Vijfde pagina!

Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Pagina 4 Pagina 5 Pagina 6 Pagina 7 Pagina 8 Pagina 9 Pagina 10 Pagina 11 Pagina 12 Pagina 13
Scheepslift van Arzviller De Scheepslift van Arzviller.
Deze over rails rijdende bak vervangt de 17 oude sluisjes die vroeger de schepen door het dal heen de berg op en af hielpen.
De constructie is van 1960 en goed onderhouden. Het is een toeristische lokatie van belang.
De bak weegt 850 ton, rijdt op 32 wielen en hangt aan contragewichten, zo groot als locomotieven, die ook op rails onder langs de bak doorrijden.
Waterdichte deuren houden de bak vol water waar de schepen in drijven.
Wandschildering Aan de ingang van de scheepslift waar het publiek met massa's uit autobussen geladen wordt, bevindt zich een wandschildering die de ontwikkelking van het transport uitbeeldt.
Links is te zien dat de schepen van sluis naar sluis door het oude kanaal werden getrokken met paarden en later met een treintje, rechts de moderne scheepslift die dezelfde hoogte, 44m50 overbrugt.
Confrontatie met huurboten Aan de voet van de scheepslift is het goed liggen en je hebt alle tijd om de techniek eens van dichtbij te bewonderen.
Er varen hier verschrikkelijk veel huurboten rond, links op de foto zie je er eentje langskomen, die het echte "varensvolk" vaak het bloed onder de nagels vandaan halen met hun irritante getob in kanaal en sluizen.
Onder het gouden motto "sans permis" kan de grootste idioot zo'n ding besturen. 'vaart als een auto' adverteert de verhuurder...
Oude sluis nr 16 De oude sluizentrap van 17 sluizen betaat nog steeds en het lijkt of de tijd er heeft stilgestaan. Sinds de ingebruikname van de nieuwe scheepslift zijn de sluiswachters vertrokken, de huizen onbewoond en de sluiskolk staat vaak droog.
De deuren hangen er nog in maar het mechaniek is zwaar verroest.
Verstilde tijd Een mooi plaatje van een oude sluisdeur waar prachtige bloemen in groeien.
Geen mens komt hier nog en alles is overgelaten aan de tijd..
Een interessante wandeling trouwens langs al die sluizen naar boven.


Tot.. de volgende keer...

Met groet Frank vanuit Saverne 22 juni 2002