrote schepen in de sluis te willen .
wel is ht zo dat bij een groot aanbod men probeert de sluis zoveel mogelijk op e vullen en mogelijk passen jachten er dan niet bij ,ook is het geregeld zo dat het wel erg lang duurt voor dat een recreant in de sluis is of vast ligt .
zelf kan ik mij mateloos ergeren aan een kompleet lege sluis rond 300 meter en dan blijven jachten helemaal achter in liggen gaat de sluis open wacht men tot de uitvaartlichten groen zijn en varen dan op hun dooie gemak de sluis uit war erg lang duurt en ja daar ergeren de bedienaren zich ook aan en wat dacht je van de al reeds opvarende schepen naar de kolk die beginnen al als de deuren in beweging komen .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door quichot »

Klopt Wrotter, al kan je het als recreant vaak ook niet goed doen.
Bij de Kreekrak bijvoorbeeld is het steevast 'aansluiten achter de beroepsvaart' of als je samen met een kegelschip schut: 'bak- of stuurboord achterin blijven'. Snap ik op zich. Maar als er vóór je 135 x 17 meter uitvaart doet je roerblad de eerste minuut niks meer. Dan is de sluis bijna leeg tegen de tijd dat ik het verantwoord vind om los te maken. Ja, dan zie je uitvarend de ongeduldige koppen van de volgende schutting al zo'n beetje tussen de deuren liggen.
Parksluis Rotterdam een keer: 'Jonge Willem, aansluiten achter die sleper aan SB'. Doe ik. Komt de kapitein van de sleepboot naar achteren lopen. 'Waar zit je verstand!'. Dat soort dingen.

Gelukkig zijn dat uitzonderingen hoor. Maar er wordt wel eens te weinig gekeken vanuit de positie van de recreant, vind ik.
Varen doe je samen kan niet van één kant komen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Gerard »

quichot schreef: do okt 21, 2021 10:10 am
Gerard schreef: wo okt 20, 2021 5:59 pmHier lijkt mij dan sprake van een soort ambtsverzuim.
Nee hoor, gewoon beleid RWS. In de spits wordt niet voor recreatie gedraaid. Je kunt daar praten als brugman ( :wink: ), je komt er niet door als groot recreatieschip.
Tsja, wat dat soort dingen betreft zou ik dan toch wat eigen wijs zijn . Dan zou ik zeggen, dat zodra er gedraaid wordt ik dan onder de brug blijf liggen en ze me dan maar een boete moeten geven (las laatst in de "Schuttevaer" dan een beroepsschipper ergens ook een sluis had geblokkeerd omdat ze hem niet wilden doorlaten maar eerst zo'n bejaardenboot die nog 4 kilometer verder was wilden doorlaten). Heb overigens nog nooit meegemaakt, dat ze bruggen niet draaiden omdat ik "recreatievaart" ben, behalve die ene keer bij Gorkum maar toen wist ik niet zeker of ik in m'n recht stond. Een paar maanden geleden wel en toen heb ik bij het vragen om een openingetje gelijk gezegd, dat ik een "groot schip" was en werd de brug vlot voor mij gedraaid.
Het BPR kan moeilijk de eigen definiëring ontkennen bij de betekenis van het sportverbodsbord. Het begrip 'sport' vind je nergens terug in het BPR, maar in de praktijk geldt dat sportverbodsbord wel degelijk ook voor groot recreatieschip.
Mogelijk bedoel je dat dat wel degelijk voor een "klein (recreatie)schip" geldt want alleen daarvoor is dat bord van belang.
Probeer maar eens een havenbekken in te varen waar dat bord staat, je wordt gegarandeerd weggestuurd.
Kan zijn, maar ik laat me niet zo maar wegsturen wanneer ik geen verbod overtreed. Wanneer ik gewoon (vele malen) door het Antwerpse havengebied mag varen en daar nog nooit aangesproken ben op verkeerd gedrag, vrees ik niet zo gauw ergens weggestuurd te worden.
De vaarwegbeheerder wil daar gewoon geen recreanten, maar daar is kennelijk geen formeel rechtsgeldig bord voor.
Zo'n ambtenaar heeft weinig te willen wanneer daar geen rechtsgrond voor is of wanneer er niet van een calamiteit sprake is.
Zo'n vrachtschipsymbooltje met streep erdoor zie je wel eens onder kleine bolders in sluizen.
Klopt, maar omdat dat geen officieel verkeersteken is, kun je dat gewoon beschouwen als een wens of een hint.
Ik ben een keer geweigerd bij de Beatrixsluizen komend van buiten. 'Ga maar naar de Koninginnesluis, die is er voor recreanten'.
Wanneer ik bij de Volkeraksluizen kom, pak ik als het kan ook altijd de recreatiesluizen (vaak is het daar zo druk dat beroepsvaarders een schutting moeten wachten, dus waarom zou ik ze dan ophouden?) maar wanneer ik met staande mast vaar omdat ik wil zeilen, kan ik niet onder de vaste brug daar door en is het nooit een probleem geweest om door de grote sluis met de beweegbare brug te gaan.
Voorval aangekaard op de stand van RWS op de HISWA: Wet- en regelgeving is leuk en aardig, maar het sluispersoneel heeft het laatste woord. Uitgepraat.
"Aangekaart" is natuurlijk iets anders dan het er op aan laten komen. ;) Mijn reactie in het uiterste geval: "Geef me maar een boete wanneer je denkt dat ik ongelijk heb" schrikt ze t.n.t. af. Overigens is dat zelden voorgekomen omdat ik "geeltjes" op de juiste plaats in m'n almanak heb zitten en hen vraag daar naar te kijken en aan te wijzen waar staat wat zij beweren. Dat is t.n.t. altijd voldoende geweest.
Terug naar de raadplaat!
Yep. Kan alleen m'n 'stick' niet vinden waar m'n foto's op staan. Dus als iemand voor wil gaan, dan graag.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door wrotter »

tja soms kan het ook anders .eens in de tijd hadden we nog een sluis bij harderwijk op sommige dagen in het sesioen waren dar enorme wachttijden .
nou kom je er voor met je grote schip nergens plek om af te meren alles vol jachten tja dan maar drijven laten en proberen wat naar voren te komen maar goed de jachten bleven komen en kropen je voor bij mekkerend omdat je de schroef en kopschroef bleef gebruiken zo lig je te wachten goed na en schutting of 10 waren we het zat en hebben we na dat de kolk gevuld was met bootjes de kop nar de deuren laten gaan en er tegen aan gezet iedereen wit heet zo gewacht tot ze weer kwamen uitvaren iets achter uit zodat ze er langs konden daarna gelijk door de rode lichten naar binnen nou ja feest sluiswachter kwaad wij waren nog niet aan de beurt en heel veel gedonder ook met jacht schippers politie er bij maar het liep goed af wij hadden al ruim 5 uur liggen wachten en volgens hun had de sluis wachter moeten op treden .
later bij de lindhorst Homan sluis (drieweg sluis ) weer zo iets wij kwamen een 10 minuten na middag sper aan dus helemaal nar voren op de remming daarna veel jachten achter en naast ons tot 13.00 uur toen moesten ze gaan draaien maar deuren open en lichten dubbel rood wij wouden naar voeren komen maar mocht niet nee zij de man er komt een rondvaart boot aan en die heeft voor schutten dus toen dat ding er in voer wij er direct achter aan maar goed 25 meter en 38 meter past niet zo goed dus konden de deuren niet dicht een hoop geëtter en bij mij de vraag aan de Sluisman
of ik de vergunning voor het voorschutten kon in zien aangezien die boot geen rode vlag in de geus had niets mee te maken oprotten nou nee dus haal de polietie en je baas er maar bij ,tja ondertussen meer dan een half uur oponthoud dus wachten op de sterke arm nou daarna werd het nog leuker wand de mannen vn de waterpolitie moesten komen en de provinciale waterstaat dus een anderhalf uur later werd er gediscussieerd over het geval met heel veel jacht schippers er bij waar bij er waren die al vaker met het fenomeen daar hadden kennis gemaakt nou de sluis bedienaar ging af als een gieter wij kregen gelijk maar ook op ons donder dat we de boel hadden geblokkeerd ,(regeltjes voor het wie voorschutten staan in het BPR) daarna nooit meer last ,helaas kwam ik jaren later bij de nautische dienst friesland te werken en te maken met de bazen die ook bij dat akkefietje waren
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Waar is dit? Seizoen '20-'21

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: za okt 23, 2021 12:02 pm tja soms kan het ook anders .eens in de tijd hadden we nog een sluis bij harderwijk op sommige dagen in het sesioen waren dar enorme wachttijden .
nou kom je er voor met je grote schip nergens plek om af te meren alles vol jachten tja dan maar drijven laten en proberen wat naar voren te komen maar goed de jachten bleven komen en kropen je voor bij mekkerend omdat je de schroef en kopschroef bleef gebruiken zo lig je te wachten goed na en schutting of 10 waren we het zat en hebben we na dat de kolk gevuld was met bootjes de kop nar de deuren laten gaan en er tegen aan gezet iedereen wit heet zo gewacht tot ze weer kwamen uitvaren iets achter uit zodat ze er langs konden daarna gelijk door de rode lichten naar binnen nou ja feest sluiswachter kwaad wij waren nog niet aan de beurt en heel veel gedonder ook met jacht schippers politie er bij maar het liep goed af wij hadden al ruim 5 uur liggen wachten en volgens hun had de sluis wachter moeten op treden .
Inderdaad had de sluiswachter op moeten treden en jullie voor laten gaan. Zoek maar op in het Bpr (grote schepen gaan voor - ook al komen ze later voor de sluis). Ik kwam eens voor een sluis waar ik ook allerlei ellende van jachtjes verwachtte en liep er langs om te melden, dat ik als eerste naar binnen mocht volgens het Bpr. De reacties waren zodanig, dat ik maar even met de sluiswachter contact opnam. Die wist genoeg, liet het licht op rood staan en riep om dat niemand in mocht varen voordat "die klipper" binnen vast lag en zette daarna pas het licht op groen.
In volgorde van aankomst eerst grote schepen en daarna in volgorde van aankomst kleine schepen. Uiteraard probeert een goede sluiswachter en een goede schipper op harmonieuze wijze een kolk zo vol mogelijk te krijgen, maar dat is wat anders. Ik kon ook weleens eerder dan een eerder aangekomen beroepsvaarder omdat ik er wel als laatste in paste en die beroepsvaarder niet.

Dit draadje (over "voorrang bij het schutten") gaat verder onder de titel: "Voorrang sluis bpr" in de rubriek: "Stuurhut". Dus hier niet verder gaan met deze zijsprong op dit draadje "Waar is dit? Seizoen '20-'21".
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gesloten