Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gerard
Berichten: 230
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", die beschikt over een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard » ma dec 02, 2019 7:18 pm

Waterman schreef:
ma dec 02, 2019 1:32 pm
Gerard schreef:
vr nov 29, 2019 1:01 pm
Zonder kennis zeker geen (goed) gedrag, toch?
Daar zit wel een waarheid in.
Ja, ik ga er altijd in principe vanuit dat "slecht" gedrag eerder een kwestie van gebrek aan kennis en/of kunde is, dan van onwil.
Het zou m.i. wel eens goed zijn,als er soort van minicursus of een certificaat behaald moest worden, zodat je kan aantonen dat je over de basale kennis bezit van de regels op het water.
Het eerste deel van het vaarbewijs is dat volgens mij.
Geen Vaarbewijs zoals nu, want dat is niet voor iedereen weggelegd.
Tsja, het is voor mij alweer een poosje terug; maar hoe moeilijk was dat eerste deel nou eigenlijk? Je kreeg een 40 vragen uit een set en bij elke vraag drie mogelijke antwoorden om uit te kiezen. Als dat te moeilijk is, hoor je dan wel op het water?
Je hebt ook gradaties in het wegverkeer, zoiets zou je ook kunnen toepassen in het waterverkeer.
Nou ik zie het al, dat je slechts 40 vragen hoeft te beantwoorden en daarna mag je met een personenauto met aanhanger overal rijden. Dat loopt het vaarverkeer qua gradaties toch ver achter op het wegverkeer.
Nu zijn er maar 2 soorten, vaarbewijs 1 en 2,en that's it.
Nee, er zijn er nog meer maar vaarbewijs 1 zou al een sprong vooruit zijn.
Echter zou er één hobbel direct geschrapt moeten worden,en dat is het feit dat "kleurenblinden" ook in aanmerking moeten kunnen komen voor het halen, c.q. in ontvangst kunnen nemen van het vaarbewijs.
Ik heb in officiële info niets over deze hobbel kunnen vinden, dus demk ik dat dit een "broodje aap"-verhaal is.
Nu is dat uitgesloten, omdat je een gezondheidsverklaring moet invullen,waarop deze vraag prijkt.
En dan wordt je daarop afgekeurd met als resultaat, geen vaarbewijs.
Volgens mij is dit kletskoek. Zo niet, dan graag een bronvermelding.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"

Waterman
Berichten: 540
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Waterman » ma dec 02, 2019 7:25 pm

Baschinist schreef:
ma dec 02, 2019 6:59 pm
Dat is niet waar, kleurenblindheid is niet per definitie afkeur. Het vergt enkel nader onderzoek en de mate van kleurenblindheid bepaald de uitkomst.
Voor mij betekende het een afkeur,ook al vaar ik bij donker en mist niet.
Ik kom niet door de Daltontest.
Een voertuig op de weg heeft aan beide zijden dezelfde kleur lampjes en een vaste plaats op de weg in tegenstelling tot het water.
Voor zover ik het begrepen,mag een pleziervaartuig niet bij nacht , mist etc varen.
Op radar mag ook al niet, zie het draadje elders.
Ook vind ik gekleurde lampjes niet relevant.
Want als er voor mij een wit lampje vaart,vaart deze voor me uit.
Zie ik 2 gekleurde lampjes,dan komt deze me tegenmoet.
Ik vind de redenen die worden aangedragen dus niet plausibel.
Ook boten hebben een vaste plaats op het water.
Indien dit niet zo is,wordt voorbijlopen kenbaar gemaakt door een bord met een blauw licht.
Dat is voor iedereen zichtbaar.

Dus ik zie het nut niet in van die lampjes,want dan vaar je niet.
Ook is Nederland daar hypocriet in,want men denkt alleen aan zichzelf.
Wie wel eens in Italie is geweest,weet dat verkeerslichten ook horizontaal gemonteerd kunnen zijn.
En ook dan weet ik waar de groene ,danwel de rode hangt.De rode en de oranje onderscheid ik echter niet.
Het heeft in mijn 42 jarige loopbaan nog nooit een probleem opgeleverd.

Hier wordt "lampjes" aangehaald.
Ik hoor ook wel eens dat het te maken heeft met de "betonning" in een vaarweg,die zijn ook verschillend van kleur.
Echter dat gaat ook niet op,want beiden verschillend ook in uitvoering.
En dat is voor iedereen herkenbaar.

En nog een opmerking.
In het wegverkeer is een bril toegestaan.
in het vaarverkeer is een hulpmidel voor kleurenblinden niet toegestaan,athans zover reikt onze wetgeveing nog niet.
Die zijn er namelijk inmiddels wel.

Maar goed, ik ga voor de laatste jaren niet meer achter een vaardiploma aan,want varen leer je in de praktijk,evenals autorijden.
Een papiertje zonder ervaring zegt me dan ook helemaal niks.
Met de groetn oet Grunnen,
Wybren.

Baschinist
Berichten: 798
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Baschinist » ma dec 02, 2019 8:35 pm

Maar goed, ik ga voor de laatste jaren niet meer achter een vaardiploma aan,want varen leer je in de praktijk,evenals autorijden.
Een papiertje zonder ervaring zegt me dan ook helemaal niks.
Ben ik met je eens als het gaat om manoeuvreren en verkeersinzicht e.d. . Voor de rest van je verhaal blijkt dat theoretische kennis geen kwaad zal doen. Net als dat autorijden met zijn allen ook slecht werkt als niemand de regels kent. Theorie en praktijk zijn nou eenmaal geen los van elkaar staande dingen. Het één gaat nou eenmaal niet zonder het ander.

wrotter
Berichten: 369
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter » di dec 03, 2019 8:39 am

geachte waterman als ik u was zou ik toch echt het B.P>R en R.P.R er eens goed op na lezen ,in u verhaaltje klopt een aantal dingen niet of de regelementen moeten de laatste 3 maanden grandioos gewijzigd zijn .ik zal de binnenschepen wet dan dus nog eens doorlezen .

Waterman
Berichten: 540
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Waterman » di dec 03, 2019 2:10 pm

wrotter schreef:
di dec 03, 2019 8:39 am
ik zal de binnenschepen wet dan dus nog eens doorlezen .
Doe dat,misschien wordt je er wijzer van? :mrgreen:
Met de groetn oet Grunnen,
Wybren.

wrotter
Berichten: 369
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter » di dec 03, 2019 2:41 pm

ik word er niet veel wijzer van mijn hele leven speelde zich af op de rijn en binnen vaart in alle functies ,daarbij de laatste 25 jaar met als extra de nautische functies die nodig waren om als sluismeester te kunnen weken dus aan ervaring geen gebrek dacht ik zo .

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 690
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door varg » di dec 03, 2019 6:10 pm

Ik vond deze tekst op kombuispraat.com:

door Peter Jager » 17 mar 2011 10:08

Voor alle lezers van dit onderwerp heb ik wellicht iets interessants te melden.

Of je wel/niet kleurenblind mag zijn v.w.b. het klein vaarbewijs 1 weet ik niet, wat ik wel weet is dat je kleurenblind mag zijn en toch goedgekeurd kunt worden voor de zeevaart voor de functies wtk, matroos (met wachtbevoegdheid d.w.z. als uitkijk) en stuurman/kapitein.

Voor de machinekamer gelden altijd al mildere eisen t.a.v. het kleurenonderscheidingsvermogen.

Voor de dekdienst geldt dat iemand met een verminderd kleurenonderscheidingsvermogen goedgekeurd moet worden indien de afwijking als 'mild' wordt betiteld. In het tijdperk zonder gespecialiseerde metingsapparatuur werd men uitsluitend beoordeeld met het systeem van Ishihara, oftewel, de kaarten met gekleurde balletjes waarin figuren verdekt waren opgesteld. Met dit systeem zijn velen niet door de keuring gekomen, terwijl hun hart aan dek/op de brug lag. Pas in latere tijden heeft de medische wereld apparatuur ontwikkeld waarmee haarfijn het kleurenonderscheidingsvermogen valt te meten. Het keuringsreglement zeevaart (de eisen zijn gelijk voor bijv. Rijnpatenthouders) laat een milde afwijking t.a.v. het kleurenonderscheidingsvermogen toe. Dus wie met apparatuur is getest en binnen de marge valt moet bij een eerste keuring worden goedgekeurd. Is er sprake van een tweede (her)keuring dan dient een scheidsrechter uitspraak te doen. Zijn/haar bevindingen zijn voor altijd rechtsgeldend.
Het kleurenonderscheidingsvermogen verandert nooit, hooguit door een oogziekte, een ongeval aan de ogen of door een operatie.

Met andere woorden, wie nu 'zomaar' zal worden afgekeurd op zogenaamde kleurenblindheid (klopt niet want wie kleurenblind is ziet wel degelijk allerlei fraaie kleuren) voor zijn klein vaarbewijs moet dit niet per definitie accepteren. Er zijn mogelijkheden om wèl door de keuring te komen.

Ik hoop hiermee een bijdrage te hebben geleverd in dit onderwerp.

M.vr.gr. Peter Jager



groet, Arnold

Carel-k
Berichten: 590
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Carel-k » di dec 03, 2019 6:46 pm

Blauwbord Wit knipperlicht!!!! Is verkeerde wal tegemoet en niet voorbij lopen,en voorbij lopen heet oploper
Wil u meer weten lees BPR+RPR
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!

Waterman
Berichten: 540
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Waterman » wo dec 04, 2019 1:11 am

Ik met eerlijk bekennen dat ik tot dusverre deze info/disc we nuttig vind,want zo krijg ik ook meer antwoorden bij de fenomeen.
Ik heb in feite enkele jaren terug deze discussie al een keer eerder gevoerd met het blad "Motorboot",en kreeg daar het advies van iemand,gewoon de vraag op je gezondsheidsverklaring negeren,en gewoon alles voor gezond invullen,onder het motto, "wat niet weet,dat niet deert".
Ik vond,en vind nog steeds, dat zoiets niet kan,want stel er gebeurd wel iets, en men komt erachter,dan dekt de verzekering niks , en ik ben strafbaar wegens valsheid in geschrifte.
Dus dat is geen optie.

Wat betreft de testen,er zijn er verschillende, daar kom ik niet doorheen.
De Ishiharatest,en de Daltontest,allebeide al gedaan.
Ik zie op die platen geen cijfers nog letters staan zonder hulpmiddelen, zoals een roodfilter.
Voor het autorijden gebruik ik een nachtszichtbril (zou iedereen kunnen helpen).
En kleurenblindheid is eigenlijk het foute woord,want de wereld is ook voor mij niet alleen zwart en wit en grijs.
Mijn kleurprobleem ligt in het gebied, oranje-rood-bruin-paars-groen.
Voorbeeld: een verkeerslicht heeft 3 kleuren.Rood-Oranje-Groen.
Voor mij zijn dat , Rood,Rood en Grijs.
Het onderscheidend gezichtsvermogen tussen oranje en rood heb ik niet,terwijl tussen rood en geel,(bij bruggen) voor mij geen enkel probleem opleverd.
Lastig? Nee,ik heb nooit anders de kleuren kunnen zien.

Wat betreft het vaargebied waar we ons vaak bevinden,daar is het niet noodzakelijk om over een vaarbewijs te moeten beschikken.
Op het PMK of Eemskanaal,zie je me niet,enkel voor het kruisen daarvan.
Ik "vis in dezelfde emmer als Menno" en een beetje daarbuiten.
We varen doorgaans boven de lijn Coevorden - Ketelbrug.
Met rivieren heb ik al helemaal niks.
Met de groetn oet Grunnen,
Wybren.

wrotter
Berichten: 369
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter » wo dec 04, 2019 2:50 pm

voor de recreant vind ik dat men best dat er wat lichtere eïssen kunnen .
maar voor get grotere werk zit je wel om de paar jaar 2 meestal aan verplichte keuringen wat ogen en oren betreft mits je ouder bent dan 55 dus en dat heb ik ook gedaan het groot vaarbewijs ingeleverd en het groot recreatie bewijs terug gekregen nu mach ik mij bij mijn 75 ste jaar gaan laten keuren scheelt iedere keer wel een dikke 300 euro ,patenten blijven wel geldig dus kan ik met mijn bootje 11 meter overal varen zelfs met schepen tot 40 meter zonder lading of passagiers .maar ja zolang je maar onder de 15 meter bent kan je zonder vaarbewijs in principe heel Europa door kachelen.

Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Ducomte » wo dec 04, 2019 8:40 pm

wrotter schreef:
wo dec 04, 2019 2:50 pm
.maar ja zolang je maar onder de 15 meter bent kan je zonder vaarbewijs in principe heel Europa door kachelen.
Misschien wat off-topic, maar geldt de 15 meter grens ook in het buitenland? Door de lage waterstand in de Elbe en de gesloten sluis Zaaren zijn we over de West Oder naar Polen gevaren en in Stettin of Szczecin geweest. Daar werd ons sterk afgeraden om naar het Stettiner Haff te varen omdat je met vaarbewijs 1 niet op coastal waters mag varen en onze boot is 10,8 meter.

Groet, Wim

wrotter
Berichten: 369
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter » do dec 05, 2019 10:15 am

tja ik heb het over binnenwateren ,maar ook hier mag je niet op zee komen zonder de nodige papieren alhoewel er velen zijn die zich er weinig van aan trekken ,pas bij een controle (als je die al aantreft ) ben je de klos .en in het buitenland is die controle wat vaker .
met mijn bootje ben ik de afgelopen 5 jaar in Nederland maar ook Frankrijk België en Duitsland nog nooit gecontroleerd en dat was vroeger met mijn luxe motor wel anders op een reis vaak wel 3/5 maal en ondanks alle papieren van de scheepvaart inspectie werd alles na gelopen om toch maar wat te vinden .

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 3252
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Marie Christina » do dec 05, 2019 6:07 pm

Bij mijn weten mag je op zee doen en laten wat je wilt.
Geen enkel papiertje nodig.
(Op een jachtje dan).
Mijn Schipperse wil dat ik altijd mijn eigen mening vorm. :|

Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Ducomte » do dec 05, 2019 6:35 pm

Volgens mij heb je inderdaad geen papier nodig op zee, maar je mag niet zomaar van af het strand de zee op, dat moet via een vereniging.
Maar mag je kleiner dan 15 meter op het IJsselmeer varen?
Mag je in het buitenland in Coastal Waters?

Groet Wim

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1574
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot » vr dec 06, 2019 9:55 am

Nederlands binnenwater? Tuurlijk!
Vaarverbod vlak bij het strand heeft niets te maken met vaarbewijzen. Het is een politieverordening om overlast te voorkomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Plaats reactie