Semi-zeewaardig?

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
JosW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 07, 2021 4:43 pm

Semi-zeewaardig?

Bericht door JosW »

Ik ben sinds een jaar eigenaar van een Sandvik 26 AK. Een spitsgatter dus, van 8 meter lang. Nu vroeg ik me af of het met deze boot verantwoord is om naar bijvoorbeeld de wadden te varen. Het internet heeft mij het antwoord niet gegeven.
Graag jullie reacties.

Bij voorbaat dank.

Jos.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door Twei Woiven »

Men is zelfs in open sloepen oceanen over gestoken.
Alles hangt of staat met de persoon die de schipper is.
Met mooi weer kan bijna alles, maar als het weer slechter wordt ineens, dan komt het erop aan.

Dan zeg ik, de vraag stellen is 'm beantwoorden.
Als je niet vertrouwd ben op groot water, niet doen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door Marie Christina »

Ik ben ooit eens met een kano naar Schiermonnikoog gepeddeld.
Windkracht 0, zonnetje, einde van de vloedstroom mee, ouders op een begeleidende boot.
Ging prima.
Met windkracht (weet ik veel) zes of zo zou ik dit stukje nu niet ingetypt hebben.

Net wat Jinny in feite zegt: een boot is zo zeewaardig als de bemanning die erop zit.
Dit bootje kan heel wat hebben.
Jij ook?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door ErikH »

Of je boot nu zeewaardig is of niet, als het flink waait ga je het niet leuk meer vinden op groot water. Denk ook aan je opvarenden, die wil je een volgende keer ook weer mee hebben. Zoals mijn voorgangers ook al zeiden, alles staat of valt met het weer. Als we plannen hebben voor groot water hebben we ook altijd een plan B voor het geval het te hard waait. Een oversteek IJsselmeer kan dan veranderen in 2 dagen omvaren via de Randmeren. Een paar dagen Terschelling is bij ons al eens een vakantie Friese Meren geworden.

De laatste opmerking van Jinny ben ik het niet mee eens; Met rustig weer en rustige wind gewoon aan de oversteek beginnen. Wel zorgen dat je de basis veiligheid op orde hebt. Bij twijfel over het weer zet je plan B in.

Gr.

erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door quichot »

Een schip is net zo zeewaardig als haar bemanning, wordt wel eens gezegd. Daar schuilt veel waars in, al zal iedereen begrijpen dat je met een pieremegoggol beter niet het ruime sop kunt kiezen.
Maar met jouw boot is het prima te doen, en uiteraard moet je de weersverwachting in de gaten houden. Oversteken zal het probleem niet zijn. Wat je niet in de hand hebt, is de weersverwachting op de geplande terugkeerdatum. Anders gezegd, je kunt een weekje verwaaid moeten blijven liggen.
Afmetingen zeggen weinig of niks over zeewaardigheid. Een binnenvaartschip van 100 meter kan zomaar breken, een plastic speelgoedbootje overleeft de zwaarste orkaan.
Heb je klein vaarbewijs 2? Zo niet, koop even een leerboek. Navigeren op stroom en tij wordt daarin zeer begrijpelijk uit de doeken gedaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JosW
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 07, 2021 4:43 pm

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door JosW »

In alle bescheidenheid, zeemansvaardigheden zijn mij niet vreemd. Heb als schipper gezeild naar Engeland en Scandinavië. Door lichamelijke ongemakken van mijn vrouw is zeilen geen optie meer. Vandaar de aanschaf van dit motorbootje. En ook vandaar mijn vraag. Ik kon dus best wel inschatten welk weertype geschikt of ongeschikt is voor mijn toenmalige boot. Bij mijn huidige weet ik dit niet. Gezien sommige reacties, dat de zeewaardigheid afhangt van de schipper is natuurlijk deels waar. De kapitein van de Titanic had ook 40 jaar ervaring. :)
Wel erg bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door Marie Christina »

Dat je ervaring hebt had je niet vermeld en kunnen we niet ruiken.
Maar dan zit het wel goed.
Voaren met 't bakske.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Semi-zeewaardig?

Bericht door geertth »

Vorig jaar hebben wij een Saga 27 gekocht, een bootje wat sterk lijkt op jouw boot.
Een van de saga's die we toen bekeken hebben had als thuishaven Ameland....
Ook kennen we mensen die een Saga 27 hebben, en daarmee al alle waddeneilanden hebben bezocht.

Ik zou zeggen begin voorzichtig, en dan merk je vanzelf wat goed gaat en wanneer het niet meer leuk is.
Dat is in ieder geval wat wij van plan zijn.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Plaats reactie