Boegschroef

Hier staat voor en door leden van alles te koop en te ruil.
Geen groot commerciele aanbiedingen.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boegschroef

Bericht door KarelE » ma aug 12, 2019 11:04 pm

Ja, dat kan ik niet helemaal beoordelen. Ik hou nu zo'n 30 seconden continue gebruik als maximum aan. Ik wil nog thermometers op de motoren monteren met aflezing op de lessenaar.

Het is een Duco boegschroef met 2 24V startmotoren. Ze hebben elk een kettingwiel op de as, die zitten tegen elkaar aan. De overbrenging naar de schroefas is met een duplex ketting uitgevoerd, die ketting koppelt dus als het ware de twee motoren aan elkaar. Als de relais maar een fractie na elkaar inkomen krijgt die ketting dus een opdonder.

Ik zou kunnen proberen één motor af te schakelen om te zien wat de boegschroef op halve kracht nog doet, maar ik weet niet of de ketting dat overleeft. Het lijkt me in ieder geval niet bevorderlijk, en het wisselen van de ketting is een ramp.

Ook een serieel/parallel schakeling van de motoren heb ik overwogen, maar ik werk niet wat voor stromen er dan gaan lopen. Daarvoor heb ik er te weinig verstand van.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

FKZ

Bericht door FKZ » di aug 13, 2019 8:46 am

als het eigenlijk start motoren zijn zijn het waarschijnlijke serie motoren. Die zijn wel te regelen maar niet erg makkelijk. Aangezien jij een systeem met ketting wielen etc hebt zou je voor een goedkope ombouw beter kunnen kijken naar een complete aandrijving uit b.v een vorkheftruck.

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot » di aug 13, 2019 9:49 am

FKZ schreef:
ma aug 12, 2019 4:18 pm
Hoezo moeten er meer AH's geinstaleerd worden voor een proportionele boeg schroef? Als de redenatie is dat je hem langer gebruikt moet je ook kijken bij welk vermogen je hem gebruikt. Met 500 watt de boeg tegen de kant aan duwen is wat anders dan met 4 kw het spul even een klapje geven.
Het is inderdaad betrekkelijk, en het ligt er dus aan hoe lang je de boegschroef ingeschakeld laat.
Er dreigt altijd gewenning aan gemak. Dat merk je al bij een aan/uit-exemplaar. Die gebruik ik nu uit gemakszucht ook veel vaker dan ik vroeger in vergelijkbare situaties zou doen.
Als je met een proportioneel regelbare boegschroef je schip langdurig tegen de kant wil houden waar je niet een twee drie een draadje kan uitbrengen, remming aan hogerwal in afwachting van een brugopening bijvoorbeeld, moet je accucapaciteit dat wel aankunnen.
FKZ schreef:
ma aug 12, 2019 4:18 pm
Een aan/ uit ding is eigenlijk een nachtmerrie
Ik denk dat veel tevreden gebruikers deze opvatting niet zullen delen.

Ik weet niet of dit linkje werkt, maar zo ja, biedt het goede info:
http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=1893
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » di aug 13, 2019 10:19 am

quichot schreef:
di aug 13, 2019 9:49 am
Een aan/ uit ding is eigenlijk een nachtmerrie [/b]
Ik denk dat veel tevreden gebruikers deze opvatting niet zullen delen.
inderdaad.
En ik ben zo'n tevreden gebruiker.

Het is gewoon een andere manier van gebruiken.
Als ik zijwaarts wil "inparkeren" laat ik de boegschroef gewoon rammelen en speel met roer en gas om de kop op te vangen of te laten winnen.
Net wat ik wil om de boot te laten doen wat ik wil.
Even een klein beetje de kop omgooien?
Een draai opvangen?
De kop op de wind houden bij het wachten op een sluis?
Gewoon even een kort tikje tegen het pookje.

Met een proportionele boegschroef kan je dat met de boegschroef doen.
Het is een kwestie van even anders denken, maar je kan met een constante boegschroef precies hetzelfde bereiken als met een proportionele.

Dus de bewering "een aan/uit boegschroef is een nachtmerrie" ben ik het niet alleen niet mee eens, het is gewoon niet waar.
Mijn Schipperse zegt dat ik altijd mijn eigen mening moet vormen

FKZ

Bericht door FKZ » di aug 13, 2019 11:17 am

Nachtmerrie in die zin dat het een enorme herrie maakt, elektrisch en mechanisch enorme klappen geeft. Je trekt zo maar 1000 ampere in de aanloopstroom als het spul draait zal dat een factor 4 of 5 lager liggen. Het is natuurlijk een pracht middel om langer te kunnen varen. Echter is de bruikbaarheid erg beperkt en die zou makkelijk vergroot kunnen worden met een proportionele regeling. Het accu verhaal gaat in mijn optiek maar beperkt op aangezien in 95% van de gevallen de motor staat te draaien en dus de accus direct weer opgeladen worden. Ik ga er wel vanuit dat het nog steeds positioneren is op positie houden, vast maken motor uit is boegschroef uit. Wil je er meer mee dan zo je mogelijk je accu capaciteit moeten vergroten of je dynamo harder laten laden bij het stationaire toeren tal.

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » di aug 13, 2019 12:32 pm

Ja, het zijn enorme herrieschoppers.

Ik moest om dringende reden een keer heel vroeg (het was zo rond 06:30) uit een jachthaven weg.
En ik moest "over de verkeerde boeg" draaien om de haven uit te komen.
Het lukt niet, dus de boegschroef erbij.
Toen gingen er op de ons omringende bootjes toch wel wat gordijntjes opzij waarna er boze ogen te zien waren.

(Alsnog sorry mensen :mrgreen: )

En die 1000 ampere, tja, als je bedrading daarvoor uitgelegd is zie ik het probleem niet zo.
Ik heb na intensief gebruik wel eens gevoeld aan de kabels.
Met enige fantasie waren ze wat warmer dan anders, maar het kon bij wijze van spreken ook gekomen zijn doordat de zon de hele dag op de ruimte waar ze doorheen lopen had staan te knetteren.
Mijn Schipperse zegt dat ik altijd mijn eigen mening moet vormen

Waterman
Contacteer:

Bericht door Waterman » di aug 13, 2019 4:13 pm

Ik heb er ergens ook wel oren naar,om mijn boegschroef ook "regelbaar" te gaan maken.
Er is 2 jaar gelden een Side Power 40 kgf boegschroef in gebouwd.
Dus ik op zoek.
Kom ik bij een site uit hier in in NL,die een BELL Marine Bow adjust controller heeft.
Maar van de prijs, daar moet ik helaas even goed van schrikken.
Bijna net zo duur als de boegschroef zelf.
https://www.marinediscounter.nl/proport ... -350a.html
En dat dus voor het gemak ,dat het ding dus ook langzaam kan draaien.
Als dat € 250 euro moest kosten, dan had ik het nog wel gedaan,maar voor € 1207 piekert er geen haar op mijn hoofd naar om dat ding in te gaan bouwen.
Zo vaak gebruik ik hem nu ook weer niet.
Met de groetn oet Grunnen,
Wybren.

quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » di aug 13, 2019 6:29 pm

Marie Christina schreef:
di aug 13, 2019 12:32 pm
Ik moest om dringende reden een keer heel vroeg (het was zo rond 06:30) uit een jachthaven weg.
En ik moest "over de verkeerde boeg" draaien om de haven uit te komen.
Het lukt niet, dus de boegschroef erbij.
Toen gingen er op de ons omringende bootjes toch wel wat gordijntjes opzij waarna er boze ogen te zien waren.
Als jij 6:30 uit een jachthaven wegvaart, gaan er gordijntjes opzij. Ook zonder BS hoor! :lol:

Maar idd, veel vooral kleinere boegschroefjes gieren (on)behoorlijk. Met de zwaarste Cupa valt dat wel mee. Grote buisdiameter dus forse schroef, relatief laag toerental, en geen overbrengingen. Schroef rechtstreeks op de as van de elektromotor.
Als ik slapers in het vooronder heb, probeer ik gebruik wel te vermijden. Niet dat het nou zo'n teringherrie is, maar je schrikt je bij inschakeling toch een hoedje als je erboven ligt te pitten.
Met schippersgroet,
Guido

Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", dat beschikt over een "Varend monument"-status. Ik ben gesteld op m'n privacy en ben dus géén SM(Social media)-junkie. ;-)

Bericht door Gerard » wo aug 14, 2019 2:20 am

buggyrene schreef:
zo aug 11, 2019 9:36 pm
Hoi,

Idd. het woordje varen had erachter gemoeten.... :).
Het probleem is eigenlijk dat mij vrouw dusdanig last heet van haar schouders, dat een touw ver werpen niet meer gaat door 2 beschadigde schouders, een kwaal die in de loop van de jaren erger gaat worden, is de prognose.
Ja, da's helemaal niet leuk, om het zacht uit te drukken.
Mijn vrouw wil best wel varen, maar aanmeren en sluizen wil ze niet.
Tsja, dan houdt het op. Waar geen wil is, is geen weg. Ben overigens wel nieuwsgierig waarom ze dat niet wil. Het antwoord op een "waarom"vraag biedt vaak onverwacht perspectief. Ik merk zelf vaak, dat er bij de dames die met mij meevaren een soort angst is, maar die bleek weg te nemen, door met kleine tussenstapjes van alles (eerst op makkelijke plaatsen en ander makkelijke omstandigheden) te proberen en vooral op de goede dingen te wijzen en complimenten te geven. Al schrijvende schiet me een situatie te binnen, waar ik ineens door moest glimlachen. Een vrouw van een stel met een boot dat langszij kwam liggen, vertrouwde me toe, dat haar man te ongeduldig was om haar iets te kunnen leren. Later vertrouwde de man mij toe: "Mijn vrouw kan niet veel" ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"

Carel-k

Bericht door Carel-k » do aug 15, 2019 11:34 pm

Boegschroef zeer gemakkelijk een goede midde bolder ook goed en alleen afmeren moet je leren door goed te oefenen
En je stootwillen op maat hangen dan heb je aan de midde bolder genoeg wat maak het uit als je een beetje scheef ligt
Dus boeg schroef doen en blijven oefenen alleen varen
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!

Gerard
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", dat beschikt over een "Varend monument"-status. Ik ben gesteld op m'n privacy en ben dus géén SM(Social media)-junkie. ;-)

Bericht door Gerard » vr aug 16, 2019 9:00 am

Carel-k schreef:
do aug 15, 2019 11:34 pm
Dus boeg schroef doen en blijven oefenen alleen varen
Met dat laatste ben ik het roerend eens. Ik lag eens bij sluis 0 (´s-Hertogenbosch) waar ik in het sluiswachtershuis was uitgenodigd, toen ik daar een oude foto uit een boek van mijn schip liet zien in die sluis. De sluiswachter attendeerde me beneden op een vrachtschip in de sluis van een meter of 40 of 50 waarvan de 65+schipper nog steeds alleen aanlegde zonder hulp van een boegschroef. Prachtig om te zien en jaloersmakend op dit vakmanschap :-) Ik denk dat veel vrouwen van pleziervaarders het varen veel leuker zouden vinden wanneer hun mannen bekwamer zouden zijn in het aanleggen ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"

quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964

Bericht door quichot » vr aug 16, 2019 11:21 am

Hoe groter het schip, hoe makkelijker het schutten, zeg ik wel eens. Wij hebben het met onze grote pleziervaartuigen al een stuk makkelijker dan schippers met kleine jachtjes (al houd ik dat graag geheim! :mrgreen: ).
En vergeet niet dat Sluis 0 een echte Kempenaarsluis was, waar schippers vroeger vaak vier keer per week doorheen kwamen, op en af. Dan weet je na verloop van tijd wel zo'n beetje wat je te wachten staat. En natuurlijk komt daar ook vakmanschap bij kijken, daar niet van.
Met schippersgroet,
Guido

Plaats reactie