Bewaking/afstandsbediening

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Bewaking/afstandsbediening

Bericht door WADnWIND » wo nov 14, 2018 6:55 pm

Dat SIM kaartje heeft toch een telefoon nummer? Dat is IP onafhankelijk.

Wij deden vroeger iets met DynDNS? dat verwees naar een HTTP adres.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- RECHT is iets kroms dat verbogen is.
- Zonder historie geen toekomst

RuudMal

Bericht door RuudMal » wo nov 14, 2018 7:59 pm

wadnwind,

Wat je zegt klopt, maar om met ddns te kunnen werken heeft het sim kaartje een public ip adres nodig.

Een normaal simkaartje heeft dit niet. Dit heeft een private ip adres. Goed om te bellen, maar niet geschikt om een verbinding mee op te zetten.
Ancora Imparo

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE » za jan 12, 2019 7:00 pm

Hoe staat het ermee? Heb je al een sim-kaart met vast IP-adres?

Is het anders een optie om een beetje intelligentie aan de mobiele kant in te bouwen en vanaf het schip automatisch een VPN-verbinding naar een server thuis op te zetten? Als je zoiets met ssh (secure shell) en port forwarding doet hoeft het systeem thuis niet eens meer te weten wat het IP-adres is, je kan dan het schip mappen op een of meer ports op je thuis-server.

Ik heb dit in het verleden wel eens opgezet met servers van klanten. Die hadden een dergelijke ssh-verbinding met een monitoring server op ons kantoor, die vervolgens 'lokaal' de diverse functies van de klant bewaakte. Als de ssh-verbinding wegviel werd die vanuit de klant weer automatisch opgezet.

Ik ga me ook in jouw oplossing verdiepen. Met de GX107 werkt het bij mijn zoon nu zo goed dat hij er eigenlijk nog 2 of 3 bij wil. Hij en zijn vrouw zetten nu standaard de generator aan en uit met de telefoon. Dat is makkelijker dan naar een van de aan/uit schakelaasrs aan boord lopen. Welke generator wordt gestart is nu in de stuurhut 'hard wired', maar hij wil nu alle drie generatoren en walstroom per telefoon kunnen aan- en uitschakelen.

Tegelijkertijd wordt de GX107 bij mij aan boord onbetrouwbaar. De uitgang voor de kachel valt regelmatig af en soms duurt het wel een paar uur voordat een opgevraagd statusbericht wordt verstuurd. Als ik met het kastje open een beetje op de SIM-kaart duw gaat alles uit en aan. Ik heb de contactjes onder de simkaart een beetje omhoog verbogen, maar dat maakt geen verschil. Mogelijk een breuk in een printbaan of zo, maar ik ben er niet blij mee. Dit moet ik snel tackelen, er komt vorst aan......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Plaats reactie