Onze schuit

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Onze schuit

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Nou wij gaan het meemaken de ombouw.
Nu heb ik duidelijk niet goed opgelet want ik zie twee kruiskoppellingen. Maar is er wel een stuwdruklager of word de stuwkracht opgevangen door de motorsteunen?
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Twei Woiven »

Je hebt gelijk, kruiskoppelingen, ik ben de doos die niet goed had opgelet...
Er zal vast ergens een stuwdruklager zitten...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

De motor staat indd op motor steunen.
Indd. Ik doelde op de 2 kruiskoppelingen welke erg ruim zijn en niet fijn meer klonken door de ruimte in de lagers. Vandaar ook de andere koppeling er tussen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zolang het vaart gaat het vooruit
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Weer een stukje verder gekomen tussen alle huishoudelijke dingen door het stukje as vervangen en het stukje leiding voor de koeling aangebracht.
Moet nog wel allemaal aangedraaid worden en ik ben nog niet tevreden over hoe de as nu zit en ga er nog een lager tussen bouwen voor de stabiliteit.
maar de motor kan nu wel vast blijven staan, en eigenlijk wil ik er nog een ring tussen maken maar voor nu is het goed genoeg dat stukje.
Zolang het vaart gaat het vooruit
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zolang het vaart gaat het vooruit
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Onze schuit

Bericht door sailor wim »

Poeh Schuitje dit is echt geen degelijke constructie hoor.
Maar ik lees dat je zelf ook nog niet tevreden bent over deze constructie dat geeft hoop.

Ik zie zo ook geen oplossing voor deze overgang, dan misschien de motor naar achteren schuiven. Dan mis je het zwakste punt van de kunststof schijven.

Bij de Homokineet die bij de keerkoppeling zit kunnen dan ook de vulringen ertussenuit, de tussenflens kan groter en mag dikker en daar kan dan aan beide kanten kamers ingedraaid worden van een paar mm diep zodanig dat de Homokineet en de andere vaste flens er passend in vallen. Dan maak je een verbinding die gecentreerd is.
En geen kant meer op kan maar ook kracht over kan brengen. Nu heb je nog geen veerring gebruikt zie ik.
Als je straks alles definitief gaat monteren gebruik dan de eenmalig bruikbare Nord-Lock veerring plus borgmoeren.

Nu word de aandrijflijn kracht geheel overgedragen op de breekkracht van de bouten die ook niet passend in de gaten zitten.
Dit gaat na een tijdje lubberen en gegarandeerd storing geven.
Met de kamers in de opvulflens gebruik je geklemd metaal op metaal waar die aandrijflijn kracht op wordt overgedragen.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Klopt hoor, ik heb ook al een stalen ring nog gevraagd te maken om het kunststof te vervangen.
En indd er moeten nog wat veer ringetjes tussen. De gaten zijn overigens allen M8. maar de overbrenging is nu teveel op de bouten ipv de as, en daarbij komt dus nog een steun lager achter de homokineet.
Zolang het vaart gaat het vooruit
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Afgelopen weekend even niets gedaan, al is niets wel heel groot woord.
Heb het koelwater vast gezet maar kwam tot de conclusie dat ik toch een denkfoutje had en ga het laatste stukje leiding aanpassen om dat ik daar het lucht niet uit krijg. Verder vandaag een nieuwe laskap ophalen en een tankje. dan zijn we toch weer een klein stapje verder.
tevens vandaag wat hout proberen te scoren voor het dek. Dan kan dat als ik alles heb ook gemaakt worden en schuren en lakken, en aansluitend de motor kast gemaakt worden. klinkt allemaal van is niet zoveel werk maar als je gewoon nog een vol gezin heb met kleine kinderen is het toch nog een heel klussie overal tussen door. maar langzaam komt ook weer eens af.
Zolang het vaart gaat het vooruit
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Handige Harrie »

Meerdere "effe" zijn bij elkaar een grote klus. Enige voordeel is dat je het beter kunt spreiden
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Het grote moment was dan eindelijk daar
Koppelingen en verbinding aan gepast. En gemonteerd.
Koelwater verder afgemaakt en gereed schap aan de kant en accu na 2 jaar aan de lader. Was schoon leeg uiteraard en met het idee. Dat wordt niets meer alles nog een keer nagelopen.
Na een paar uur accu van de lader en in de boot gezet. Gewoon stel oude start kabels erbij en nog kaals alles na lopen. Tank met diesel aan gesloten. Lucht uit de diesel leidingen ge pompt. Uitlaat aan gesloten, met ducktape, en ja dat is voor nu even. Kabels van accu naar start motor. Zelf even een goede positie nemen. En draden aan sluiten. En ja daar was na 2 jaar leven.
En na een paar keer starten, de accu deed het dus nog, going ie lopen. Stond mooi stabiel geen rare dingen. Maar Helaas na even te hebben gelopen en ik op stationair liet was het alweer klaar en stopte de motor er weer mee. Brandstof gebrek. Weer alles na gelopen en ontlucht maar het mocht niet meer baten. 2 uur laden was denk ik te kort om
Op nieuw te starten. Kreeg wel rond maar net te kort kracht en op een gegeven moment was het dan echt klaar.
Accu had te kort power om te starten.
Maar er was leven na 2 jaar en dat voelde als een kleine triomf. Nu de accu maar een nachtje door laden en morgenochtend weer opnieuw een poging wagen.
Zolang het vaart gaat het vooruit
schuitje
Berichten: 44
Lid geworden op: za jul 06, 2019 4:44 pm
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze schuit

Bericht door schuitje »

Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zolang het vaart gaat het vooruit
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Twei Woiven »

Mooi.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Evert »

Leuk dat de motor gedraaid heeft. Let wel even op je koelwater leidingen. De motor staat op rubbers en staat star aan de koelwater leiding. Ik ben bang dat het zwakste punt in deze de wierpot is. Zonde als er ineens een fontein in de boot staat. Ook in de afvoer zit een knik in de alupex leiding.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Onze schuit

Bericht door Twei Woiven »

Inderdaad, een stuk rubber in de staande leiding is wel aan te bevelen.
Anders is het een kwestie van tijd tot je een onderzeeboot hebt. :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Onze schuit

Bericht door Waterman »

schuitje schreef: za mei 27, 2023 9:20 pm Koelwater verder afgemaakt.
En hoe , alsof een CV monteur het zelf gedaan heeft. :lol:
Maar voor een boot kan dit zo niet.
Geen starre leiding van wierpot naar impellerpomp.
Het is GEEN CV-ketelverwarming.
Dat is vragen om problemen.
Vroeg of laat borrelt je boot af.
Door het bewegen van je motor ,breekt vanzelf de staande buis van je wierpot af , en dan gaat het ras naar beneden.
Er moet dus een flexibel stuk slang ertussen.
Het liefst in een haakse bocht ,want daar kan het fatsoenlijk meebewegen op de bewegingen van de motor.
Doe dat in de eerste bocht voor bij de motor,en niet achter bij de wierpot ,want dan moet de hele buis meebewegen.
Gewoon voor ,bij de voorste moet motorsteunen.
En dan in de haakse bocht ,dan kan het alle kanten op meebewegen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie